شناسه خبر : 71969
پنجشنبه 26 دي 1398 , 10:11
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تحلیل حسین علایی از آینده نفوذ ایران در منطقه بدون سردار سلیمانی

سردار علایی و سردار سلیمانی

 سردار حسین علایی فرمانده اسبق نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک سخنرانی در عصر روز دوشنبه ۱۶/۱۰/۱۳۹۸ با عنوان واکاوی ترور به بررسی اقدام آمریکا پرداخته و با اظهاراتی درباره نقش سردار قاسم سلیمانی در حفظ تمامیت ارضی ایران و آینده و دلایل نفوذ ایران در منطقه سخن گفته است. او در این سخنرانی که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد از سردار قآآنی به عنوان یک سلیمانی دیگر یاد می کند و می گوید که انتقام مورد نظر ایران از آمریکا به مفهوم کشتن سربازان آمریکایی نیست. اظهارات سردار علایی را بخوانید:

متن:

  ما زنده بودن شهیدان را امروز در تشییع جنازه بی سابقه سردار قاسم سلیمانی و سایر شهدا در خیابان های تهران شاهد بودیم؛ بعد از تشییع جنازه امام خمینی(ره) برای هیچ یک از شهدا در طول عمرم چنین شکوه و عظمتی را در تشییع جنازه و حضور انبوه مردم ندیدم. بدرقه ای که از سردار سلیمانی با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد، در تاریخ ایران برای نظامیان بی سابقه بود. فکر می کنم مردم ایران به خوبی حس کردند علاوه بر اینکه سردار قاسم سلیمانی فرد بسیار  بزرگی از نظر اخلاص و عمل صالح بود، نقش بزرگی هم در امنیت ملی ایران ایفا کرد و از سرداران برجسته و به نام ایران و شاید بتوان به حق گفت که در عصر حاضر سردار به تمام معنا ملی بود. به همین خاطر باید از مردم ایران تقدیر و تشکر کنیم. شاید مردم احساس می کردند تروری را که نظامیان آمریکایی رسما و با دستور رئیس جمهور ایالات متحده و ظاهر شدن وزیر خارجه این کشور در رسانه ها و پذیرفتن همه مسئولیت ها انجام دادند به معنای ترور اقتدار ملی ایران بود. بنابراین مردم می خواستند به آمریکا و رئیس جمهور ضدفرهنگ و بی فرهنگ این کشور بگویند که صلابت و اقتدار ایران همچنان پابرجا خواهد بود و بزرگتر از زمان حیات سردار شهید سلیمانی تداوم خواهد یافت. من تعجب می کنم از آمریکا که رئیس جمهوری دارد که به صراحت ضدفرهنگ ایران سخن می گوید و تهدید می کند که ۵۲ نقطه ایران از جمله مراکز فرهنگی ایران را در صورت واکنش ایران به ترور سردار سلیمانی، هدف قرار خواهد داد. این رئیس جمهور جنایتکار توانست با این ترور و با اقدامات خود یک دیوار عظیم بی اعتمادی بین مردم ایران و آمریکا و به طور کلی اندیشه سلطه گر غربی ایجاد کند. اگر داعش سر می برید این ها مخالفین خود را با ترور خشن، پودر می کنند. وحشی گری اینها از تمام جنایت های داعش و گروه های تروریستی وسیع تر و ضد فرهنگ تر است.

از میان آن ۱۰ تن

  من از سال ۱۳۶۰ یعنی از سال اول جنگ سردار سلیمانی را می شناسم و مدت های زیادی از نزدیک با هم کار کرده ایم. او را در شمار ۱۰ فرمانده برجسته دوران جنگ می دانم که توانستند تمامیت ارضی ایران را حفظ کرده و اجازه ندهند صدام و حکومت عراق خاک ایران را در اشغال خود نگه دارد. البته همه فرماندهان شهید و شهدای جنگ تحمیلی در نزد خدا مأجور و محشورند اما اگر بخواهیم از چند فرماندهی که در صحنه عملیات نقش میدانی برجسته ای داشتندنام ببریم، قاسم سلیمانی جزو ۱۰ نفر اول آنها است. شهدایی مانند حسین خرازی، احمد کاظمی، احمد متوسلیانی، ابراهیم همت، مهدی باکری، محمد بروجردی، مهدی زین الدین و حمید باکری شهدایی بودند که هریک توانستند سازمانی را از صفر ایجاد کنند و آن را توسعه داده و قدرتمند کنند و با این یگان های رزمی، تاکتیک  های خاص خودشان را علیه ارتش بعثی به کار بگیرند و در برابر یک ارتش منظم و آموزش دیده و پرتوان از نظر آتش پشتیبانی بایستند و اجازه ندهند که صدام موفق شود. تاکتیک هایی که من آن را جنگ نامتقارن نام می گذارم.

سه مساله اصلی آمریکا با ایران

 ترامپ با ایران سه مسئله بزرگ دارد؛ همه حرف آمریکا این است که می گوید دلیل اینکه من با جمهوری اسلامی مخالف هستم و درگیرم این است که چرا ایران فعالیت هسته‌ای دارد. ترامپ می‌گوید ایران هیچ نوع فعالیت هسته‌ای چه صلح آمیز و چه غیرصلح آمیز نباید داشته باشد.

دومین حرف آمریکا این است که چرا جمهوری اسلامی نفوذ منطقه ای دارد و می گوید؛ نفوذ منطقه ای خود را جمع کنید.

سوم می گوید که چرا ایران موشک بالستیک با برد بلند دارد که می تواند نقاطی مانند اسرائیل  که نگران آن هستیم را هدف قرار دهد.

تمام حرف آمریکای ترامپ با ایران همین ها است. در این میان اسرائیل و عربستان و امارات نیز با آمریکا هم نظر هستند. مشخص است که همه تلاش آنها این است که منابع قدرت ایران را از بین ببرند.

 این موارد حداقل خواسته آنها از ایران است. حداکثر خواسته آنها نیز این است که چرا مردم ایران اساسا با برپایی انقلاب اسلامی، دولتی تشکیل داده اند که در تحت بلیط و کنترل آمریکا نیست. چرا یک دولتی مانند ایران باید برای خودش و بدون توجه به منافع آمریکا تصمیم بگیرد. آمریکا در منطقه و در جهان، شاه و کلانتر جهان هست. بنابراین همه دولت ها باید با برنامه های آمریکا مخالف نباشند و یا حتی با وی هماهنگ باشند. معنی ندارد که ما بزرگترین قدرت نظامی و اقتصادی و سیاسی جهان هستیم ولی ایران در برنامه ها و کارهای ما اخلال ایجاد کند. ایران باید به یک کشور عادی تبدیل شود.

آمریکا می گوید زمانی ایران به یک کشور عادی تبدیل خواهد شد که حکومت جمهوری اسلامی بر سر کار نباشد. بنابراین آمریکا برای نیل به این هدف از تحریم های وسیع اقتصادی شروع کرده تا در نهایت به این نقطه برسد.

ولی مشکل اینجاست که آمریکا درک درستی از نفوذ واقعی ایران در منطقه ندارد و آن را به اشتباه می فهمد.

 … من در این جلسه می خواهم چگونگی مسئله نفوذ ایران را مطرح کنم. مشکل اصلی این است که آمریکایی ها درک درستی از واقعیت و حقیقت نفوذ جمهوری اسلامی ایران ندارند. آنها تصور می کنند که نفوذ ایران یعنی نفوذ نیروی قدس و یعنی قاسم سلیمانی و هر نوع تشکیلاتی که پیرامون نیروی قدس است اینها علامت نفوذ جمهوری اسلامی هستند. در حالی که نفوذ ایران در واقع این ها نیستند. نفوذ ایران در منطقه از دریای مدیترانه تا دریای سرخ و باب المندب و از آن سو در شرق آسیا شامل تاجیکستان و افغانستان و پاکستان نفوذ طبیعی و فرهنگی فلات ایران است. چیزی نیست که دولت ایران بخواهد به دنبال آن برود. جشن نوروز  و عزاداری امام حسین را حتی اگر جمهوری اسلامی ایران هم نباشد، آنها برگزار می کنند. هر دولتی که در ایران بر روی کار باشد با وجود یا بدون وجود نیروی قدس این نفوذ ایران برقرار و مستمر خواهد بود. چرا که بافت و فرهنگ مردم در این مناطق به گونه ای است که با ایران همگرایی و همسویی دارند. و الا چطور است که آمریکایی ها که سالهاست که در عراق از نظر نظامی مستقر شده اند و بزرگترین سفارتخانه خود در جهان را در عراق تاسیس کرده اند و حتی می گویند ما نیازی به فرودگاه عراق نداریم و از همان سفارتخانه می توانند پروازهای خود را انجام داده و حتی آذوقه های خود را هم از کشور عراق تامین نمی کنند و بزرگترین پایگاه های نظامی را در عراق ایجاد کرده اند، هیچ نفوذ آنچنانی در بین مردم عراق ندارند ولی همیشه مدعی هستند که ایران در عراق نفوذ دارد. آنها با این که عراق را اشغال کردند و یک آمریکایی به نام پل برمر را پس از سقوط صدام حاکم عراق قرار دادند ولی می گویند تشکیل دولت های ملی در عراق بدون توافق ایران اتفاق نمی افتد. آنها می گویند چرا مردم عراق برای انتخاب نمایندگان خود در پارلمان عراق به نمایندگانی که با ایران خوبند رأی می دهند. این در حالی است که ایران در عراق نه تشکیلات و نه پایگاه نظامی و نه حتی یک نیروی نظامی هم ندارد. اما ارتش عراق را آمریکایی ها آموزش می دهند، تشکیلات نظامی عراق را آمریکایی ها ایجاد می کنند. ولی مثل ایران در بین مردم آن کشور نفوذ ندارند. بعد از ترور سردار سلیمانی، آمریکا آموزش نظامی به نظامیان عراقی را متوقف کرده است. زیرا آنها نگران هستند که آموزش دیده های عراقی از آمریکا انتقام بگیرند.

 چرا آمریکایی ها نمی‌خواهند این مسئله را درک کنند که نفوذ ایران فقط با نیروی قدس نیست. شاید بتوان گفت که نیروی قدس قادر به پاسخگویی به بخشی از درخواست های مردم منطقه هم نیست. این در حالی است که همه دولت ها و در راس آنها آمریکا با این مطالبات مردم منطقه از نیروی قدس مخالفت می کنند. آمریکا در همه کشورهای منطقه پایگاه نظامی دارد؛ پایگاه اینجرلیک در ترکیه،  ۱۴ پایگاه از جمله عین الاسد در عراق، کویت، عربستان ، بحرین و امارات. در این کشورها، آمریکا چندین پایگاه نظامی و حدود ۷۰ هزار نیروی نظامی دارد. با این همه نفوذ طبیعی ایران را بر نمی تابد. زیرا نوع نفوذ ایران متفاوت از حضور نظامی است. نفوذ ایران به گونه ای است که وقتی مردم آنجا می خواهند متشکل شده و از خود دفاع کنند، حشدالشعبی ایجاد می شود. حشدالشعبی را که ایران راه نیانداخته است. حشدالشعبی در واقع نتیجه تلاشی است که صدام علیه ایران کرد. صدام قبل از شروع جنگ با ایران، کلی از شهروندان عراقی را به اتهام تحت نفوذ بودن ایران می کشت. آیت‌الله شهید محمد باقر صدر را با همین اتهام کشت. در حالی که آنچه در بین مردم عراق رایج بود اسلام و تشیع بود. نفوذ جمهوری اسلامی در واقع وجود فرهنگ قدیمی ایران است که در بین مردم این مناطق گسترده است که امکان از بین بردن آن برای آمریکایی ها وجود ندارد. صدام هم با شروع جنگ به بهانه نفوذ ایران تعداد زیادی از ایرانی تبارها را کشت و از عراق اخراج کرد. حشدالشعبی امروز چه کسانی هستند؟ افرادی هستند که صدام آنها را از عراق بیرون و اخراج کرده است و حالا متشکل شده اند علیه بقایای صدام و تروریسم داعشی عربستان و مقابله با سیطره آمریکا بر عراق.

 آمریکایی ها می گویند اجازه بدهید ارتشی که تحت آموزش ما است باقی بماند و حشدالشعبی چون تحت نفوذ ایران است نباید وجود داشته باشد. در حالی که حشدالشعبی ملی ترین تشکیلات نظامی عراقی است. در باقی مناطق خاورمیانه هم نفوذ ایران به همین شکل است. نفوذ ایران تفاوت ماهوی با نفوذ نظامی آمریکا دارد.

بحرین هم اکنون تحت اشغال عربستان است، آمریکا هم در این کشور پایگاه نظامی دارد و مردم را هم سرکوب کرده اند. با این حال آنها از نفوذ ایران در بحرین حرف می زنند. مگر ایران کسی را در آنجا دارد.

مگر در درون یمن ایرانی داریم؟

 در یمن، عربستان و امارات نیروی ائتلاف ایجاد کرده اند و سراسر این کشور را به طور مرتب بمباران می کنند، ولی باز هم می گویند ایران در آنجا نفوذ دارد. آیا شما یک نیروی ایرانی در یمن می بینید. حوثی ها مردم شیعه ای هستند که در طول تاریخ تحت ظلم عربستان و حکومت های حاکم آنجا بوده اند. اما اکنون متشکل شده اند. وقتی این نیروها از ایران می خواهند که تجربیات خود را به آنها منتقل کند ایران چرا این کار را نکند؟ آیا ایران اجازه بدهد که نیروهای مقاومت را از بین ببرند تا این که بگویند جمهوری اسلامی در آنجا نفوذ ندارد؟ بنابراین، نفوذ ایران فقط وابسته به سردار شهید سلیمانی و نیروی قدس نیست. بلکه یک نفوذ طبیعی و مستمری است که حتی قبل از ظهور جمهوری اسلامی نیز این نفوذ ایران در منطقه وجود داشته است. حضور امام موسی صدر در لبنان که در زمان جمهوری اسلامی نبود، حضور ایشان در زمان شاه بود. اما به دلیل مسئله نفوذ ایران او را گرفتند و ربودند و ناپدیدش کردند. آیا در آن زمان نفوذ ایران برقرار نبود؟

می خواهم بگویم که نقش افراد خیلی مهم است.

البته سردار سلیمانی انسان فعالی در این حوزه بود.  اما حضور سردار سلیمانی در این کشورها فقط به صورت نظامی نبود. او در واقع کمک موثری برای مردم این کشورها بود. ایشان به عنوان یک شخصیت ایرانی و نماینده جمهوری اسلامی در ابعاد مختلف با مسئولین این کشورها ارتباط برقرار می کرد و دولتمردان کشورهای میزبان هم او را دوست داشتند و به او علاقه مند بودند.

سردار اسماعیل قاآنی یک سلیمانی دیگر است

 آمریکایی ها مدت هاست که نیروی قدس را یک گروه تروریستی اعلام کرده اند. در حالی که نیروی قدس جزء قوای مسلح رسمی ایران است. سردار قاسم سلیمانی در همین زمان با اکثر مسئولان کشورهای تحت کنترل آمریکا در همسایگی ایران رفت و آمد داشته و با آنها جلسه برگزار کرده است و آنها او را یک شخصیت رسمی ایران محسوب می کرده اند.

 اما آیا این نوع شخصیت ها در نفوذ ایران بی تاثیر هستند؟ قطعاً نه. وقتی آنها سردار سلیمانی را از مردم ایران گرفتند با هدف تاثیر منفی این فقدان بر نفوذ ایران در منطقه و کاهش قدرت دفاعی ایران بوده است. اما اثرات زنده بودن شهید و شهادت بیش از تصور آمریکایی هاست. برای مثال اسماعیل هنیه به نمایندگی از حماس برای تشییع پیکر سردار سلیمانی به تهران آمده بود. این در حالی است که حماس بر سر دولت سوریه با ایران اختلاف نظر دارد و مواضع ایران و حماس در سوریه مخالف هم است. ولی خون شهید او را به ایران آورد و همگرایی با مقاومت فلسطین را افزایش داد.

 در این که فقدان سردار سلیمانی برای ما یک خسارت بزرگ است، تردیدی وجود ندارد. هرکسی جایگاه خود را در اقتدار ایران دارد. اما بدانید سردار قاآنی که به جای سردار سلیمانی آمده است، با توجه به شناختی که از او دارم یک سردار سلیمانی دیگر است. ضرباتی که انشالله آمریکایی ها از تداوم فعالیت نیروهای مقاومت خواهند خورد بیشتر خواهد بود.

انتقام مورد نظر ایران

 من معتقدم که مردم ایران با حضور ده ها میلیونی در تشییع جنازه شهدای ترور اولین انتقام خود را از آمریکا گرفتند. طبیعی است که انتقام مورد نظر ایران حمله به پایگاه هایی است که از آنجا سردار سلیمانی هدف ترور قرار گرفت، ولی هدف انتقام کشتن آمریکایی ها نیست. چرا که آنها هم بندگان خدا هستند. آنها نیز در اسارت ترامپ و پمپئو هستند. ما نمی خواهیم جوانان آمریکایی حتی در پایگاه های آمریکا کشته شوند. انتقام ترور سردار سلیمانی در این است که آمریکا بساط خود را جمع کند و از این منطقه برود. ارتش آمریکا از ۱۱ هزار کیلومتر دورتر از آن سوی دنیا به اینجا آمده تا به مردم منطقه بگوید که شما حق حکومت بر خود را ندارید.

مصوبه ای که اخیرا در پارلمان عراق در ارتباط با خروج نیروهای آمریکایی از این کشور تصویب شد، اولین انتقامی بود که مردم عراق از آمریکایی ها گرفتند. این کار بسیار مهم و بزرگی بود.

 ترامپ از ابتدایی که رئیس جمهور شد از ایران متنفر بود. طی سال های گذشته ترامپ با ایران طوری رفتار کرده است که اکثر ایرانیان در اقصی نقاط جهان، امروز از دولت آمریکا متنفر هستند. بنابراین نفرتی که در پی ترور سرداران ایران و عراق در میان مردم این دو کشور علیه آمریکا ایجاد شده است، از بین رفتنی نیست. این برای مردم آمریکا تاسف برانگیز است که گرفتار این جرثومه ننگین جنایتکار هستند که این فاصله عمیق را میان مردم خاورمیانه و دیگر ملت ها ایجاد کرده اند. در حالی که ما با قرارداد برجام برای همگرایی پیش می رفتیم ترامپ آمد و فاصله ها و واگرایی ها را توسعه داد. امیدوارم خون شهیدان عزیز ما به همگرایی بیشتر مردم ایران و منطقه منجر شود. امیدوارم ترامپ در دور بعدی رأی نیاورد و این همگرایی را ببیند و به آن حسرت ببرد. ابران به دنبال سلطه بر منطقه نیست.  نفوذ ایران یعنی همگرایی میان ملت ها که امری طبیعی  و فرهنگی است که وجود داشته و به شخص و حکومتی در ایران وابسته نیست. این نفوذ، یک نفوذ تاریخی فرهنگ ایران میان ملت های منطقه و همگرایی میان آنها است.

فرهنگ ایران جاذبه های فراوانی برای همگرایی کشورهای همسایه و منطقه با جمهوری اسلامی دارد و این نفوذ فرهنگی ماندگار است

منبع: شفقنا
اینستاگرام
سلام ، با تشکر از سردار علای که حرف ملت ایران را به روشنی اعلام کرده است اما در خصوص نفوذ ایران در منطقه باید کاملا شفاف اضافه کنیم که دشمنان اسلام تلاش کردند عراق و افغانستان و بحرین و سایر سرزمینهای ایرانی را تجزیه و دارای حکومتی تحت نظر خودشان در آورند اما پس از گذشت ده ها سال معلوم شده فرهنگ اسلامی با تجزیه خاک کشور ایران قابل تجزیه نبوده و همچنان با انسجام کامل با یکدیگر تعامل دارند.
تهدید به هدف قرار دادن اماکن فرهنگی ناشی از همین شکست بزرگ استکبار است که هرگز با تجزیه ایران بزرگ قادر به تفکیک فرهنگ و همبستگی دینی و مذهبی مردم نیستند هرچند نام بخشی از خاک و پول ایران بزرگ را تغییر دهند.
نابودی حاکمیت استکبار با این همبستگی دینی پس از انقلاب اسلامی با رهبری امام راحل (ره) بسیار قدرتمند شد تا در حال حاضر با ادامه رهبری جمهوری اسلامی بخش های تجزیه شده ایران بزرگ به یکدیگر پیوستند لذا بیشترین ترس و واهمه دشمنان اسلام پیوستن قطعی و آشکار کشورهای اسلامی بدون مرز با حکومت رهبر معظم انقلاب بر بلاد اسلامی میباشد.
درود بر سردار فرهیخته وفرزانه سپاه , اعلایی عزیز .
وروح حاج قاسم شاد .
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi