شناسه خبر : 71976
جمعه 27 دي 1398 , 09:50
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«نشان درجه ۲ فتح» زیبنده شهید اردستانی

امیر سرلشکر شهید «مصطفی اردستانی» ۷۴ پرواز عملیاتی برون‌مرزی، ۱۷۹ پرواز گشت هوایی و ۱۵۰ پرواز عملیات پشتیبانی رزمی از نیرو‌های زمینی را به ثبت رساند و در این دوره از خدمت وی، علاوه بر تشویق‌های متعدد، جمعاً ۳۹ ماه ارشدیت و دریافت نشان درجه ۲ «فتح» در سوابق خدمتی او به ثبت رسید.

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول هشت سال دفاع مقدس، فرماندهان متعددی را به خود دید؛ امّا برخی از آن‌ها نه‌ تنها به حکم وظیفه، بلکه برحسب تکلیف شرعی خود، به امور فرماندهی پرداخته و جان خویش را در طبق اخلاص گذاشته و در این راه به شهادت رسیدند.

امیر سرلشکر خلبان شهید «مصطفی اردستانی» یکی از این خلبانان است که در یازدهم دی سال ۱۳۲۸ در روستای «قاسم‌آباد» از توابع شهرستان «ورامین» دیده به جهان گشود. وی دوران طفولیت، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را تا اخذ مدرک دیپلم در زادگاهش سپری کرد و سال ۱۳۴۸ به خدمت مقدس سربازی اعزام شد و این دوران را نیز تحت عنوان «سپاهی دانش» در یکی از روستا‌های «اسفراین» سپری کرد.

«مصطفی اردستانی» پس از پایان خدمت مقدس سربازی، در سال ۱۳۵۰ به استخدام نیروی هوایی درآمد و با انتخاب رشته خلبانی، وارد دانشکده خلبانی شد و آموزش‌های نظامی، زبان انگلیسی و آکادمی پرواز را به سرعت فرا گرفت و در این راستا، در فاز پرواز نیز اولین پرواز خود را به مدت ۳۰ ساعت با هواپیمای «پاپ» پشت سر گذاشت.

شهید اردستانی 2

لباس خلبانی بر قامت مصطفی

«مصطفی اردستانی» در ۱۳ اسفند سال ۱۳۵۱ جهت طی دوره تکمیلی پرواز به آمریکا اعزام شد و پرواز با هواپیما‌های T۴۱ ، T۳۷ و T۳۸ را به مدت ۳۲۰ ساعت به انجام رساند و با دریافت نشان خلبانی و ارتقاء به درجه ستوان‌دومی، در ۱۳ آبان سال ۱۳۵۳ به ایران بازگشت.

هواپیمای F۵ گزینه‌ای بود که برای «مصطفی اردستانی» در نظر گرفته شد تا توانایی خود را در محک آزمایش قرار دهد؛ بنابراین آموزش آکادمی پرواز با هواپیمای F5 را در ۹ آذر سال ۱۳۵۳ در مرکز آموزش پروازی در پایگاه یکم شکاری «مهرآباد» آغاز و پس از خاتمه آموزش، در تیر سال ۱۳۵۴ به پایگاه ششم شکاری «بوشهر» منتقل شد تا پرواز‌های عملی خود را آغاز کند.

در این راستا پرواز‌های رزمی تاکتیکی در جهت ارتقاء سطح مهارتش در پایگاه ششم شکاری «بوشهر» ادامه یافت و در ۲۱ خرداد سال ۱۳۵۶ وی به پایگاه دوم شکاری «تبریز» منتقل شد و ضمن انجام مأموریت‌های پروازی، مسئولیت پست فرماندهی پایگاه را نیز عهده‌دار شد.

«مصطفی اردستانی» سال ۱۳۵۶ به درجه «ستوان‌یکم» و از بُعد تخصصی به سطح «لیدر یکم» که می‌توانست فرماندهی دسته‌های پروازی را به عهده گرفته و هدایت کند، ارتقاء یافت.

بیشتر بخوانید:

* شکست قهرمان نیروی هوایی پاکستان از شهید «مصطفی اردستانی»

دوران دفاع مقدس

اواخر شهریور سال ۱۳۵۹، دیگر اولین ثمره زندگی مشترک «مصطفی اردستانی» با همسرش، داشت پا به عرصه وجود می‌گذاشت که به همین منظور، وی با اخذ مرخصی، همسرش را به شهرستان «پیشوا» در ورامین انتقال داد تا از مساعدت‌های خانواده‌اش بهرمند شود.

«مصطفی اردستانی» به محض شنیدن تجاوز هوایی دشمن بعثی به خاک ایران در شب ۳۱ شهریور از طریق رسانه‌ها، خانواده خود را رها کرده و صبح‌گاه روز اول مهر عازم «تبریز» شد و در اولین پرواز‌های عملیاتی برون‌مرزی علیه دشمن بعثی در روز دوم جنگ شرکت کرد.

شهید اردستانی 2

درخشش «مصطفی اردستانی» در پرواز‌های مستمر و فرماندهی مدبرانه پرواز‌های عملیاتی به‌صورت انفرادی و جمعی، سبب شد تا وی در سال ۱۳۶۰ با اعطای ۱۸ ماه ارشدیت و ارتقاء به درجه سرهنگ دومی موقت، به فرماندهی پایگاه پنجم شکاری «امیدیه» منصوب شد.

«مصطفی اردستانی» در سال ۱۳۶۳ پس از حدود سه سال فرماندهی بر پایگاه پنجم شکاری «امیدیه»، به ستاد نهاجا منتقل و در همان سال بر حسب ضرورت، جهت برعهده گرفتن مسئولیت معاون عملیات پایگاه دوم شکاری، به تبریز منتقل شد و در سال ۱۳۶۶ نیز به سمت مدیر آموزش معاون عملیات نهاجا منصوب شد و سپس در همان سال، مسئولیت معاونت عملیات نهاجا را برعهده گرفت و تا زمان شهادتش یعنی پانزدهم دی سال ۱۳۷۳، در این مسئولیت خطیر به‌طور صادقانه و مخلصانه انجام وظیفه کرد.

ایمان، اخلاص، دین‌باوری، ارادت به اهل‌بیت و ائمه اطهار (ع)، عشق به امام و انقلاب اسلامی، حریص بودن در دفع تجاوز دشمن، شهامت و بی‌باکی در پذیرش سخت‌ترین مأموریت‌های رزمی و عملیاتی، از ویژگی‌های بارز این خلبان جسور و دلاور ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

اگرچه «مصطفی اردستانی» از سال ۱۳۶۰، در موقعیت‌های فرماندهی قرار گرفت و این مسئولیت‌ها، وی را از درگیر شدن با پرواز‌های عملیاتی باز داشت، با این حال مسئولیت پرواز‌های خاص عملیاتی را شخصاً به عهده می‌گرفت و مواضع شناسایی‌شده دشمن را در پرواز‌های صاعقه‌وار هدف قرار می‌داد. در این راستا، وی در عملیات هوایی «حمله به H-۳» با هواپیمای F۵ در نقش آتش پشتیبانی و عملیات ایذایی، حضور مؤثر و پررنگ داشت.

به این ترتیب، «مصطفی اردستانی» ۷۴ پرواز عملیاتی برون‌مرزی، ۱۷۹ پرواز گشت هوایی و ۱۵۰ پرواز عملیات پشتیبانی رزمی از نیرو‌های زمینی را به ثبت رساند و در این دوره از خدمت وی، علاوه بر تشویق‌های متعدد، جمعاً ۳۹ ماه ارشدیت و دریافت نشان درجه ۲ فتح در سوابق خدمتی او به ثبت رسید.

آخرین پرواز به مقصد آسمان

جمعی از فرماندهان و مسئولین عالی‌رتبه نیروی هوایی ارتش؛ امیر سرتیپ «منصور ستاری» فرمانده نیروی هوایی، امیر سرتیپ خلبان «سید علی‌رضا یاسینی» معاون هماهنگ‎کننده نیروی هوایی و امیر سرتیپ خلبان «مصطفی اردستانی» معاون عملیات نیروی هوایی، در ۱۵ دی سال ۱۳۷۳ پس از بازدید از پایگاه هوایی اصفهان، با هواپیمای مسافربری «جت‌استار» به سمت تهران پرواز کردند که متأسفانه به علت نقص فنی، هواپیما در حوالی پایگاه هوایی اصفهان دچار سانحه شد و کلیه سرنشینان آن به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

شهید اردستانی 2

شهید «مصطفی اردستانی» در کلام فرمانده کل قوا

فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) در شأن و منزلت شهید «مصطفی اردستانی» فرموده‌اند: «شهید اردستانی یکی از پاک‌ترین و مخلص‌ترین و مؤمن‌ترین افراد تمامی قشر‌ها بود، او عنصری خدایی و شهیدی زنده بود، فقدان عزیزانی از قبیل شهید اردستانی و دیگران که به شهادت رسیدند، داغی است بر دل هر کسی که نسبت به نیروی هوایی احساس خویشاوندی و نزدیکی می‌کند، برای من و ملت عزیز یک داغ بود».

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi