شناسه خبر : 71999
شنبه 28 دي 1398 , 10:31
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مراجعه روزانه یک هزار ایثارگر به بیمارستان ساسان

عضو و رئیس هیات مدیره بیمارستان فوق تخصصی ساسان گفت:‌ روزانه به طور متوسط یک هزار نفر از ایثارگران و گروه‌های وابسته به آن‌ برای دریافت خدمات پزشکی سرپایی و در ماه نیز حدود ۱۴ هزار نفر از ایثارگران و خانواده‌های آنها در بخش‌های مختلف این بیمارستان بستری می‌شوند.

دکتر علیرضا توکلی مهرجردی درباره فعالیت‌های بیمارستان ساسان و خدمات‌رسانی به جامعه ایثارگران افزود :‌ فعالیت بیمارستان ساسان از سال ۵۴ شروع و بعد از انقلاب در زمان دوران دفاع مقدس مرجع واقعی مجروحان جنگی بود و اکثر زخمی ها را به این بیمارستان منتقل می کردند. از  زمان‌ دفاع مقدس مجروحان از سراسر کشور برای ادامه درمان به بیمارستان ساسان مراجعه می کردند براین اساس این بیمارستان تا به امروز مرجع سلامت ایثارگران در سراسر کشور است.

مراجعه روزانه یک هزار ایثارگر به بیمارستان ساسان

این پزشک عمومی که دارای تخصص ام پی اچ در حوزه سالمندان است، گفت: عمده خدمات بیمارستان به ایثارگران و خانواده‌های آن‌ها است بنابراین تمام جانبازان و خانواده‌هایشان، والدین،  همسران،  فرزندان شهدا و وابستگان گروه‌های ایثارگری خدمات درمانی خود را از این بیمارستان دریافت می‌کنند.

توکلی مهرجردی که از سال ۱۳۷۵ کار خود را در امور اجرایی در بنیاد شهید از کار کارشناسی آغاز کرده و نهایتا قائم مقام معاونت درمان بنیاد شهید شده است، گفت: در برخی از مقولات چون مراجعه از ابتدا زیاد بوده رشد بیشتری داشتیم به عنوان مثال در حوزه ارتوپدی،  جراحی های پیچیده ارتوپدی را در این حوزه انجام می دهیم و در حوزه جانبازان شیمیایی به مباحث ریه هم از نظر تجهیزات هم از نظر کادر پزشکی جزء بهترین بیمارستان‌های کشور هستیم.

جانبازان و خانواده های ایثارگران ریالی پرداخت نمی کنند 

رئیس بیمارستان ساسان افزود:‌ ایثارگران عموما تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند و تولیت درمان آن‌ها متمرکز در معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید است.  نحوه تامین خدمات درمانی طی سالهای مختلف تغییرات مختلفی را طی کرده و اکنون سال‌ها است که جانبازان و ایثارگران تحت پوشش بیمه تکمیلی طول درمان هستند یعنی خود فرد و خانواده جانباز ۵ درصد و خانواده و خود جانباز ۷۰ درصد تا بالا هم ریالی بابت هزینه درمان پرداخت نمی کنند واین رقم ها در قالب بیمه تکمیلی تامین می شود.

توکلی ادامه داد:‌ برخی از بیمارستان‌های طرف قراداد بیمه تکمیلی هستند و ممکن است تعرفه هایشان و پوشش خدماتی آن‌ها متفاوت باشد اما در بیمارستان ساسان تمام خدمات برای این گروه‌ها در قالب بیمه تامین می شود مگر اینکه نیاز خاصی داشته باشند که در حوزه درمان و بیمه تامین و تعریف نشده باشد که البته می توان گفت، چنین چیزی وجود ندارد.

دعوت از متخصصان کشورهای خارجی برای درمان جانبازان شیمیایی و ستون فقرات

توکلی مهرجردی با اشاره به خدمات و امکانات این بیمارستان، گفت: سعی کردیم با همکاری بنیاد شهید برخی از خدمات که در خط بین الملل به ایثارگران ارائه می شود را تامین کنیم به عنوان مثال اگر تجهیزات یا متخصصی مورد نیاز است،  با گروه‌های هدف صحبت کنیم و آن‌ها را برای خدمات درمانی به کشور دعوت کنیم که البته در حوزه ارتوپدی، ‌ فک و صورت،  ستون فقرات، ‌ ارولوژی،  پزشکان مختلفی از کشورهای انگلستان و آلمان دعوت شده اند.

رئیس بیمارستان ساسان گفت:‌ در مورد جانبازان شیمیایی برنامه روتین، سالی دو تا سه بار داریم به عنوان مثال پروفسور اشتانسل، پزشکی که زمان جنگ، جانبازان و مجروحان شیمیایی را در آلمان معالجه می کردند را  دعوت کرده ایم.  جانبازانی که مشکلات ریوی دارند در کشور از طریق معاونت های درمان و بهداشت استان‌ها شناخته و معرفی می شوند و در یک برنامه زمان بندی مشخص  طی سه یا چهار روز به بیمارستان مراجعه می کنند و توسط تیم پرفسور و کادر پزشکی فوق تخصصی ویزیت می شوند.

وی افزود:‌ اگر نیاز به اقدام خاصی مثل فنرگذاری باشد در این بیمارستان انجام می شود و برای آن‌ها که در گذشته فنر گذاری شده اند و هر بار جزء پای ثابت مدعوین ما هستند، وضعیت حال حاضرشان چک می شود و اگر کار خاصی دارند برایشان انجام می شود.  در هر کدام از برنامههای ریوی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر از سراسر کشور دعوت می شوند و عموما بین ۱۵ تا ۲۰ نفر اقدام لازم برای آن‌ها انجام می شود  و در نهایت آمار آن برای مسئولان بنیاد شهید ارائه می شود.

سفر به آلمان جهت ارتقای خدمات به ایثارگران در بیمارستان

رئیس بیمارستان ساسان گفت: سفری به بیمارستان همر آلمان داشتیم که پروفسور اشتانسل در آن فعالیت دارد  برایمان خیلی مهم بود که سطح تجهیزاتی و کادر بیمارستانی به حد بیمارستان آن‌ها ارتقا یابد، از این بیمارستان بازدید داشتیم که ببینیم فرایند انجام درمان از زمانی که بیمار وارد بیمارستان می شود تا موقع ترخیص چه مراحلی را طی می کند و همان روال را در اینجا پیاده کردیم، نحوه خدمات درمانی این بیمارستان بسیار خوب بود و بیماران راحت تر و با رضایت بیشتری خدمات لازم را دریافت می کردند.

توکلی مهرجردی افزود:‌ پرونده‌های تمام ایثارگرانی که طی ۴۰ سال به بیمارستان ساسان مراجعه کردند، رونده های پزشکی آن ها حفظ و آن‌ها اسکن شده است،  فایل دیجیتال آن‌ها را نیز نگهداری کرده ایم تا برای زمانی که مورد نیاز باشد، ‌ چه در مورد مباحث حقوقی از سطح بین الملل تا موضوعات درمانی ایثارگران، از آن استفاده کنیم.

همکاری حقوقی با وزارت خارجه و بنیاد شهید 

 عضو هیات مدیره بیمارستان ساسان ادامه داد:‌ در مباحث حقوقی مطرح شده از سوی مسئولان ذی ربط وزارت خارجه و بخش بین الملل بنیاد شهید،  سعی کردیم در آن‌جا به آن‌ها کمک کنیم و ارتباطات این چنینی را برقرار سازیم.

وی افزود:‌ با توجه به موضوع دفاع از حرم و مجروحینی که طی سال‌های اخیر به ما مراجعه کردند به نیازمندان و مجروحان این گروه هم سرویس اورژانسی ارائه می دهیم یا خدمات درمانی که بعد از مشکلات اورژانسی نیاز است  را ارائه می دهیم.

توکلی مهرجردی گفت :‌ با تجاربی که در این سال‌ها پزشکان ما به دست آوردند و همچنین افزایش سطح علمی،  تجربی و تکنولوژی حوزه درمان، خدمات به این گروه در سطح بین الملل و گاهی بهتر از آن ارائه می شود.

فضای بیمارستان در شان ایثارگران است

رئیس بیمارستان ساسان گفت:‌ طی پنج تا 6 سال گذشته سعی کردیم بیمارستان ساسان را از لحاظ فضای فیزیکی در شان ایثارگران ارتقا دهیم، ‌ بازسازی،  نوسازی و توسعه فضاها و بخش های بیمارستان انجام شده است. بخش‌های مختلفی ایجاد کردیم از جمله، بخش تصویر برداری و ام آر ای و فضاهای دیگر تا در بخش های قلب. این بخش ها به سطح استاندارد رسیده است.

توکلی مهرجردی به افزایش تجهیزات این بخش ها اشاره کرد و گفت: بسیاری از تجهیزات این بیمارستان به دهه قبل برمی گردد.  اکثر تجهیزات استراتژیک بیمارستان نوسازی شد.  

کلینیک های تخصصی سه برابر شده است

رئیس بیمارستان ساسان گفت: پزشکان و متخصصان جوان در  راستای جوان‌گرایی به پزشکان بیمارستان اضافه شده اند. کلینیک های متعدد افزایش یافت و در هیچ یک از ساعات شبانه روز فضا و کلینیکی تعطیل نیست.

توکلی گفت:‌ در حوزه قلب، پزشک مقیم متخصص در شب حضور دارد که اکثر آنها فوق تخصص هستند و این یعنی اگر فردی نیمه شب به متخصص نیاز داشته باشد به آن‌ها سرویس می دهیم و این در حوزه سلامت بسیار ارزشمند است. یک بیمار درصورت سکته قلبی و سایر موارد تنها ۶ ساعت وقت لازم دارد تا بتوان بیمار را نجات داد.

وی افزود :‌ در حوزه تجهیزات سعی شده در این سال‌ها بهسازی، نوسازی و ارتقا سطح ارائه خدمات را افزایش دهیم،  در کادر پرستاری به دنبال تدوین یک برنامه استراتژیک سه ساله و یک برنامه دوم سیاست هایی مانند افزایش ایمنی بیمار، ‌ افزایش رضایتمندی بیمار و پرسنل و اثر بخشی خدمات و اهداف این چنینی بودیم و سعی کردیم نیروی انسانی تخصصی را هم از لحاظ کمی و کیفی ارتقا بدهیم به شکلی که در هر شیفت و در هر بخش یک پرستار به جمع پرستارها اضافه شده است.

افزایش ۵۰ درصدی پرستاران شیفت شب 

این پزشک ادامه داد:‌ تعداد پرستارهای این بیمارستان حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است به گونه ای که حتی در شب حضور پرستاران افزایش ۵۰ درصدی داشته است. همچنین در حوزه پرداختی و درآمدی همکاران پرستاری افزایش چشمگیری صورت گرفت براین اساس اگر بتوانیم پرستار قابل تر را جذب کنیم، بهتر است.  در ۶ سال گذشته با بررسی دقیق آماری،  ۳۲۰ درصد افزایش دستمزد حقوق پرستاری داشتیم و این مقدار ۴ برابر شده است.

توکلی مهرجردی گفت:‌ طرحی مبنی بر پرداخت کارانه مبتنی بر عملکرد را پیاده کردیم و بر اساس شاخص های عملکردی پرسنل پرستاری،  با این شیوه به صورت شفاف به خود بخش پرستاری ماهیانه شاخص ها داده می شود و کارانه محاسبه می شود. با این کار هم شفاف سازی شد و هم به عدالت نزدیک تر شد و هم پرداختی پرسنل متناسب با فعالیتشان افزایش پیدا کرد.

آموزش کادر درمانی

رئیس بیمارستان ساسان افزود: اقدام بعدی در حوزه توسعه کیفی نیروی انسانی، بحث آموزش بود، مسلما پرستارهای جوان به علت تجربه کمتر و پرستاران قدیمی به علت اینکه مدت‌ها از تحصیلشان گذشته است، هر دو گروه نیاز به آموزش داشتند که با استفاده از نیروهای داخلی و استفاده از اساتید خارج از بیمارستان،  هزاران نفر ساعت برنامه آموزشی برگزار شد.  با افزایش سطح علمی همکاران شاهد کیفیت خدمات موثر تر بودیم که با کاهش خطاهایی که نمی توان از آن به سادگی گذشت، مواجه شدیم.

توکلی مهرجردی ادامه داد: از روز اولی که رئیس بنیاد شهید آمدند، مسئولیت بیمارستان را قبول کردم، ‌وی یک نکته اساسی رایادآور شد که تلاش کنید و در آمد و خدمت ارائه کنید، اگر سودی در این وسط به وجود آمد، بنیاد شهید به عنوان سهامدار این سود را نمی خواهد و آن را خرج توسعه بیمارستان کنید.

عضو هیات مدیره بیمارستان اضافه کرد:‌ با تلاش همکاران، درآمدهای بیمارستان را افزایش دادیم و هزینه ها را مدیریت کردیم و از محل ما التفاوت درآمد و هزینه، ‌تمام فعالیت های توسعه و نوسازی را از همین منبع تامین کردیم.

ردیف بودجه دولتی نداریم 

توکلی مهرجردی گفت:‌ این بیمارستان ردیف بودجه ای از دولت ندارد و حتی یک ریال از منابع دیگر دریافت نمی کنیم.  اینجا یک مرکز خودگردان است و این مساله انگیزه برای خدمت بهتر و بیشتر به جانبازان، ایثارگران و حتی مراجعه کنندگان ایجاد کرد تا اثر ماندگار و مثبتی برای بیمارستان ساسان به جای بگذارد.

منبع: ایرنا
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi