شناسه خبر : 72007
شنبه 28 دي 1398 , 11:16
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارش خسارات سنگین به عین الاسد در حمله موشکی سپاه

سپاه پاسداران در جریان عملیات موشکی به پایگاه آمریکایی عین الاسد، برای ساعاتی موجب قطع ارتباط تمامی پهپادهای نظامی آمریکا بر فراز این منطقه شد.این گزارش را بخوانید.
حمله موشکی سپاه به پایگاه هوایی آمریکا در عراق (پایگاه عین الاسد) که در ساعات ابتدایی بامداد روز چهارشنبه 18 دی 1398 صورت پذیرفت، ابعاد دیگری غیر از مورد اصابت قرار گرفتن آشیانه ها و ساختمان های مختلف با موشک های بالستیک داشت که به مرور در حال مطرح شدن است.
 
یکی از این موارد که به صورت گذرا در نشست خبری فرمانده نیروی هوافضای سپاه در مورد عملیات موشکی فوق و نیز در سخنان فرمانده کل سپاه در مجلس شورای اسلامی به آن اشاره شد، اجرای عملیات تهاجم الکترونیکی به پهپادهای در حال پرواز آمریکا بر فراز پایگاه عین الاسد بود.
 
 
بنا بر اظهارات سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، همزمان با عملیات موشکی، سپاه اقدام به قطع ارتباط پهپادهای آمریکایی با پایگاه و قطع امکان ارسال داده ها کرد. این امر سبب شد تا فرماندهان از دسترسی به تصاویر زنده از پایگاه و محیط اطراف آن و حتی امکان مخابره تصاویر به پایگاه های پشتیبان در خاک اصلی آمریکا از این پهپادها باز بمانند.
 
پهپادهای آمریکایی MQ-1C گری ایگل در پایگاه هوایی الاسد
 
به گفته وی، از روزهای قبل عملیات به دلیل اینکه آمریکایی ها احتمال بالایی می دادند که حمله ای از سوی ایران رخ دهد، هواپیماهای شناسایی-رزمی بدون سرنشین را بعضاً تا 12 فروند روی آسمان عراق در نواحی مجاور پایگاه های آمریکایی برای مراقبت دائمی به پرواز در آورده بودند. این امر برای رصد هرگونه تهدید نظامی خصوصاً حملات زمینی انجام می شد.
 
این پهپادها در نوع MQ-9 ریپر و MQ-1C گری ایگل (عقاب خاکستری) مجهز به موشک‌های هوا به سطح نیز برای اجرای عملیات رزمی هستند. یکی از احتمالات مطرح نزد آمریکایی ها احتمال صورت گرفتن حمله زمینی به پایگاه توسط گروه های مقاومت عراقی بود از این رو پهپادهای آمریکایی مسلح دستور داشتند تا به محض رویت تهدیدات با آنها از فواصل دور درگیر شوند.
 
ساختمان فرماندهی و کنترل عملیات پهپادی در پایگاه عین الاسد پیش و پس از حمله؛ پهپادها در رمپ پروازی در تصویر پیش از حمله و به صورت جمع شده در یک گوشه در تصویر پس از حمله در کادر قرمز مشاهده می شوند
 
بنا بر اطلاعت گفته شده، در زمان اجرای عملیات شهید سلیمانی یعنی همان هجوم موشکی سپاه، 7 فروند از پهپادهای فوق در حال پرواز در آسمان منطقه بودند. سپاه با اجرای یک عملیات موازی، اقدام به قطع ارتباط داده این پهپادها با پایگاه هدایت آنها کرد. در نتیجه عملاً آمریکایی ها چشمان خود را در آسمان از دست دادند. این امر هم سبب بروز مشکل در تشخیص مسیر موشک های ایرانی و هم رصد پایگاه برای اطلاع از محل برخورد و ارزیابی سریع حجم خسارت ها در دقایق پس از عملیات شد.
 
پس از تصرف پهپاد پیشرفته و پنهان کار RQ-170، دستیابی به دستکم یک فروند MQ-1A پریدیتور، هک لینک ارتباطی MQ-9 ریپر و نیز تصرف یک فروند از آنها و نیز انهدام پهپاد فوق پیشرفته MQ-4C تریتون که به انواع سامانه های دفاع الکترونیکی مجهز بود، این عمل سپاه در تهاجم الکترونیکی همزمان به 7 پهپاد آمریکایی در منطقه نسبت وسیع روی کشور عراق را می توان پنجمین دستاورد بزرگ سپاه در رویایی با پهپادهای پیشرفته آمریکایی دانست.
 
پهپاد MQ-9 ریپر
 
البته پهپادهای دیگر آمریکایی مانند RQ-7 شدو، اسکن ایگل، ریون و ایروسوند نیز به همراه چند پهپاد انگلیسی و اسرائیلی در زمره شکارهای دیگر سپاه به شمار می روند اما ارزش شکار پهپادهای شناسایی و رزمی نامبرده قبلی بسیار بالاتر از این موارد است.
 
هر چند آمریکایی‌ها در ابتدا با سانسور خبری عمومی و انتشار کنترل شده برخی اخبار سعی در جلوگیری از اطلاع افکار عمومی از ضربه های مختلف سپاه شدند اما به مرور ناچار شدند با داستان سرایی های مختلف ضمن تأیید ضمنی برخی موارد افکار عمومی را نیز جهت دهی و اقناع کنند.
 
 
عکسی از آتش سوزی شدید در بخش های مجاور ساختمان فرماندهی و کنترل عملیات پهپادها در پایگاه عین الاسد
 
از آن جمله در ماجرای قطع ارتباط 7 پهپاد در زمان عملیات شهید سلیمانی، خبرگزاری فرانسوی AFP اقدام به انتشار این ماجرا با روایت خاص آمریکایی ها کرده است. این رسانه مدعی شده که از بین رفتن کابل های فیبر نوری ارتباطی بین اتاق های کنترل پهپاد در پایگاه با آنتن های ارتباط ماهواره ای به دلیل اصابت موشک سپاه در ساعت حدود 01:35 دقیقه سبب قطع لینک های داده از پهپادها شده است. به علاوه این رسانه مدعی شده 14 کاربر (اپراتور) پهپادها در حال کنترل این پهپادها بودند که پس از این حادثه خود را به پناهگاه رسانده و پس از اطمینان از پایان حمله موشکی مجدداً بازگشته و با تعمیر خطوط فیبر نوری، تا ساعت 9 صبح موفق به نشاندن سالم هر 7 پهپاد شده اند.
 
 
اتاقک هایی که به محل کنترل پهپاد نسبت داده می شود، پس از عملیات سپاه و مهار آتش سوزی
 
در این باره باید گفت که پهپادها به طور کلی دارای لینک ارتباط داده غیر ماهواره ای هم هستند که خصوصاً در صورت گشت زنی در فواصل نزدیک و در محدوده خط دیده ایستگاه زمینی کنترل، می توانند از این لینک ارتباطی استفاده کنند.
 
علت عدم استفاده از این لینک ارتباطی چیست؟
 
در حالی که پهپادها برای پوشش مناطق اطراف پایگاه برای پیشگیری از حملات احتمالی راکتی و نزدیک شدن ستون های خودرویی گروه های مقاومت عراق در فواصل نزدیک پایگاه پرواز می کرده اند.
 
 
اتاقک های کنترل پهپاد سوخته و از بین رفته
 
به علاوه تصاویر منتشر شده از پایگاه عین الاسد در روزهای پس از حمله نشان می دهد که بخشی از ساختمان مجاور اتاقک های کنترل پهپاد که اساساً یکی از اهداف سپاه بوده است، در حمله موشکی به طور کامل محو شده و این اتاقک ها نیز سوخته و از بین رفته اند؛ اگر کاربران در این اتاقک ها بوده اند که قاعدتاً کشته شده اند و اگر نبوده اند، پس از خروج از پناهگاه به کدام اتاقک های کار خود بازگشته اند؟
 
در تصاویر منتشر شده در روزهای بعد از عملیات که اتاقک های سوخته دیده می شود، دو اتاقک کنترل نسبتاً سالم هم در فضای مجاور این نقطه مشاهده می شود. با توجه به فاصله اندک این اتاقک های سالم با محل انفجار موشک، احتمالاً این اتاقک ها در روزهای بعد از عملیات برای شروع به بازسازی توان عملیات پهپادی آمریکا از پایگاه، در این مکان مستقر شده اند.
 
 
بخش ناپدید شده از ساختمان فرماندهی و کنترل عملیات پهپادی که سابقاً در محل گودال تصویر فوق قرار داشته است
 
بدیهی است که دشمن علاقه ای به اعتراف به ابعاد شکست خود ندارد در حالی که آمریکایی ها به شفاف سازی در امور مملکتی خود مشهور هستند، این امر نشان می دهد آنها در نمایش شفافیت و آزادی تخصص دارند نه گردش واقعاً آزاد اطلاعات. این امر از عدم اشاره به تعداد کشته ها و زخمی های عملیات سپاه نیز مشهود است. با ارسال زخمی های این عملیات به کشورهای دیگر نظیر آلمان، حال پس از چند روز شاهد اعلام خبر کشته شدن دو نظامی آمریکا در آلمان هستیم که احتمالاً از زخمی های مذکور بوده اند.
 
بدیهی است به مرور اطلاعات بیشتری از نتایج عملیات موشکی سپاه منتشر خواهد شد و علاوه بر دقت شگفت انگیز موشک های سپاه که مورد تأیید برترین تحلیلگران نظامی و موشکی دنیا قرار گرفته و از اظهار نظر های آنان در شبکه های اجتماعی مانند توئیتر قابل دریافت است، سایر دستاوردهای این عملیات نیز بازگو خواهد شد.

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi