شناسه خبر : 72019
یکشنبه 29 دي 1398 , 09:22
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ملاک در اعاده به خدمت ایثارگران(۱)

قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان در تاریخ ۱۳۶۸/۶/۲۶ در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای دو سال و به صورت آزمایشی به تصویب رسید. در ماده ۴ این قانون، دستگاه‌های مشمول ماده ۳ قانون مکلف شده بودند جانبازانی را که قبلا در خدمت دستگاه بودند، اعاده به خدمت نمایند.

فاش نیوز - قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان در تاریخ 1368/6/26 در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای دو سال و به صورت آزمایشی به تصویب رسید. در ماده 4 این قانون، دستگاه‌های مشمول ماده 3 قانون مکلف شده بودند جانبازانی را که قبلا در خدمت دستگاه بودند، اعاده به خدمت نمایند.

با پایان دوره آزمایشی این قانون، مجلس شورای اسلامی در تاریخ 74/3/31 این قانون را با تغییراتی به صورت دائمی به تصویب رساند. در ذیل ماده 20 آن کلیه آیین‌نامه‌های قانون آزمایشی قبلی را تا تصویب آیین‌نامه‌های اجرایی جدید قابل اجرا دانست.

این متن در ذیل ماده 20 نشانگر آن است که:

قانون قبلی آزمایشی با پایان مهلت آن ضمانت اجرایی نداشته و از اعتبار ساقط است و با دائمی‌شدن قانون، ملاک و معیار تصویب قانون در زمان دائمی‌شدن آن است.

با ساقط‌شدن اعتبار قانون، آیین‌نامه‌های اجرایی آن هم ساقط است، مگر آنکه قانونگذار بر معتبر بودن آن صحه بگذارد.

با دائمی‌شدن قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان که ملاک تصویب آن 74/3/31 است معیار صدور احکام کمیسیون ماده 16 و دیوان عدالت اداری قرار گرفت. از این تاریخ ملاک در اعاده به خدمت جانبازان برابر ماده 4 که در آن عبارت «تا تصویب این قانون» قرار داشت، تاریخ 74/3/31 شد.

قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در تاریخ 91/10/2 به مدت 4 سال به صورت آزمایشی به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید. با تصویب این قانون و لازم‌الاجرا شدن آن، برخی اصلاحات در مجلس شورای اسلامی در خصوص آن انجام گرفت.

موضوع اعاده به خدمت که در قالب ماده 4 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان در دوره آزمایشی و بعد در دوره دائمی قانون پیگیری می‌شد، در قالب ماده 60 قانون جامع با تغییرات جزئی به تصویب رسید. در ماده 60 با صراحت بیشتر به اعاده به خدمت جانبازان و آزادگانی که قبل از تصویب این قانون در خدمت دستگاه بوده و قطع همکاری کرده‌اند، اشاره شد.

بنابر تصریحی که در ماده بود کمیسیون ماده 16 و به تبع آن دیوان عدالت اداری در آرای خود به اعاده به خدمت ایثارگرانی که تا قبل از تصویب قانون در خدمت دستگاه بوده و قطع همکاری کرده‌اند رسیدگی و نسبت به صدور رأی آنان اقدام می‌کرد و ایثارگرانی را که قطع رابطه آنان پس از تصویب قانون بوده، مشمول اعاده به خدمت نمی‌دانستند. با پایان دوره آزمایشی قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، مجلس شورای اسلامی در تاریخ 95/11/10 دائمی‌بودن قانون جامع را به تصویب رساند. در ماده 47 این قانون آمده است:

قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوب 91/10/2 و اصلاحات بعدی آن دائمی می‌شود. حال جای سوال این است که ملاک در اعاده به خدمت ایثارگران در قطع همکاری آنان با دستگاه‌های اجرایی 91/10/2 است یا 95/11/10.

یوسف مجتهد

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
سلام لطفا در خصوص شرایط ادامه خدمت جانبازان پس از 30 سال تا 35 سال توضیح بدهید. آیا جانباز با مدرک کارشناس مشمول قانون است یا شرایط دیگری دارد؟
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi