شناسه خبر : 72094
چهارشنبه 02 بهمن 1398 , 09:18
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نه به آن «شما بلد نیستید» و نه به این «من بلد نیستم»!


آقای روحانی، بدعهدی آمریکا و سه کشور اروپایی قابل پیش‌بینی بود اما شما نخواستید به نصیحت منتقدان گوش دهید.
روزنامه صبح نو ضمن نقد سخنان هفته گذشته رئیس‌جمهور در پنجاه و نهمین مجمع عمومی بانک مرکزی نوشت: این حرف‌ها ناخودآگاه ما را به سال‌های ۹۲ و حتی ۹۶ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری می‌برد، روزهایی که آقای روحانی برای از میدان به در کردن رقبایش می‌گفت آقایان بلد نیستند مذاکره کنند، اصلا زبان دنیا را نمی‌فهمند، ما در گذشته با سران دنیا مذاکره می‌کردیم. اینها در حد مدیرکل و... می‌نشینند و صحبت می‌کنند.  آقای روحانی وقتی منتقدان برجام را کاسبان تحریم خطاب کردید، یادتان هست؟ وقتی در میتینگ‌های انتخاباتی فریاد می‌زدید: «کاسبان تحریم بدانند که تحریم‌ها برداشته شده و دیگر باز نمی‌گردد. شما می‌خواهید با دنیا مذاکره کنید؟ شما بلد هستید که با دنیا مذاکره کنید و آیا اصلا زبان دنیا را می‌دانید».(۲۷/۲/۹۶)
در سال ۹۲ وقتی انتخاب شدید، به مردم وعده دادید اقتصاد را سروسامان می‌دهید، حتی از بهبود ۱۰۰ روزه اوضاع سخن گفتید، گفتید در مذاکرات با طرف‌های خارجی موفق خواهید شد سایه جنگ را از سر کشور بردارید و همه تحریم‌ها را لغو خواهید کرد. برای این کار مجوز مذاکره با آمریکا به دولت شما داده شد و آقای ظریف و طرف آمریکایی هر لحظه و هرجا که می‌خواستید به دیدار یکدیگر می‌شتافتند.
برجام با وجود تمام تلاش‌ها و زحمات تیم مذاکره‌کننده آنی نشد که باید می‌شد و از تمام خطوط قرمز تعیین‌شده عبور شد اما پذیرفته شد تا بهانه‌ای برای دولت و شخص شما باقی ‌نماند.  با امضای برجام اعلام کردید امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم تمام تحریم‌ها حتی تحریم‌های موشکی، تسلیحاتی و اشاعه‌ای به صورتی که در قطعنامه بوده لغو می‌شود. تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، مالی، حمل و نقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم‌های اقتصادی به‌طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق و حتی تحریم تسلیحاتی نیز کنار گذاشته می‌شود و برای ۵ سال نوعی محدودیت ایجاد شده و سپس لغو می‌شود، در زمینه تحریم‌های اشاعه‌ای نیز کالاهای دومنظوره در کمیته‌ای بررسی می‌شود. حتی در مناظرات انتخاباتی خطاب به آقای رئیسی گفتید: شما چقدر از مسائل سیاست خارجی و هسته‌ای اطلاعات دارید که دارید قضاوت می‌کنید؟ اکنون چگونه است که در سراشیبی پایان عمر دولت‌تان اعلام می‌کنید بلد نیستید کشور را در شرایط تحریم اداره کنید.آن روز گفتید: ‌مذاکره می‌کنیم تا تحریم‌ها لغو شود. امروز می‌گویید: اول تحریم‌ها را بردارید تا مذاکره کنیم. واقعا چه چیز تغییر کرده است و چرا شما نمی‌توانید و بلد نیستید. امروز می‌گویید:‌ من بلد نیستم کاری به دنیا نداشته باشم و برای حل مشکلات اقتصادی فقط به داخل نگاه کنم. اصلاً مردم به شما رأی دادند که به وعده‌ها و شعارهایتان برای تعامل با دنیا عمل کنید و بروید کاری کنید که هم سانتریفیوژها بچرخند هم چرخ صنعت و کشور.
اما ظاهرا همه چیز باید به ورود فردی غیرقابل پیش‌بینی (ترامپ) به عرصه جهانی نسبت داده شود (آن‌گونه که در مجمع ۵۹ بانک مرکزی گفتید). ترامپ غیرقابل پیش‌بینی، قبول! فرانسه، آلمان و انگلیس هم غیرقابل پیش‌بینی و هضم بودند؟

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi