شناسه خبر : 72157
شنبه 05 بهمن 1398 , 09:22
اشتراک گذاری در :
عکس روز

صفر تا صد درباره ویروس کرونا

"کرونا" نوعی ویروس است که باعث ایجاد عفونت در بینی، سینوس‌ها یا گلوی فوقانی می‌شود. این بیماری برای اولین بار در اواخر دسامبر سال ۲۰۱۹ در ووهان، شهری با ۱۱ میلیون نفر...

جعفری (کارشناس بهداشت و پیشگیری از بیماری ها) - چند روزی است که اسم "ویروس کرونا" در لابلای خبرها مطرح می شود. کرونا ویروس جدید چینی است که تاکنون جان ۹ نفر را گرفته و حدود ۲۲۰ نفر به آن مبتلا شده‌اند. نگرانی‌ها از این ویروس آنقدر زیاد است که حتی بر بازارهای جهانی تاثیر گذاشته به طوری که دلار روند صعودی پیدا کرد و یوان چینی افت شدید نمود. به همین دلیل بر آن شدم که اطلاعات مختصری درباره این ویروس به خوانندگان محترم فاش نیوز ارائه بدهم.

 "کرونا" نوعی ویروس است که باعث ایجاد عفونت در بینی، سینوس‌ها یا گلوی فوقانی می‌شود. این بیماری برای اولین بار در اواخر دسامبر سال ۲۰۱۹ در ووهان، شهری با ۱۱ میلیون نفر در استان مرکزی هوبئی، یکی از شهر‌های بزرگ چین گزارش شده و به سرعت در حال شیوع است. اولین مبتلایان این بیماری در ووهان در بازار خوراک دریایی کار می‌کردند یا در آنجا حضور داشتند. دانشمندان در سازمان بهداشت جهانی بعد از مطرح شدن این بیماری در روز 31 دسامبر آن را  nCoV-2019 نام نهادند.

 کرونا ویروس‌ها ( Coronaviruses) خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود. این خانواده ویروسی اولین بار در سال ۱۹۶۰ کشف شده‌است که موجب بروز بیماری هایی از خانواده سرما خوردگی در انسان و حیوانات شد و از ویژگی آن‌ زوائد تاج مانند بر روی سطوح دیواره ویروس‌ها می‌باشد. ویروس سارس هم از چین شروع شد و در ۴۰ کشور شیوع یافت. در سال ۲۰۰۲ حدود ۸۰۰ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

 سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای اعلام کرد کورونا ویروس حیوانات وحشی است. یعنی این ویروس بین حیوانات و انسان منتقل می شود. به عنوان مثال، ویروس سارس از نوعی گربه خاص به انسان منتقل می‌شد که ۸000 نفر را در ۳۰ کشور جهان آلوده کرد.

 اگر یادتان باشد در سال 2012 سندرم تنفسی خاورمیانه MERS-CoV از گونه‌ای از شترها به انسان منتقل شد. منشاء آن در عربستان سعودی بود و در ادامه به ۲۶ کشور دیگر هم منتقل شد. شدت خطرناک بودن این عارضه به حدی بود که ۵۶۷ نفر از ۱۵۰۰ فرد آلوده به این بیماری جان خود را از دست دادند. اولین مورد بیماری در سپتامبر ۲۰۱۲ در مردی ۶۰ ساله در عربستان سعودی کشف شد که به مرگ بیمار انجامید. این مرد چند روز قبل از آن به دبی سفر کرده بود و دومین مورد در مردی ۴۹ ساله در قطر که او نیز در گذشت و کشف بیماری اولین بار در آزمایشگاهی در لندن به تأیید رسید.

 هنوز اطلاعات دقیقی در مورد نحوه انتقال بیماری کرونا وجود ندارد. هنوز مشخص نیست که این بیماری نخستین بار از طریق جانوران به انسان منتقل شده ‌است یا از طریق سطوح آلوده به ویروس. ولی محرز شده که نحوه انتقال بیماری از انسان به انسان شبیه بیماری آنفلوآنزا از طریق سرفه و عطسه است.

 علائم ویروس کرونا شامل آبریزش بینی، سرفه، گلودرد، احتمالاً سردرد و تب است که می‌تواند تا دو روز ادامه یابد. در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی خون و نارسایی کلیه نیز گزارش شده‌است. دوره نهفتگی این بیماری به طور متوسط حدود ۷ روز است و علائم بیماری پس از گذشت این بازه زمانی، در بدن فرد مبتلا ظاهر می‌شود. قسمتی از این اطلاعات که ارائه شد، برای اولین بار توسط ویروس شناسی به نام لئوپون در دانشکده بهداشت چین اعلام شده است. او حتی احتمال می‌دهد کرونا ابتدا در بدن یک حیوان ایجاد شده و سپس در انسان گسترش یافته است. وی گفته است این بیماری از موارد نادر زونوتیک است. این نام به بیماری‌هایی اطلاق می‌شود که از حیوان به انسان منتقل می‌شود. طبق اظهارات پون، این ویروس باعث ایجاد پونومونی می شود و هیچ آنتی بیوتیکی هم بر روی آن تاثیر ندارد. لازم به ذکر است، میزان مرگزا بودن این بیماری هنوز مشخص نیست.

 در حال حاضر با این اطلاعات مختصر که در دست است، به نظر می رسد برای پیشگیری و محافظت خود از این ویروس ناشناخته بهتر است بهداشت فردی و جمعی را رعایت کنیم. یعنی از تماس دست‌های آلوده با چشم، بینی و دهان خودداری کنیم. شستن دست‌ها با آب صابون، حداقل به مدت ۲۰ ثانیه فراموش نشود. اگر علائم سرماخوردگی داریم هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را بپوشانیم و اشیاء و سطحی را که لمس می‌کنیم ضد عفونی کنیم. اگر بیماریم از حضور با افراد سالم در محیط بسته خودداری کنیم. داروهایی که پزشک برایمان تجویز کرده سر ساعت میل کنیم و آخر اینکه تا مشخص شدن علت شیوع ویروس کرونا، از رفتن به بازار حیوانات زنده خودداری نماییم. هر چند فعلا مسافرت به چین محدود شده است و مسافران ورودی از چین جهت بررسی علائم ابتلا به کرونا در فرودگاه امام خمینی تهران تحت کنترل هستند؛ ولی اگر کسی مجبور است به چین سفر کند، حتما آخرین اخبار در زمینه شرایط بیماری در چین را جویا شود.

در پایان با آررزوی سلامتی برای کاربران سایت فاش نیوز، مخصوصا جانبازان 25 تا 70 درصد، جهت اطمینان خاطرتان اعلام می شود که در آخرین خبر در تاریخ 2 بهمن 1398 از طرف رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بیان شده است: تا به امروز هیچ موردی مبنی بر ابتلای مردم کشورمان به ویروس «کرونا» مشاهده نشده است.

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
از اینکه اطلاع رسانی کردی خیلی متشکرم ....
ولی اون مخصوصا از این درصد به اون درصد خیلی جالب نبود !
ممنون که مطالعه کردید . اما جهت اطلاع عرض کنم صفر تا صد اصطلاحی است که در سالهای اخیر تیتر همایشها و محافل شده . یعنی دادن اطلاعات از سطح کم تا زیاد برای آنان که هیچ نمی دانند تا آنها که دارای اطلاعات هستند و از موضوع خبر دارند . در کل ضمن احترام به نظر شما امیدوارم مدیریت سایت با دانشی که دارد کمک کند تا تیتر مناسب مطالب نشر داده شود .
آقایی که با من زاویه داری کوجیی؟
میشه اون شعره را دوباره ارسال کنی که گفتی درباره معناش خوب فکر کنم .
مردم با کار تو این سایت دارن دکتر میشن بعد شما چی شعر نمی سراید بخاطر کار تو سایت ؟ بهانه نیار ؟ برای اینم باید نازتون بکشم .
بابا آن شعر را می خوام بیت اولش چی بود ؟
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi