شناسه خبر : 72293
دوشنبه 28 بهمن 1398 , 13:01
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مقایسه بودجه سال جاری و آینده بنیاد

جایگاه ایثارگران در بودجه ۹۹ در مقایسه با سال جاری تفاوت چندانی را نشان نمی دهد و به قولی دخل و خرج برابر است...

فاش نیوز - جایگاه ایثارگران در بودجه 99 در مقایسه با بودجه سال جاری تفاوت چندانی را نشان نمی دهد و به قولی دخل و خرج برابر است. اما با توجه به شرایط تحریمی کشور نشان دهنده دغدغه مند بودن نمایندگان ایثارگر نسبت به جامعه ایثارگری است. موضوعاتی از قبیل بیمه تکمیلی، پرداخت مطالبات جانبازان، ماده 38 و جانبازان معسر از جمله مواردی است که در لایحه بودجه سال آینده به آنها توجه شده است.

گذشته از آن، خبر خوشحال کننده ای که چندی پیش اعلام شد پرداخت قسط 2500 میلیارد تومانی دی ماه دولت به بنیاد شهید در خصوص بدهی به بیمه دی بود. با این کار در عمل، پاره ای از مشکلات درمانی و بیمه جامعه ایثارگری کشور، اعم از خانواده معظم شهدا، جانبازان و آزادگان مرتقع و مطالبات بیمه دی پرداخت می شود.

"حسین صفری" رئیس هیات مدیره شبکه ملی ایثارگران با تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به جامعه ایثارگری کشور گفت: در پی جلسه اعضای شورای مرکزی شبکه ملی ایثارگران با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و پیگیری های متعدد، مشکل درمان و بیمه جامعه ایثارگری کشور(خانواده معظم شهدا، جانبازان و آزادگان) مرتقع و مطالبات بیمه دی پرداخت شد.

صفری ادامه داد: یکی از بزرگترین دغدغه ایثارگران که برای خدمات درمانی و بیمه ای آنها مشکل ایجاد کرده بود (بدهی 2500میلیارد تومانی دولت به بنیاد شهید و امور ایثارگران) و به علت ناتوانی مسئولین بنیاد شهید و امور ایثارگران در حل این مشکل، موجب نارضایتی شدیدآنان شده بود را در دستور کار خود قرار داد و نتیجه آن، تنظیم صورتجلسه ای بین سازمان برنامه و بودجه، شبکه ملی ایثارگران، نمایندگان بنیاد و همچنین بیمه دی شد.

بودجه و وضعیت متغیر ایثارگران و قیمت خدمات درمانی

این در حالی است که افزایش سن جانبازان و سالخوردگی والدین شهدا این را می طلبد که اعتبارات کافی برای آنها اختصاص داده شود.

رضا شیران خراسانی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به  اختصاص برخی از درآمدهای نفتی به اقشار آسیب پذیر، از جمله ایثارگران در لایحه بودجه سال آینده خاطرنشان کرد: ما اگر بخواهیم به لایحه بودجه سال 99نگاهی بیندازیم باید بگوییم که شامل دو بخش تبصره ها، تبصره ۱۴ و جدول آن است و بر این اساس حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در تبصره ۱۴ در سال آینده پیش‌بینی شده است.

به گفته شیران خراسانی در این تبصره اعلام شده است که برمبنای آزاد شدن قیمت‌های انرژی، بایستی مابه‌التفاوت آن در بخش های معینی هزینه شود. بنابراین یکی از جاهایی که این مابه‌التفاوت باید خرج شود، در حوزه ایثارگران است.

عضو فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: در جلسه کمیسیون تلفیق در هنگام رسیدگی به تبصره ۱۴ به عنوان نماینده ایثارگران اصرار داشتیم اعتباراتی که مرتبط با ایثارگران است اضافه شود. بنابراین قرار شد مازاد درآمدهای نفتی صادر شده در جدول تبصره ۱۴ لحاظ، اما به بودجه عمومی منتقل نشود.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در خصوص این مبالغ توضیح داد: در حال حاضر به دلیل اینکه میزان صادرات مشخص نیست و قیمت‌ها نیز متغیر است، تصور ما بر این است که در سال ۹۹ رشد قیمتی خواهیم داشت و مبلغی حدود ۸۸ هزار میلیارد تومان تا ۹۵ هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده است.

عضو کمیسیون رسیدگی‌کننده به لایحه بودجه سال آینده تاکید کرد: حدود ۷ یا ۸ هزار میلیارد تومان امکان افزایش درآمد وجود دارد که در ردیف های ۲۳، ۲۴ و ۲۵ که برای اقشار آسیب پذیر از جمله ایثارگران مربوط می شود، هزینه خواهد شد.

شیران خراسانی، نماینده ایثارگر مردم مشهد در مجلس دهم اظهار داشت: بر اساس مصوبه کمیسیون رسیدگی‌کننده به لایحه بودجه سال ۹۹ ، مازاد فروش درآمدهای نفتی در ردیف های اشاره شده لحاظ خواهد شد. ما معتقدیم رقمی که دولت در رابطه با این بخش آورده عبارت از ۸۸ هزار میلیارد تومان است که می‌تواند به ۹۵ هزار میلیارد هم برسد و ۷ هزار میلیارد تومان بالاتر از مبلغی که دولت اعلام کرده، امکان محقق شدن درآمد وجود دارد.

نماینده ایثارگر مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دلیل این موضوع این است که چون بنزین سهمیه بندی شده است، به طور کلی مصرف آن در کشور کاهش و متعاقب آن صادرات افزایش یافته است. بنابراین، قیمت صادرات آن هم متغیر است. تصور ما این است که مجموع درآمدهایی که در رابطه با هزینه کرد بخش های آسیب پذیر در سال آینده محقق خواهد شد، بالغ بر ۹۵ هزار میلیارد است.

شیران خراسانی نحوه هزینه کرد اعتبارات مالی در بخش ایثارگران را توضیح داد و اظهار داشت: توزیع این اعتبارات شامل ماده ۳۸ قانون جامع ایثارگران است. ما اولویت خاص را تامین اعتبارات مرتبط با شهریه تحصیلی فرزندان ایثارگران در سال ۹۹ اعلام  کرده ایم؛ چرا که متاسفانه به دلیل بدهی شدید بنیاد شهید به دانشگاه‌ها، دانشجویان ایثارگر دچار مشکلات فراوانی شده اند. امیدواریم با این اولویت، معضلات بخش آموزشی ایثارگران برطرف شود.

وی اختصاص اعتبارات مالی به مسکن، وام و معیشت جانبازان معسر را از جمله اولویت های بودجه ایثارگری در سال آینده به شمار آورد و خاطر نشان کرد: امیدواریم بحث تبصره ۱۴ در لایحه بودجه سال 99 اتفاق خوبی را برای ایثارگران رقم بزند.

عضو فراکسیون ایثارگران مجلس دهم در خصوص ناکافی بودن بودجه بنیاد شهید در سال آینده توضیح داد: به نظر من حرف مسئولان بنیاد در مورد کمبود اعتبارات مالی در سال ۹۹ صحیح است و دلیل آن این است که مستمری پرداختی به ایثارگران معین است اما هزینه هایی که در رابطه با بخش درمان جانبازان می شود، بسیار متغیر است؛ اما حرف ما به بنیاد این است که شما این دو بخش را از هم جدا کنید؛ چرا که حوزه بهداشت و درمان ایثارگران بسیار پرهزینه می باشد و قیمت خدمات ارائه شده دائماً در حال افزایش است.

عضو فراکسیون ایثارگران مجلس دهم در خصوص این سئوال که چه تضمینی وجود دارد بیمه تکمیلی ایثارگران در سال آینده دچار تلاطم نشود اظهار داشت: امیدواریم وضعیت اعتبارات بودجه ای بنیاد شهید در سال ۹۹ به گونه‌ای باشد که بیمه تکمیلی ایثارگران دچار جزر و مد نشود. به هر صورت برآورد بودجه بنیاد از نظر من به عنوان یک کارشناس این است که سربه سر خواهد بود و اعتبار ۲۴ هزار میلیارد تومانی که در سال آینده قرار است به بنیاد اختصاص داده شود، برابر با ۱۲ هزار میلیارد تومانی که در سال ۹۰ به آن داده شده است، می باشد؛ چرا که همه قیمت ها به سمت چند برابر شدن، به خصوص در حوزه درمان حرکت می کند.

شیران خراسانی با اشاره به افزایش هزینه ها در بخش های پرستاری، دارو، درمان و...  ایثارگران متذکر شد: افزایش سن جانبازان و سالخوردگی والدین شهدا، این موضوع را می طلبد که اعتبارات قابل توجهی اختصاص داده شود و این موضوع خارج از توان بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

نماینده ایثارگر مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در خصوص راهکار جلوگیری از مشکلات درمانی ایثارگران در لایحه بودجه سال ۹۹ تاکید کرد: ما به صورت کلی این موضوع را در لایحه بودجه دیده ایم و در جدول ۱۴ پیش‌بینی شده است که درآمدهای مازاد فروش نفت به این سمت سوق داده شود؛ هر چند که امیدواریم در سال آینده در رابطه با بیمه تکمیلی ایثارگران با مشکلاتی همانند سال های گذشته مواجه نشویم.

کمک معیشت به رزمندگان معسر

هادی قوامی سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس، اختصاص ۵۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان کمک معیشت به رزمندگان معسر در بودجه سال آینده را از مصوبات کمیسیون رسیدگی‌کننده به لایحه بودجه سال ۹۹ عنوان کرد .نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق تصریح کرد: بر اساس ماده ۲۶ قانون الحاق برخی از مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، موضوع کاهش هزینه‌های مستقیم سلامت مردم و در راستای اجرای مواد ۸ تا ۱۱ قانون هدفمند کردن یارانه ها، کمیسیون تلفیق مجلس با اختصاص مبلغ ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان کمک معیشت رزمندگان معسر و مصارف قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده موافقت کرد.

ارتقای معیشت نیروهای مسلح

 سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در تبیین مصوبات کمیسیون اظهار داشت: بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق، بانک مرکزی به منظور ارتقاء سطح معیشت پرسنل نیروی انتظامی، موظف است مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال از محل سپرده جاری و قرض‌الحسنه تخصیص دهد که از این اعتبار مبلغ ۷۰۰ میلیون ریال بابت ودیعه مسکن و ۲۰۰ میلیون ریال بابت وام ازدواج و وام ضروری در ناجا هزینه خواهد شد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس دهم متذکر شد: در مصوبه ای دیگر، بانک مرکزی موظف شد جهت بهبود معیشت کارکنان، بازنشستگان و ایثارگران نیروهای مسلح، مبلغ ۴۰ هزار میلیارد ریال در بودجه سال آینده اختصاص دهد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در خصوص هزینه کرد این اعتبارات در نیروهای مسلح توضیح داد: از مبلغ ۴۰ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده، ۲۰۰ میلیون ریال جهت خرید جهیزیه، ۵۰ میلیون ریال جهت تسهیلات ازدواج و ودیعه مسکن ۳۰۰ میلیون ریال برای پرسنل نیروهای مسلح در سال ۹۹ اختصاص یافته است.

45هزار رزمنده معسر سال آینده مستمری می‌گیرند

عضو فراکسیون ایثارگران مجلس از تحت پوشش قرار گرفتن ۴۵ هزار رزمنده معسر در طرح "شهید کاظمی" در سال آینده خبر داد. قاسم جاسمی، نماینده ایثارگر مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لفظ معسر تاکید کرد: در تسمیه جانبازان نیازمند به معسر، در حد و قواره قهرمانان ملی ما نیست و نباید اینگونه عنوان گذاری شود.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه متذکر شد: حدود ۴۵ هزار نفر از سربازان که در دوران دفاع مقدس در جبهه و جنگ حضور داشتند، در صورتی که درآمد و شغل خاصی نداشته باشند، در سال آینده تحت پوشش طرح معسرین(شهید کاظمی) قرار خواهند گرفت.

نماینده مجلس دهم با اشاره به اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این طرح تصریح کرد: قرار شد که از محل اعتبارات در نظر گرفته شده در لایحه بودجه سال ۹۹، این طرح برای ۴۵ هزار رزمنده معسر ارتش به اجرا درآید.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی متذکر شد: با تصویب اعتبارات و اجرای این طرح در سال آینده، به جانبازان و رزمندگان معسر(نیازمند) ارتش مستمری پرداخت خواهد شد.

عضو فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تعدادی از نیروهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیز مشمول طرح معسرین خواهند شد و در این خصوص بحث و مذاکرات لازم انجام شده است.

بهبود معیشت جامعه ایثارگری.

"ابوالفضل حسن بیگی" نماینده ایثارگر مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به مصوبات کمیسیون رسیدگی‌کننده به لایحه بودجه سال ۹۹ (کمیسیون تلفیق) خاطرنشان کرد: مردم ما می‌دانند که کشور در وضعیت مناسب مالی قرار ندارد که این وضعیت، ناشی از تحریم هایی است که آمریکایی ها نسبت به ملت ایران انجام داده اند و این موضوع تا کنون هزینه های زیادی بر دوش کشور تحمیل کرده است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این راستا چند مصوبه در جهت تامین اعتبارات مالی از سوی کمیسیون رسیدگی‌کننده به لایحه بودجه به تصویب نمایندگان رسیده است؛ از جمله این مصوبات این که به خودروهای بالای دو میلیارد تومان مالیات تعلق بگیرد. همچنین از خانه هایی که دارای ارزش بالای ۱۰ میلیارد تومان است، مالیات گرفته شود.

 نماینده ایثارگر مردم دامغان در مجلس دهم یادآور شد: قرار شد بر واردات لوازم آرایشی به کشور، مالیات بسته شود و ۲ درصد هم به بخش خدمات ویژه تعلق گیرد .در مجموع پیش‌بینی می شود مبلغی بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان درآمد مالی دولت در سال ۹۹ افزایش یابد.

 عضو مجمع نمایندگان استان سمنان متذکر شد: در این راستا چند پیشنهاد از سوی نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق ارائه شد؛ پیشنهاد اول این بود که به یکی از گروه هایی که در حال حاضر در تنگنا هستند یعنی بازنشستگان نیروهای مسلح، افزایشی تعلق گیرد.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه در خصوص وضعیت جامعه ایثارگری در لایحه بودجه گفت: همانطور که استحضار دارید تعداد ایثارگران در قانون یک عدد محدود است و اعتبارات مالی آن و بنیاد شهید نیز بر این اساس محدود است. اما طی دو سال اخیر که بر طبق قانون حتی افرادی که سه ماه سابقه حضور در جبهه داشتند، به عنوان ایثارگر محسوب شدند، موجب شده که بار مالی بسیار زیادی بر دوش بنیاد شهید و امور ایثارگران تحمیل کند.

 عضو فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر این مبنا بنیاد شهید حدود 2 هزار میلیارد تومان در سال جاری با کسری بودجه مواجه شد که مقرر شد از محل درآمدهای مورد اشاره، پرداخت هایی صورت بگیرد.

 عضو کمیسیون تلفیق مجلس دهم اظهار داشت: با وجود اینکه به عنوان نماینده ایثارگر در کمیسیون، پیگیری های فراوانی برای جذب اعتبارات برای جامعه ایثارگری داشتیم اما هنوز اعتبارات برای سال آینده پیش بینی نشده است.

 نماینده مردم دامغان در بهارستان با اشاره به وضعیت معیشتی در نیروهای مسلح تصریح کرد: لذا بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق مقرر گردید با هماهنگی ستادکل نیروهای مسلح افزایش چشمگیری در حقوق و مزایای پرسنل در سال اینده صورت بگیرد تا در بُعد معیشتی وضعیت بهتری پیدا کنند.

 نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در خصوص تامین اعتبارات مورد نیاز یادآور شد: از محل اخذ مالیات از خودروهای بالای دو میلیارد تومان، خانه های بالای ۱۰ میلیارد و خانه‌های خالی مقرر شد که در سال آینده اعتبارات مالی مورد نیاز تامین شود.

  عضو فراکسیون ایثارگران مجلس در خصوص بودجه بنیاد شهید در لایحه بودجه سال ۹۹ متذکر شد: بودجه بنیاد برای سال آینده کم آمده و حدود چهار هزار میلیارد تومان کسری دارد که قرار شد یک هزار میلیارد تومان آن، از محل فروش املاک و دارایی‌ها تامین شود و دو هزار میلیارد تومان را کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه سال آینده به عهده خواهد گرفت و یک هزار میلیارد تومان آن هم از ردیف های دیگر تامین خواهدشد که در مجموع آن چیزی که آنها نیاز دارند سر به سر خواهد شد.

  نماینده ایثارگر مجلس دهم در مورد تامین هزینه بیمه تکمیلی ایثارگران و جلوگیری از تکرار مشکلات سال جاری تاکید کرد: در مورد تامین منابع برای بیمه ایثارگران در لایحه بودجه سال ۹۹ پیشنهاداتی ارائه شده است که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است؛ اگرچه بیمه ایثارگران شدیداً با مشکل مواجه شده است اما تلاش ما بر این است که در بررسی تبصره ۱۴ و ردیف ها، اقداماتی برای تامین منابع مالی مورد نیاز انجام شود.

کمک معیشت به نیزوهای مسلح

حجت الاسلام و المسلمین جواد حسینی‌کیا، نماینده ایثارگر مردم سنقر کلیایی در مجلس شورای اسلامی به ۲۵ هزار نفر ایثارگر در نیروهای مسلح که نیازمند دریافت کمک معیشت هستند اشاره کرد و گفت: ۹۰ هزار نفر نیز سرپرست خانوار در حال دریافت هزینه معیشت خانوار در نیروهای مسلح وجود دارند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس دهم در خصوص تامین اعتبارات مالی در لایحه بودجه ۹۹ خاطرنشان کرد: در این چارچوب پیشنهادهایی به کمیسیون تلفیق ارائه شده است که اگر مجلس همراهی کند، حداقل قدم هایی در جهت رفاه حال و بهبودی جامعه ایثارگری و نیروهای مسلح برداشته خواهد شد.
 

وظیفه بگیران تبصره ماده 38

کلام آخر اینکه اگر 8سال پیش معوقات جانبازان را پرداخت می کردند ارزش زیادی داشت اما با تورم و افزایش قیمت ها سال آینده  با این مبلغ نمی توان کاری انجام داد. در حالیکه حتی برای سال آینده هم خبری از پیش بینی پرداخت این حق جانبازان نیست! جانبازان اکنون به سن پیری رسیده اند و هرسال تعداد کثیری به دیار باقی می شتابند. اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید حق این عزیزان را قبل از مرگشان بدهید. آهای نمایندگان محترم مجلس، مدیران و مسئولینی که در رأس کار هستید، در روز قیامت چه پاسخی دارید به اینها بدهید؟

سخن آخر اینکه چرا تاریخ اجرای مقطع تحصیلی رزمندگان را طبق قانون برنامه ششم توسعه از فروردین 96 قرار نمی دهید؟ مگر رزمندگان شاغل که از سال 96بازنشسته شده اند جزئی از مردم این کشور نیستند؟! چطور برای 720 هزار فرهنگی شاغل رتبه بندی اجرا می شود و حرفی از کسری بودجه نیست اما تا صحبت از اجرای مقطع تحصیلی رزمندگان از فروردین 96 می شود پای کسری بودجه به وسط کشیده می شود. اگر کسری بودجه هست باید برای همه باشد؛ اگر هم نیست این چه بازی است که درمی آورید. شما این تعداد جانبازی که 750هزارتومان کمک معیشت می گیرند را  به اندازه بنیاد شهید اضافه کنید و بعد کسانی که چهارسال درنوبت کمک معیشت هستند را بدهید، بعد به فکر بقیه باشید و وعده بدهید.

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi