شناسه خبر : 72313
سه شنبه 15 بهمن 1398 , 12:17
اشتراک گذاری در :
عکس روز

از کاخ برگزاری جشنواره سینمای رسانه ها در روز سوم؛

صفر تا صدِ نشست خبری «روز صفر»

فیلم یک دیالوگ خوب هم دارد که مامور امنیتی رو به شخصی از رسته ی دیگر می گوید: اگر شما عاشق ایران بودید، الان وضعِ مملکت این نبود...

فاش نیوز -  نشست پرسش و پاسخ فیلم «روز صفر»، عصر دوشنبه درسومین روز از برگزاری جشنواره سی و هشتم با حضور عوامل این فیلم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی فاش نیوز، مستقر در کاخ جشنواره، نشست پرسش و پاسخ فیلم «روز صفر»، عصر روز دوشنبه ۱۴ بهمن ماه ۹۸ سومین روز از برگزاری جشنواره سی و هشتم در کاخ جشنواره پردیس سینما گالری ملت با حضور عوامل فیلم، سعید ملکان (تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان)، ساعد سهیلی، امیر جدیدی، مهدی قربانی و تینو صالحی (بازیگر)، میثم مولایی (تدوینگر)، رشید دانشمند (صدا بردار)، امیر ملک‌پور (طراح لباس)، سهیل دانش اشرفی (طراح صحنه)، پوریا ذوالفقاری (منتقد) و با اجرای فرزاد حسنی، برگزار شد. این در حالی بود که «روز صفر» نخستین اکران خود را در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر در سینمای رسانه ها ساعت ۱۳:۳۰ از سر می گذراند.

در ابتدای نشست، ملکان در پاسخ به این سئوال که چرا برای فیلم اول این سوژه سخت را انتخاب کرد و مسیری که برای پژوهش طی کرده است، گفت: این یکی از سوژه‌هایی بود که دوست داشتم و دلیل آن سختی در ساخت بود، طرح فیلمنامه برای آقای اصفهانی بود و ما سعی کردیم آن را به زبان سینما جذاب‌تر بیان کنیم.


 در ادامه ساعد سهیلی درباره ایفای نقش عبدالمالک ریگی توضیح داد: خیلی خوشحالم بعد از دو سال دوری از سینما به دلایل شخصی با این فیلم به سینما برگشتم و در اینجا حضور دارم. این نقش توفیق زیادی داشت. وقتی آقای  ملکان این نقش را به من پیشنهاد داد برایم خیلی کنجکاو برانگیز بود که در مورد این نقش تحقیق کنم و بفهمم چگونه یک آدم معمولی که سی دی می‌فروشد به اینجا می‌رسد. این سئوال برایم پیش آمد که این آدم چگونه به اینجا رسید.
امیر جدیدی نیز درباره نقشش گفت: کمتر پیش می‌آیدکه در سینمای ما چنین نقشی داشته باشیم. این نقش توانایی فیزیکی زیادی می‌خواست و دوست داشتم این نقش را بازی کنم.


کارگردان «روز صفر» در ادامه درباره انتخاب موسیقی فیلم گفت: از ابتدا نمی‌خواستیم موسیقی انتخابی بگذاریم اما برخی از سکانس‌ها انتخابی شد و برای رسیدن به جشنواره مجبور شدیم موسیقی انتخابی را روی فیلم بگذاریم.
 دانش اشرفی درباره طراحی صحنه فیلم توضیح داد: واقعیت این است که اکثر لوکیشن‌های این فیلم داخل ایران انجام شده است و تحقیقات زیادی از سوی کارگردان انجام شده بود. ما به دنبال رسیدن به فضای واقعی بودیم و در برخی از قسمت‌ها شرایط فیلم‌برداری در پاکستان نبود.


ملکان در پاسخ به این سوال که هزینه ساخت فیلم چگونه تامین شده و اطلاعات از کجا به دست آمده، گفت: قرار بود بنیاد فارابی در ساخت مشارکت کند اما پشیمان شدند. قبل از شروع، ما مجبور شدیم هزینه را بین دوستان تقسیم کنیم و من هنوز بدهکارم. رفرنس هایی را به ما سپردند و ما تلاش کردیم به ذهنیت آقای ملکان نزدیک شویم.
ملکان درباره ضرورت نقش اغراق شده امیرجدیدی در فیلم گفت: ما می‌خواستیم کمی از قالب‌های کلیشه‌ای و رایج بازیگری در سینمای ایران بیرون بیاییم. ما در سینمای امریکا صحنه‌های اغراق شده زیادی می‌بینیم اما صدایمان در نمی‌آید به این دلیل که ما در این زمینه‌ها فیلم نساختیم و این شکل بازی برای ما عادی نیست. من فکر نمی‌کنم بازی امیر جدیدی اغراق شده است.
ملکان درباره نقش مهدی قربانی تصریح کرد: بچه‌ها را برای عملیات انتحاری تنها نمی‌فرستند و نفر مکمل این فیلم نیز او را رها کرده است.
پوریا ذوالفقاری، منتقد این فیلم در مورد شخصیت‌پردازی گفت: ببینده در شخصیت‌پردازی این فیلم با مجموعه‌ایی از اطلاعات روبه رو است که دقیق نمی‌داند با چه شخص و اطلاعاتی از کارکتر رو به رو است. در مورد تدوین چنین فیلمی با این همه سکانس و صحنه‌های پر کشمکش نیازمند ریتم یکدست بودیم که فکر می‌کنم یکی از سخت‌‌ترین و بهترین کارهای میثم مولایی بوده است.
مهدی قربانی درباره ایفای این نقش‌اش در «روزصفر» و لهجه‌اش توضیح داد: من از کودکی با آقای ملکان کار کرده‌ام و از او  بسیار آموخته‌ام. در زمان پیش تولید لهجه‌ها را در دفتر تمرین می‌کردیم. برای درآوردن لهجه، فیلم‌های عبدالمالک ریگی را نگاه کردم که لهجه راحت و جذابی بود.


ملکان هم در مورد تدوین این فیلم گفت: میثم مولایی در تمام بخش‌های فیلم کنار ما بود و اگر او نبود این فیلم ساخته نمی‌شد. در تدوین فیلم به‌خاطر  مدیریت مولایی یک دقیقه دور ریز نداشتیم.
میثم مولایی هم درباره تدوین «روز صفر» توضیح داد: وظیفه تدوینگر است که در تدوین مدیریت داشته باشد و آقای ملکان با اعتمادی که داشت باعث پیشرفت و افزایش دقت من شد. تدوین این فیلم کار سختی بود به این دلیل که به دو بخش تقسیم می‌شد. در ابتدا ریتم کندتر و فضای آرام‌تری بر فیلم حاکم است اما در نیمه دوم با ریتم تند‌تری روبه رو هستیم. این ترکیب تدوین، ببینده را آماده بخش دوم فیلم می‌کند.
فیلمبردار فیلم در خصوص فیلم گفت: اگر اتفاق خوبی بوده و در فیلم دیده می‌شود کار تیمی و همه اعضا تولید فیلم بوده است.
ذوالفقاری در ادامه گفت: اگربخش‌های انگیزشی فیلم بیشتر از این بود نیز سوالات و انتقادات زیادی برای بینندگان به همراه داشت.
ملکان در خصوص انتخاب سهیلی برای نقش عبدالمالک ریگی گفت: بهترین انتخاب، سهیلی بود که عالی نقش را بازی کرد. توانایی ساعد سهیلی منجر به انتخاب او شد.
ملکان درباره انگیزه ساخت این فیلم گفت: تمام داستان این فیلم براساس واقعیت است. دوست داشتم آدم‌هایی که بدون اسم و گمنام برای امنیت کشورمان تلاش می‌کنند را روایت کنم. شخصی که در فیلم مامور امنیتی است نیز در پایان به زندگی در میان مردم برمی‌گردد و از آن‌ها طلبکار نیست.

مسعود فراستی در میانه ی نشست به دعوت حسنی پشت تریبون رفت و درباره «روزصفر» توضیح داد: تبریک می‌گویم به سینمای ایران. به ملکان، سهیلی و تیم موسیقی فیلم تبریک می‌گویم. جدیدی در این
نقش عالی ظاهر شد. این فیلم اندازه است و تکنیک دارد و افتخار می‌کنم حق مطلب ادا شده است. از نظر من بهترین فیلم جشنواره بود، البته با تدوین فیلم مشکل دارم که بعدا درباره آن صحبت خواهم کرد.
ملکان درباره انتخاب جدیدی توضیح داد: هر کدام شما جای ما بودید انتخاب دیگری جز جدیدی نداشتید. اگر او این نقش را نمی‌پذیرفت این فیلم را نمی‌ساختیم و درباره ساعد هم اعتقادم همین است. همه اکت‌های بازیگران از ایستادن تا لهجه به درستی انجام گرفت.
ملکان خاطرنشان کرد: این فیلم یک فیلم ملی است و هیچ بخشی از آن تخیل نیست. هیچ جایی از فیلم تروریست‌ها را در سیستان و بلوچستان نمی‌بینیم و تمام مقر تروریست‌ها در پاکستان است.
کارگردان در ارتباط با سکانس‌های فیلم بیان کرد: به تازگی در سینمای ایران چنین فیلم‌هایی در حال باب شدن است. بخش‌هایی از سکانس‌ها در شهرک دفاع مقدس طراحی و ساخته شده است.

امیر جدیدی در ارتباط با نقش مامور امنیتی که در فیلم ایفا کرد، گفت: تمرین‌های زیادی را برای اسلحه دست گرفتن و اجرای این نقش داشتم. این کارکتر کاملا وطن‌پرست است و برای وطنش تلاش می‌کند.
جدیدی تصریح کرد: این فیلم بسیار سخت بود و تک تک اعضا فیلم در اجرای نقش‌ها موثر بودند.
تینو صالحی نیز ضمن تشکر از عوامل فیلم گفت: از عوامل این فیلم ممنونم که اجازه دادند من این نقش را اجرا کنم و خوشحالم که در کنار دوبازیگر حرفه‌ای کار کردم.
 
ملکان در مورد سرمایه فیلم گفت: حدود ۸ میلیارد تومان برای این فیلم هزینه شده است و برخی از تجهیزات ما در برلین دزدیده شد و برخی عوامل فیلم به ایران بازنگشتند و البته ممکن است چند ماه دیگر برگردند.
ملکان در ارتباط با اضافه شدن یا نشدن سکانس شهید، سردار سلیمانی گفت: اصلا اینطور نبوده است و نمایش ترور سردار سلیمانی در فیلم ما هیچ ربطی به فیلمبرداری نداشت.

از نکات قابل توجه حواشی فیلم و نشست پرسش و پاسخ «روز صفر» که به ماجرای دستگیری عبدالمالک ریگی می پردازد، ماندن برخی از عوامل فیلم پس از پایان فیلمبرداری در آلمان و عدم بازنگشت آنها به همراه گروه از این کشور، و همچنین دزدیده شدن برخی از لوازم صحنه از جمله دوربین های فیلمبرداری بود. همچنین وجه ملی گرایانه ی شخصیت مامور امنیتی پررنگ بود بدون اینکه اشاره ای به وجوه مذهبی این کاراکتر بشود؛ همانگونه که در پایان فیلم هم این شخصیت پس از اتمام ماموریتش به میان مردم برای زندگی عادی برمی گردد. دیگر اینکه تا به اینجای جشنواره این تنها فیلمی است که در جلسه ی نشست پرسش و پاسخ آن، مسعود فراستی منتقد در جلسه حاضر شده و درباره ی فیلم می گوید: «تبریک می‌گویم به سینمای ایران. به ملکان، سهیلی و تیم موسیقی فیلم تبریک می‌گویم. جدیدی در این نقش عالی ظاهر شد. این فیلم اندازه است و تکنیک دارد و افتخار می‌کنم  که حق مطلب ادا شده است. از نظر من بهترین فیلم جشنواره بود، البته با تدوین فیلم مشکل دارم که بعدا درباره آن صحبت خواهم کرد».دیگر آنکه این فیلم که هزینه ی ساخت آن حدود ۸ میلیارد اعلام شده و شنیده می شود بودجه ی تولید آن را وزارت اطلاعات پرداخت کرده است، از همین رو به اعتقاد نگارنده به نظر می آید پس از کمرنگ جلوه نمودن حضور مامور امنیتی در فیلم "شبی که ماه کامل شد" و انتقاداتی که به این مسئله شد، این بار سعید ملکان، تهیه کننده و کارگردان فیلم ماموریت یافت تا این حضور را پررنگ نشان دهد.فیلم برشی است از داستان فیلم «شبی که ماه کامل شد»، با همان اسلوب کارگردانی در صحنه های درگیری شهری و بیابانی بین نیروهای ایرانی و پاکستانی؛ و همچنین استفاده از تصاویر آرشیوی قتل عام های عبدالمالک ریگی؛ که ای کاش کارگردان فیلم فراتر از اینکه لوکیشن آن فیلم را عوض کند و فیلم جدیدی بسازد، می رفت. اگرچه فیلم قهرمان دارد و تا به آخر تماشاگر را با خود همراه می سازد.
فیلم یک دیالوگ خوب هم دارد که مامور امنیتی رو به شخصی از رسته ی دیگر می گوید: اگر شما عاشق ایران بودید، الان وضعِ مملکت این نبود.

فیلم برشی است از داستان فیلم «شبی که ماه کامل شد»، با همان اسلوب کارگردانی در صحنه های درگیری شهری و بیابانی بین نیروهای ایرانی و پاکستانی؛ و همچنین استفاده از تصاویر آرشیوی قتل عام های عبدالمالک ریگی؛ که ای کاش کارگردان فیلم فراتر از اینکه لوکیشن آن فیلم را عوض کند و فیلم جدیدی بسازد، می رفت. اگرچه فیلم قهرمان دارد و تا به آخر تماشاگر را با خود همراه می سازد.
فیلم یک دیالوگ خوب هم دارد که مامور امنیتی رو به شخصی از رسته ی دیگر می گوید: اگر شما عاشق ایران بودید، الان وضعِ مملکت این نبود.


گزارش از: تورج اردشیری نیا

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
واقعا فاش ! واقعا !!! متعجب از شما !!!!!!!!! شرح حال سلبریتی ها چه بار غمی از دوش
جانباز و خانواده شهدا برمیداره ؟
اینکه فرزاد حسنی با اون تربیتش مجری باشه یا نباشه برای زخم خوردها چه نفعی داره ؟
اینکه پانته آ بهرام خودشو کچل کنه یه کلاه عم قزی سرش بذاره مصاحبه کنه تومنی چنده ؟
اینکه باران کوثری ، گرین کارت امریکا سیاه بپوشه بیاد قرو فر واسه ملت بیاد کیلویی چند ؟
سلام
با احترام
ممنون از نظر شما.
برادر یا خواهر عزیز که معرفی نفرمودید، و حتی در جشنواره و جلسه نشست پرسش و پاسخ حاضر نبودید و فیلم را هم ندیدید، این گزارش شرح حال سلبریتی ها نیست؛ بلکه شرح وضعیت فیلمی است که به دستگیری عبدالمالک ریگی تروریست معدوم می پردازد که خون های زیادی از شهدای این سرزمین بر سر راه دستگیری او ریخته شد و بسیاری را نیز جانباز نمود.
جشنواره فیلم فجر هم بزرگترین رویداد فرهنگی این کشور است که همزمان با ایام الله دهه فجر برگزار می شود؛ جشنواره ای دولتی و حکومتی و ملی است که ۴ دهه از عمر آن می گذرد و تمامی رسانه های کشور از جمله طیف اصولگرا آن را پوشش می دهند و صرف حضور در جشنواره به منزله ی تایید عملکرد شخصی نیست. اگر باران کوثری پاسپورت کشور دیگری را دارد، بسیاری ازمسئولان رده بالای نظام هم خود یا فرزندانشان عمری در آمریکا و انگلیس و کانادا و آلمان و فرانسه و سوییس و ... زیست کرده اند. اگر پانته آ بهرام به ضرورت ایفای یک نقش، نقشی که حتی شما فیلم آن را ندیدید و بنده دیدم، موی سر خود را مجبور می شود بتراشد و برای بهتر درآمدن آن نقش از ظاهر خود می گذرد تا پیامی انسانی را به مخاطب منتقل کند، بهتر است تا به مانند دیگران که اعتقادات و جیب مردم را از حق بیت المال تراشیدند. مجری جلسات هم در هر روز یک نفر است و فرزاد حسنی هم تنها یک نفر از آن ها و هیچ بی ادبی ای هم از فرزاد حسنی مشاهده نشد. ماهم ریالی در ایام جشنواره بهمان تعلق نمی گیرد و تنها رسالت رسانه ای خودمان را انجام می دهیم با یک کار تقریبا ۲۴ ساعته ی شبانه روزی به مدت ۱۰ روز. ممنون که خسته گی را به تن ما جا می گذارید.
باز هم برای ما پیام بگذارید.
خداوند همه ی ما را از نور انصاف و عدالت سرشار نماید.
پیامی که در پاسخ این مخاطب سایت نوشته شده بود از بنده بود که نویسنده ی این گزارش هم بودم
سلام . بردار اردشیری بحث سر فیلم و موضوعات فیلم نیست !
وکسی هم زحمت شمارو نفی نکرده و بنده شخصا متشکرم .
همانطورکه شما در حوزه فیلم و هنرپیشه ها دستی بر آتش دارید ما هم جسارتا دست وپا بسته واهل جزیره گودی گودیا نیستیم .
تیپ غلط انداز پانته آبهرام برگرفته از سریال فرندز شبکه 54 فاکس نیوز است .
هنوز باز خورد مشت فرزاد حسنی پای چشم آزاده نامداری گرمه گرم است .
از گرین کارتهای پارتی هم چیزی نمی گویم تا .....
شما زحمت کشیدی ممنون . متشکرم . ولی تومنی چند برای بی پول جماعت ؟
اصلا بگو پانته آ خانم برای فیلم مجبور شد موهاش بزنه حالا چی روسری از سرش برمی داره کله تورتوریش نشان می ده ؟ مو برای نامحرم حرام است چه به اندازه ناخن باشه چه گیسو کمند قد یال اسب ؟
ادم چه توجیهاتی ی شنوه از این جماعت فرهنگی ادعادار ؟
قرار شددیگه غر نزنیم و ژاژ نخواییم والا باز می رفتم سر مشاهداتی که من به اسم انجام کار فرهنگی دیدم و چراغ سبزهایی که برای امثال برخی نشان داده شد .
سلام.
پاسخ تمام صحبت های شما در پست قبلی داده شد. شما با کار رسانه ای و ضرورت خبررسانی در یک جشنواره آشنایی ندارید. این گزارش هم مشخصا مربوط به یک فیلم حوزه انقلاب می شود و ربطی به پانته آ بهرام هم ندارد ( که مفصل شرح دادم دلیل موی تراشیده شده ی ایشان را) نمی توانیم شرح رشادت ها و جانبازی ها و جان فشانی های سربازان وطن را در فیلمی و نشستی منتشر نکنیم.
حوزه فرهنگ را نباید دست کم گرفت؛ اقتصاد هم به جای خود.
حتما که نباید یک مطلب بوی نان و پول بدهد تا بدردبخور باشد برای خوانندگان.
باز هم برای ما پیام بگذارید.
سلام تمام مردم دنیا صبح که چشماشونو باز میکنن برای پوله والسلام .
در ضمن دفاع از سلبریتیهای معلوم الحال توجیح خاصی لااقل برای من ندارد .
همینها اذناب شیخ کلید دار بودند و هستند .
شما یه نفرو از این هنر پیشه ها رو نام ببر که بی پول توو یه فیلم بازی کنن
دفاع شما کلیه برای اونا ولی در پوست ما جماعت فرو نمیره برادر قبلا تو ضیح دادم .
شما نمی توانید ما را وارد بازی خودتان کنید.
این گزارش مشخص است که شرح چه رویدادی است.
ولی چون درد نان دارید نه درد دین و انقلاب، برای همین جز پول و باطل چیزی را نمی بینید. انشاالله خداوند برای شما هم انقدر روزی برساند که دیگر این چنین ناراحت نباشید و آنهمه موارد معرفتی مورد اشاره در این گزارش از چشمتان پنهان نماند.
من اصلا موافق گرفتن چنین رقم دستمزدهایی توسط بازیگران نیستم. در تاریخ سینمای ایران هم بسیاری از بازیگران بودند که رایگان تنها به جهت عشقشان حاضر به کار شدند.
به این چند بازیگر نگاه نکنید، بسیاری از بازیگران و سینماگران در صنوف مختلف، نان شب هم ندارند.
به اندازه ی کافی با همین اظهاراتتان در رسانه های انقلابی، اسباب بی اعتمادی مردم را فراهم کردید.
رسانه ها ی انقلابی ما باید به دنبال حق باشند؛ نه باطل.
شما هم اگر زورتان می رسد آزاده باشید و فقط زور خودتان را به این بازیگرها نرسانید و حداقل عین من انقدر شهامت داشته باشید که از دیگر چپاول گران این کشور یاد کنید./
جهان سلبریتی ها خیلی کوچک تر از آنست که بخواهد در جهان من بگنجد. من فقط نمی خواهم مثل شما از خدا جلو بزنم.
این بازیگران هم فرهنگشان اینست و از فضای زندگی دیگری می آیند. در مقابل چه چیزی به اینها و مردم داده اید که حالا ازشان انتظار دارید.
دیگر مویی در سر پانته آ بهرام نبود که نامحرم بخواهد ببیند. شما به مختصات ایفای نقش یک بازیگر اشراف ندارید. خود شما اگر مرد هستید هم حاضر نیستید موی سرتان را بتراشید چه رسد به یک زن.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi