شناسه خبر : 72315
جمعه 18 بهمن 1398 , 10:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارش فاش نیوز از نشست پرسش و پاسخ روز سوم جشنواره فیلم فجر

تنظیم موج سینمای رسانه روی فرکانس «آبادان یازده ۶۰»

فیلم نشان می دهد که چگونه یک فرد ارمنی که از سال های پیش از انقلاب مدت ۱۰ سال به عنوان سردبیر در رادیو آبادان فعالیت داشته است، خالصانه و شریف در کنار دیگر مردم مسلمان از زن و مرد، از اهالی جنوب و اهالی شمال کشور تا حزب اللهی تندرو و حزب اللهی کندرو به دفاع از خاک و ناموس و وطن و دین و انقلاب تا پای جان ایستادگی و ایثار می کنند...

فاش نیوز - نشست پرسش و پاسخ فیلم «آبادان یازده ۶۰» نویسندگی و کارگردانی مهرداد خوشبخت در سومین روز از برگزاری جشنواره سی و هشتم فیلم فجر به ، با حضور عوامل فیلم، در کاخ جشنواره و سینمای رسانه ها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سینمای ایران فاش نیوز، مستقر در کاخ جشنواره، نشست پرسش و پاسخ فیلم «آبادان یازده ۶۰» دوشنبه شب، ۱۴ دی ماه در سومین روز از برگزاری جشنواره سی و هشتم فیلم فجر به نویسندگی و کارگردانی مهرداد خوشبخت، با حضور عوامل فیلم، حسن کلامی (تهیه‌کننده)، علیرضا کمالی، شبنم گودرزی، ویدا جوان و حمیدرضا محمدی (بازیگران فیلم)، بهزادعبدی (آهنگساز)، مهدی جعفری(فیلمبرداری)، سهراب خسروی (تدوینگر)، محمود دهقانی (طراح چهره پردازی)، جعفر محمدشاهی (طراح صحنه)، زهراصمدی (طراح لباس) و کیوان امجدیان (منتقد) با اجرای فرزاد حسنی در کاخ جشنواره و سینمای رسانه ها پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.

بر پایه این گزارش، در سانس ساعت ۱۹:۳۰ دوشنبه شب ۱۴ بهمن ماه، فیلمی برای اهالی رسانه به نمایش درآمد که اتفاقا موضوع آن رسانه و مشخصا رادیو بود. فیلم «آبادان یازده ۶۰» به مقاومت اهالی رسانه ی رادیو نفت ملی آبادان و همچنین مقاومت مردمی در زمان حمله ی ارتش بعث عراق به شهر آبادان در ۴۰ روز ابتدایی جنگ از ۱ مهر ۵۹ تا ۹ آبان همان سال اشاره دارد که پس از سقوط شهر، ۳۴۵ روز می گذرد تا در مهرماه سال ۶۰ شکست حصر آبادان اتفاق بیفتد.

از نکات قابل اشاره ی دیگر در این فیلم آن است که با اینکه قاعدتا می بایستی شرکت نفت این فیلم را تهیه می کرد؛ اما سازمان اوج وارد کار شده و سرمایه ی فیلم را پرداخت کرده است.

دو دیگر آنکه با وجودی که ردپای سازمان هنری رسانه ای اوج در اثر هویداست اما از پخش ترانه های ویگن، خواننده ای که اتفاقا اهل آبادان است و همچنین آواز شجریان در آن سال ها از رادیو آبادان دریغ نشده است. فیلم همچنین نقش مردم آبادان در دفاع را پر رنگ تر از سایر نیروها نشان می دهد، در زمانی که نیروهای بعثی وارد شهر می شوند و حماسه ی کوی ذوالفقاری و جنگ های تن به تن حتی با چاقوی میوه خوری اتفاق می افتد چون اساسا دیگر تفنگ و فشنگی در کار نبوده است.

فیلم نشان می دهد که چگونه یک فرد ارمنی که از سال های پیش از انقلاب مدت ۱۰ سال به عنوان سردبیر در رادیو آبادان فعالیت داشته است، خالصانه و شریف در کنار دیگر مردم مسلمان از زن و مرد، از اهالی جنوب و اهالی شمال کشور تا حزب اللهی تندرو و حزب اللهی کندرو به دفاع از خاک و ناموس و وطن و دین و انقلاب تا پای جان ایستادگی و ایثار می کنند.

در ادامه گزارش کامل این نشست خبری را می خوانید.

مهرداد خوشبخت، کارگردان در خصوص نگارش فیلمنامه گفت: این نسخه نهایی فیلم نیست و بعد از جشنواره، فیلم کامل می‌شود. همه بخش‌های این فیلم به واقعیت نزدیک بود و برخی از اسامی فیلم واقعی بود. به جز بیست دقیقه آخر فیلم، مابقی آن برگرفته از واقعیت بود.
او در ارتباط با انتخاب بازیگران اظهار داشت: واقع‌گرا بودن فیلم و شخصیت‌های آن برای ما خیلی اهمیت داشت و بازی آن‌ها نباید به چشم می‌آمد. ما به دنبال این بودیم که گریم بازیگرها خیلی به چشم نیاید.
علیرضاکمالی نیز در خصوص نقش خود در «آبادان ۱۱۶۰» می گوید: من این فیلم را بازی کردم و‌ توضیح اضافی ندارم. حرف زدن در این‌باره به زیر متنی احتیاج دارد و من باید از آن فاصله بگیرم.
هم چنین محمدی درباره حضور در این فیلم بیان می کند: باراولی بود که فیلم را دیدم و امیدوارم عضو خوبی برای این فیلم بوده باشم و راضی از سالن خارج شده باشید.

ویدا جوان در ارتباط با ایفای نقش همسر یک رزمنده بیان داشت: این نقش را دوست داشتم به این دلیل که تحولی در شخصیت کارکتر شکل می‌گیرد. او درگیر فضای جنگ می‌شود و خود را فدا می‌کند.
شبنم گودرزی دیگر بازیگر فیلم درباره حضورش توضیح داد: به این دلیل که عاشق فضای فیلم‌های هشت سال دفاع مقدس هستم؛ برایم جذاب بود. نقش برای من نقش سختی بود و از من فاصله داشت.
خوشبخت هم در ارتباط با لهجه‌های فیلم گفت: حضور جهانگیر میرشکاری برای آموزش لهجه بسیار موثر بود.
منتقد حاضر در نشست نیز درباره فیلم تصریح کرد: سینمای ما اگرچه به فیلم‌هایی با پروداکشن‌های خاص نیاز دارد ولی ما برای نمایش بخش ملی‌گرا‌ی سینما به فیلم‌هایی مانند «آبادان یازده۶۰» نیاز داریم.
امجدیان ادامه داد: لوکیشن محدود فیلم، حس حبس را به مخاطب القا می‌کرد. همه چیز فیلم به قاعده بود و به دنبال قهرمان بازی نبود. حس می‌کنم این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های جشنواره است.

بهزاد عبدی در ارتباط با موسیقی فیلم توضیح داد: موسیقی فیلم در همه بخش‌های آن حضور داشت و کم حجم هم نبود. در این فیلم صدای موج رادیو تکرار شد و در آخر، این موج رادیو تبدیل به موسیقی فیلم شد.
عبدی ادامه داد: موسیقی ارمنی یکسری فواصل دارد و موسیقی فیلم، ارمنی نیست. بخشی از موسیقی ارمنی در فیلم اجرا می‌شود و به دنبال بیان این موضوع بودم که نشان دهم کارکتر با موسیقی ارمنی آشنایی دارد.
تهیه‌کننده فیلم هم درباره این فیلم گفت: در مورد انتخاب این داستان فیلمنامه‌ای را خواندم و اصل داستان و‌ ماجرای آن را دوست داشتم به این دلیل که قهرمان بازی داشت و‌ مقاومت مردمی رانشان می‌داد. در جنگ تنها کسانی که در خط مقدم جنگیدند دفاع‌کننده از میهن نبودند بلکه در پشت خط مقدم نیز بسیاری از افراد فداکاری کردند. ما به دنبال نشان دادن آن‌ها و یادآوری تلاش‌هایشان بودیم.
کلامی ادامه داد: امیدوارم مخاطبان با سئوالات خود ما را نقد کنند تا نقاط قوت وضعف‌مان بفهمیم.
او درباره عدم حضور بازیگران چهره در فیلم افزود: انتخاب بازیگران شناخته شده در دیده شدن فیلم موثر است اما  ما به دنبال گران تمام شدن هزینه فیلم نبودیم.


 

صمدی هم در پاسخ به این انتقاد که لباس بازیگران بیشتر از اینکه شبیه به دهه ۶۰ باشد به بسیجی‌های دهه ۹۰ شباهت دارد، گفت: ما در مرحله پیش تولید، بیش از هزار عکس دیدیم و لباس‌ها از روی یکسری از عکس‌ها و براساس مستندات انتخاب شدند.
خوشبخت درباره منابع مطالعه فیلم و تحقیقاتشان اظهار کرد: کتاب «فرکانس یازده۶۰» اصلی‌‌ترین منبع ما بود و در کنار آن از منابع تحقیقی چند کتاب و مصاحبه با کارمندان رادیو نیز استفاده کردیم.
کارگردان فیلم بیان کرد: این فیلم در ارتباط با رسانه است و از اهالی رسانه می‌خواهم آن را حمایت کنند. ما گذشته را رها کردیم و اگر به گذشته برگردیم می‌توانیم آینده را بسازیم.
او‌ ادامه داد: ۱۰ نوع عقیده متفاوت در این فیلم حضور دارد ‌و این موضوع که این ۱۰نفر با رادیو در کنار رشادت‌های دیگر نیروها و مردم، شهر را نجات می‌دهند نشان از همدلی آن‌ها دارد.



منتقد حاضر در جلسه نیز اظهار کرد: این فیلم به ما یادآوری می‌کند که در بحرانی‌ترین شرایط، رسانه می‌تواند نقش نجات دهنده را ایفا کند. این نکته را هم باید متذکر شوم که ریتم فیلم کاملا درست است و همه چیز را کنترل می‌کند.
کارگردان «آبادان یازده۶۰»  در خصوص نقش‌های فیلم گفت: ما ارتشی تکاور در سکانسی از فیلم داریم که فیلم‌های مستند را به سختی پیدا کردیم. آرزو دارم فیلم ذوالفقاری و جنگ تن به تن آن را بسازم.
سهراب خسروی در ارتباط با تدوین این فیلم بیان کرد: تدوین این فیلم کار بسیار سختی بود و اجازه دسترسی به آرشیوهای فیلم را به سختی به دست آوردیم. گروه 50نفره‌ای روی این فیلم کار کردند و بخش مستند کمک می‌کند که واقعیت جریان فیلم را بیشتر ببینیم و حس کنیم.

طراح چهره پردازی فیلم نیز اظهار کرد: از روز اول تصمیم گرفتیم در گریم نقش‌ها را به مستندها نزدیک کنیم و چیزی از گریم‌ها بیرون نزند.

خوشبخت همچنین گفت: در فیلم به دنبال بیان اسم رادیو‌های واقعی آن زمان نبودیم و مجبور به حذف تعدادی از سکانس‌های فیلم  بودیم.
او از اهالی رسانه خواست این نوع فیلم را حمایت کنند و اظهار کرد: دوره تیر و توپ در فیلم‌ها گذشته است. ما برای ساخت این فیلم موفق به قانع کردن سازمان اوج شدیم پس از شما نیز می‌خواهم این فیلم را حمایت کنید.

خوشبخت افزود: قصه فیلم ما براساس چهل روز اول جنگ طراحی شده است.
کمالی هم در خصوص انتخاب بازیگرها گفت: در خصوص این سئوال که می‌گویند چرا ستاره در فیلم نیست، باید بگویم ما لوکس نیستیم و ذات فیلم هم به دنبال نشان دادن آدم‌ها و شخصیت‌ها و قهرمان سازی آن‌ها نبود.
کمالی با بیان اینکه من خودم را ستاره نمی‌بینم عنوان کرد: در این فیلم انتخاب بازیگران بر اساس شهرت برای فروش نبود. همچنین سازندگان فیلم به دنبال شخص محوری نبودند.
خوشبخت در آخر خاطرنشان کرد: من فیلمسازی هستم که به دنبال پیدا کردن سرمایه‌ای برای ساخت فیلم مقاومت مردمی بودم. از شما خواهش می‌کنم روی نکات فیلم دست بگذارید و به دنبال این نباشید که به شکل منفی بگویید اوج فیلمی ساخته که در آن شجریان و ویگن می‌خوانند.



گزارش از: تورج اردشیری نیا

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi