شناسه خبر : 72355
جمعه 18 بهمن 1398 , 11:45
اشتراک گذاری در :
عکس روز

در بهار آزادی، جای شهدا خالی

بر خط جامعه؛

 شاید دهه فجر امسال، بیش از هر زمان دیگری با مفهوم شهادت و ایثار پیوند خورده باشد و جای خالی شهدای انقلاب، دفاع مقدس و دفاع از حرم، بیش از سال‌های دیگر در آن به چشم بیاید؛ شهادت سردار سلیمانی، که فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله در دفاع مقدس بود، چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب را رنگی دیگر بخشیده است.

در بهار آزادی، جای شهدا خالی

شاید دهه فجر امسال، بیش از هر زمان دیگری با مفهوم شهادت و ایثار پیوند خورده باشد و جای خالی شهدای انقلاب، دفاع مقدس و دفاع از حرم، بیش از سال‌های دیگر در آن به چشم بیاید. در هفته‌ای که گذشت، در شهرها و روستاهای مختلف کشورمان، آئین‌های مردمی عطرافشانی و غبارروبی مزار شهدا با سوز و شور بی‌مانندی برگزار شد، گویی شهادت سردار سلیمانی، که فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله در دفاع مقدس بود، چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب را رنگی دیگر بخشیده است.

این هفته همچنین بحث‌های سیاسی و اجتماعی درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی، اعلام اموال برخی کاندیداها در فضای مجازی، آمادگی همه جانبه ملی برای مقابله با ویروس کرونا و برگزاری جشنواره‌های فجر انقلاب اسلامی، در صدر اخبار اجتماعی بودند.

در بسته خبری «بر خط جامعه» برخی از مهم‌ترین اخبار گروه اجتماعی ایکنا را گردآورده‌ایم که بازخوانی آن، خالی از لطف نیست.

اقدامات ایران برای پیشگیری از ورود کرونا به کشور

حسین عرفانی، رییس اداره مراقبت بیماری مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه آخرین آمار بارگذاری شده توسط سازمان بهداشت جهانی حاکی از ۹ هزار و ۸۲۶ ابتلا به کرونا ویروس بوده که ۲۱۳ مورد آن منجر به مرگ شده است، گفت: این ویروس غیر از چین، ۱۹ کشور را با ۱۰۶ مورد ابتلا درگیر کرده و بیماری را انتقال داده است.

وی تأکید کرد: در کشور ایران تا به امروز حتی یک مورد مثبت شناخته شده از‌ این بیماری نداریم. طی روز‌های گذشته در امارات متحده عربی چهار مورد ابتلا اعلام شد، اما سایر کشور‌های همسایه تا چند روز‌ گذشته پاک بودند. موارد مشکوک در عراق و پاکستان وجود داشته، اما کرونای آن‌ها اثبات نشده است و سازمان بهداشت جهانی این موارد را گزارش نکرده است.

عرفانی با بیان اینکه شماره ۱۹۰ برای اطلاع‌رسانی ۲۴ ساعته در نظر گرفته شده تا هموطنان بتوانند اطلاعات خود را از این سامانه جویا شوند، گفت: سه روز قبل سازمان بهداشت جهانی طی یک نشست، وضعیت اضطراری بهداشتی با اهمیت بین‌المللی در مورد کرونا ویروس اعلام کرد؛ وقتی این وضعیت اعلام شود، یعنی به جهان هشدار می‌دهد که این بیماری یک نگرانی بین‌المللی است، در نتیجه همه کشور‌های عضو باید به تشدید برنامه‌های مراقبتی بپردازند.

تمامی دانشجویان ایرانی ساکن چین در سلامت به سر می‌برند

علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت، این هفته درنشستی خبری به ورود دانشجویان ایرانی ساکن ووهان چین به کشور، اظهار کرد: تمامی این دانشجویان در حال حاضر سالم هستند و حتی علائم تب نیز ندارند، فقط یکی از آنها در اثر استرس دچار لرز بود، اما خوشبختانه تب نداشت و با صحبت‌های انجام شده با او، لرز او نیز برطرف شد.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: این افراد را در شرایط قرنطینه و در اتاق‌های جداگانه نگهداری کرده و تمامی امکانات رفاهی و بهداشتی را نیز برای آنها فراهم کرده‌ایم؛ ضمن اینکه یک تیم پزشکی، یک تیم اورژانس و یک تیم مراقبت از بیماری‌ها در محل قرنطینه حضور دارد و هر روز بدون استثناء تک تک آنها را مورد معاینه قرار می‌د‌هیم.

در بهار آزادی، جای شهدا خالی

رئیسی بیان کرد: دوره نهفته بیماری، سه و نیم تا ۵ روز است، چنانچه این افراد که از دیروز تحت نظر ما هستند، علائمی داشته باشند، باید حداکثر تا جمعه این علائم بروز کند. چنانچه علائم بروز نکند، باز هم دو هفته این افراد را در قرنطینه نگه خواهیم داشت. دانشجویان در حال حاضر ۵۷ نفر هستند که با برخی از آنها خانواده و بچه نیز همراه بوده است. در این پرواز ۶۵ نفر عراقی، ۲۴ نفر سوری و یک نفر لبنانی نیز وجود داشتند که از طریق هواپیمای ماهان به کشورهای خود بازگرداننده شدند. این افراد حتی از هواپیما پیاده نشده و وارد سالن ترانزیت ایران نیز نشدند.

وی در مورد لغو پرواز‌ها نیز اظهار کرد: از زمانی که اعلام شد این ویروس در چین وجود دارد، منتظر بیانیه‌ سازمان بهداشت جهانی ماندیم و بعد از آن وزیر بهداشت با معاون اول رئیس جمهور جلسه گذاشت تا این موضوع را بررسی کنند و درخواست لغو پرواز‌ها را ارائه دادند. باید به یک سری واقعیت‌ها توجه کنیم؛ ایرانی‌های بسیاری در چین هستند که می‌خواهند به کشور بازگردند؛ ضمن اینکه در ایران نیز چینی‌هایی حضور دارند که می‌خواهند به کشور خود بروند. ما نمی‌توانیم جلوی این افراد را بگیریم، به همین دلیل برخی پروازها ادامه دارد. اما باید توجه کرد که پس از دانشجویان، تمامی پرواز‌ها از چین به ایران قطع شده است چرا که فعلاً دانشجویی در ووهان وجود نداشته و کسی هم درخواست برای ورود به کشور نکرده است. به هیچ فرد چینی بلیط هواپیما برای پرواز به ایران صادر نمی‌شود. در مورد پرواز‌های غیر مستقیم نیز، مبدأ را بررسی می‌کنیم. از تمامی همکاران خود خواسته‌ایم که تمام افراد خارجی‌ای که وارد کشور می‌شوند را چک کنند. به زودی نیز دوربین‌های حرارتی در فرودگاه‌ها نصب می‌شود.

رئیسی افزود: در تهران هشت بیمارستان برای کرونا ویروس آماده شده و در همه استان‌ها براساس جمعیت، بیمارستان‌ها آماده شده و تخت‌های خود را در حالت انتظار قرار داده‌اند.

دومین هکاتون مد و لباس برگزار شد

دومین هکاتون طراحی مد و زیورآلات بر مبنای سوره مبارکه شمس که از سوی مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی جهاددانشگاهی طی سه روز برگزار شد و شامگاه پنجشنبه، ۱۷ بهمن‌ماه، در مؤسسه صندوق شکوفایی و نوآوری معاونت علمی ریاست جمهوری به ایستگاه پایانی خود رسید.

در بهار آزادی، جای شهدا خالی

در ابتدای این مراسم سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور ضمن تقدیر از برگزارکنندگان، داوران، منتور‌ها و شرکت‌کنندگان در این رویداد هنری ـ قرآنی، اظهار کرد: تلاش سازمان قرآنی دانشگاهیان این است که بتواند ابعاد هنری قرآن کریم را برای دانشجویان هنر کشور تبیین کنیم.

شوشتری افزود: فعالیت‌های گوناگونی در زمینه‌های مختلف در این سازمان انجام شده است که موضوعاتی در زمینه طراحی لوگو و ایجاد مجسمه‌هایی با بهره‌گیری از آیات قرآنی از جمله این فعالیت‌هاست. کتاب فعالیت‌های سازمان قرآنی دانشگاهیان و مرکز رشد واحد‌های فن‌آور هنر‌های قرآنی جهاددانشگاهی در زمینه هنر‌های قرآنی که از سوی هنرمندان مختلف انجام شده نیز موجود است. این فعالیت‌های قرآنی در چهار مرحله مشتمل بر ۶۰۰ اثر در رابطه با تایپوگرافی، گرافیک، نقاشی و هنر‌های تجسمی در این سازمان انجام شده است.

وی یادآور شد: فعالیت‌های تخصصی گوناگونی در این سازمان احیا شده که این فعالیت‌های هنری بخشی از این فعالیتهاست؛ در مرکز رشد واحد‌های فن‌آور هنر‌های قرآنی نیز تلاش می‌کنیم که کوشش‌ها و فعالیت‌های هنرمندان را به بازار نزدیک کنیم. این توانایی که در کشور‌های دیگر نیز وجود دارد را در بازار هم پیگیری کنیم.

تفاهم‌نامه همکاری مشترک جهاددانشگاهی، وزارت کار و مجلس

مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های سه‌جانبه بین جهاددانشگاهی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مجلس شورای اسلامی با هدف تدوین سند مقابله با فقر نیز سه‌شنبه ۱۵ بهمن‌ماه، با حضور سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در محل ساختمان مرکزی جهاددانشگاهی برگزار شد.

 

 

 

طرفین طبق تفاهم‌نامه همکاری مشترک، متعهد شده‌اند در اجرای برنامه‌های مطالعاتی و پژوهشی مرتبط با اهداف تفاهم‌نامه، جلب مشارکت پژوهشگران و صاحب‌نظران، استفاده از ظرفیت‌های اطلاعاتی، پژوهشی، اجرایی، خبری و مشاور‌های جهاددانشگاهی و همچنین تجربه و تخصص منابع انسانی طرفین همکاری داشته باشند. تبادل نتایج طرح‌های پژوهشی و گزارش‌های کارشناسی تهیه‌شده، تبادل آمار و اطلاعات در زمینه فعالیت‌های پژوهشی مشترک، پشتیبانی علمی و اجرایی از برگزاری رویداد‌های علمی و نشست‌های کارشناسی و فراهم ساختن دسترسی کامل به تمامی منابع موجود در کتابخانه و مرکز اسناد یکدیگر از جمله دیگر تعهدات طرفین این تفاهم‌نامه همکاری است.

۹ اسفند؛ آغاز ثبت‌نام در کاروان‌های حج تمتع

علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت این هفته اظهار کرد: امروز ایران اسلامی در طلیعه چهل و دومین بهار انقلاب اسلامی درحالی به حرکت خود ادامه می‌دهد که دشمن با همه توان بر دستاوردها و ارزش‌های ایرانی و اسلامی این ملت و استقلال، آزادگی و جمهوریت آن می‌تازد تا اهداف شوم خود را در جهت سلطه بدون منازع خود برمنطقه رقم زند اما به طور قطع درسایه این همدلی ملت راه به جایی نخواهد برد.

رشیدیان همچنین به برنامه‌های اجرایی حج ۹۹ اشاره کرد و از آغاز مذاکرات هیئت مسکن در عربستان خبر داد.

وی گفت: نام‌نویسی از دارندگان قبوض اولویت‌های حج تمتع آینده از ۹ اسفندماه، آغاز و به زودی قیمت نهایی حج مشخص و اعلام می‌شود، برنامه‌ریزی برای حوزه‌های حمل و نقل، تغذیه، تدارکات، پزشکی و هواپیمایی انجام و در زمان مناسب اجرایی خواهد شد.

بیشترین امتیاز در سامانه «فهما» به فعالیت‌های قرآنی اختصاص دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به این سؤال که کانون‌های مساجد در شیوه اجرایی جدید چه رویکردی نسبت به فعالیت‌های قرآنی دارند، اظهار کرد: در حوزه قرآن، خود را نسبت به تعلیم و ترویج معارف قرآنی مکلف می‌دانیم و بالاترین امتیاز را در سامانه فهما، به قرآن و عترت اختصاص داده‌ایم، یعنی از ۲۰ هزار امتیاز که سقف امتیاز هر کانون است، دو هزار و ۴۰۰ امتیاز به فعالیت‌های قرآنی اختصاص پیدا کرده است.

در بهار آزادی، جای شهدا خالی

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد افزود: فعالیت‌های قرآن و عترت کانون‌های مساجد در سه حوزه؛ آموزش روخوانی قرآن و سرودهای قرآنی، صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه پیگیری می‌شود. در سال اخیر با وجود تمام تنگناهای بودجه‌ای، این سه حوزه را پیگیری کردیم و به موضوع صحیفه سجادیه، ورود جدی داشتیم.

نقش سردار سلیمانی در تقویت پیاده‌روی اربعین

سعید اوحدی، آزاده سال‌های جنگ، رئیس اسبق سازمان حج و زیارت و دبیر سابق ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه، در هر دو مسئولیت قبلی خود با سپهبد سلیمانی ارتباط داشت. هشت سال اسارت مانع دیدار وی با شهید سلیمانی در دوران دفاع مقدس شده بود، اما آغاز پیاده‌روی اربعین‌ موجب ارتباط مستقیم او با سپهبد شد.

اوحدی در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ به بیان بخشی از تلاش‌های سردار سلیمانی در خصوص پیاده‌روی اربعین پرداخت.

این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

در بهار آزادی، جای شهدا خالی

پیام‌های تشییع تاریخی سردار سلیمانی

نشست علمی «تحلیل و بررسی تشییع تاریخی سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی»، این هفته و در تاریخ یکشنبه ۱۳ بهمن‌ماه، با حضور چهره‌هایی همچون محمدباقر خرمشاد، حجت‌الاسلام رضا غلامی، سیدسعید زاهد، پرویز امینی و فرزاد جهان‌بین در مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار شد.

حجت‌الاسلام غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا در این نشست اظهار کرد: تشییع شهید سلیمانی نقطه عطف تاریخی در ایران و جهان محسوب می‌شود. آمریکایی‌ها شهید سلیمانی را رصد می‌کردند و می‌دانستند ترور او برای آن‌ها هزینه دارد و زمانی باید این کار را می‌کردند که هزینه ترور با فواید این اقدام برابری داشته باشد و این در حالی بود که خود آمریکایی مستقیماً وارد عملیات‌های ترور نمی‌شد.

منبع: ایکنا
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi