شناسه خبر : 72362
جمعه 18 بهمن 1398 , 13:31
اشتراک گذاری در :
عکس روز

عملیات بزرگ والفجر ۸ نمایش اراده و ادای تکلیف یاران امام

عظمت حماسه والفجر ۸ را باید در شکوه عبور از تنها رودخانه وحشی جهان جست و جو کرد که امواج و جریانات بسیار شدید درونی، غواصی و شنا را در آن غیر ممکن می سازد.

فرزندان خمینی کبیر که با تأسی به اراده لایزال الهی‌ هر غیر ممکنی را ممکن و میسور می ساختند، عزم خویش را جزم کرده بودند که بر طبیعت وحشی این رودخانه عظیم فائق آیند و کارستانی کنند که چشم نوابغ جنگی و اساتید کالج های معتبر نظامی را به حیرت و تحسین وادارد. به طوری که فرماندهان نظامی دنیا درخواست تدریس و تشریح چگونگی طراحی و اجرای این عملیات پیچیده و عبور از اروند را دارند.

خصوصیات عملیات والفجر ۸:

عملیات والفجر ۸، جنگ در آب، باتلاق، نیزار، نخلستان و جنگ شهری بود.

عملیات والفجر ۸ را باید قله رفیع "حفاظت اطلاعات" نامید که بر اساس اصل غافلگیری انجام شد و دارای سه رکن بود.

۱. آموزش
۲. شناسایی
۳. پشتیبانی

۱. آموزش:
آموزش های غواصی، قایقرانی، جنگ شهری، جنگیدن در آب، جنگ در جنگل و نخلستان، عبور از موانع، باتلاق، جنگ تن به تن و جنگ ش.م.ر به صورت تخصصی و فشرده و تمرینات سخت در سرما، گرما، روز و شب، در رودخانه ها، دریاها و سدها، تا ۱۸ ساعت از شبانه روز، ماه ها ادامه داشت.

۲. شناسایی:
تیم های دو سه نفره مجرب شناسایی (نیروهای اطلاعات و تخریب)، بیش از هفتصد بار از عرض رودخانه به صورت غواصی عبور کردند و یک یا دو شب در مواضع دشمن می ماندند و برمی گشتند، بدون آن که حتی یک بار هم لو بروند.
به طوری که شناسایی های فاو، رکورد طولانی ترین، دقیق ترین و موفقیت آمیزترین شناسایی های جنگی دنیا را داراست.

تاریخچه جریان آب اروندرود را در یک بازه زمانی بیست ساله به دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و امیر کبیر سپردند و آنها تمام جریانات اروند را بررسی و گزارش کردند.

۳. پشتیبانی:
برای انتقال ادوات، تجهیزات، تدارکات و نیرو، از ماشین های حمل گوشت و لبنیات استفاده می شد.

محورهای عملیات والفجر ۸:

در عملیات والفجر ۸ تلاش اصلی، تصرف شهر فاو بود و تلاش پشتیبانی، تصرف جزایر بُواریَن و امُّ الرَّصاص و دو عملیات فریب هم در هورالهویزه و شلمچه (زید) انجام گرفت.

شروع عملیات والفجر ۸:

ساعت ۲۲:۱۰ دقیقه بیستم بهمن ماه ۱۳۶۴، با رمز یا زهرا(س) در حالی که مدّ آب کامل بود، حدود ۲۵۰۰ نفر غواص آموزش دیده ولایتمدار جان بر کف، برای ادای تکلیف، در یک غافلگیری مثال زدنی و بی نظیر، عرض ۹۰۰ متری رودخانه وحشی اروند را فین زدند و طی کردند و پس از عبور از ساحلی که استحکامات و موانع آن (موانع ضد غواص، موانع ضد کشتی و قایق، موانع ضد هاورکرافت، سیم خاردار، مین، بشکه های آتش زای فوگاز و...) هر کارشناس نظامی را به عدم توانایی نفوذ و عبور از آنها مُجاب می کرد، پا به خاک دشمنی نهادند که در خواب عمیق فراموشی قدرت الهی و تکیه بر ساخته های دست بشر، فرو رفته بود.

بعثی ها وقتی چشم باز کردند، هیبت سیاه غواص های شجاع ایرانی، لرزه بر اندام ناپاکشان انداخت و تا به خود آمدند، همراه سپیده صبح، شاهد اهتزاز پرچم مقدس گنبد حرم مطهر رضوی بر فراز مناره مسجد جامع شهر فاو بودند.

نتایج عملیات والفجر ۸:

۱. تصرف شهر فاو عراق که ۸۰% نفت عراق از آنجا صورت می گرفت و تنها راه ارتباطی عراق با خلیج فارس بود.
۲. تسلط بر جنوب اروند
۳. انهدام سکوهای پرتاب موشک
۴. بیش از ۵۰ هزار نفر تلفات (کشته و زخمی) از دشمن و ۲۱۰۰ نفر اسیر
۵. آزادسازی ۸۰۰ کیلومتر مربع از خاک عراق

با این اوصاف و دلیریها نام غرور آفرین رزمندگان و جانبازان و شهدای گرانقدر ایران اسلامی
با بی تدبیری مسئولان روز به روز رنگ میبازد ، تا سلبریتیها لکه ننگی بر افتخار ما باشند ...

منبع: وبلاگ دفاع مقدس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi