شناسه خبر : 72365
جمعه 18 بهمن 1398 , 14:09
اشتراک گذاری در :
عکس روز

با بال شکسته می‌توان پرواز کرد

عکاس جانباز ایرانی: با بال شکسته می‌توان پرواز کرد

عکاس جانباز ایرانی: با بال شکسته می‌توان پرواز کرد

«داوود عامری» عکاس جانباز ایرانی و ارایه دهنده تابلوهای تصویری در نمایشگاه عکس «اراده زندگی» در لبنان گفت: با بال شکسته هم می‌توان پرواز کرد.

وی پنجشنبه شب در گفت وگو در بیروت افزود: با از دست دادن پایم هیچ وقت خودم را معلول و مصدوم ندانستم، محدودیت وجود دارد اما معلولیت و مصدومیت که بخواهد مانع ادامه حیات و تحرک و پویایی ام باشد در زندگی و کار خود احساس نکردم.

عکاس جانباز در پاسخ به این پرسش که چه چیزی باعث شد اراده حیات و زندگی را با از دست دادن عضوی از بدن، حفظ کنید، اظهار داشت: معتقدم خواستن توانستن است. علت جانبازی امثال ما دفاع و حفظ و حراست از وطن و ایده و آرمان بوده است و من پس از ترخیص از بیمارستان و گذراندن دوره نقاهت، مجدد با عصا در مناطق جنگی حضور یافتم.

عامری با اشاره به عکسی از خود با عنوان «مقابل حقوق بشر» که در نمایشگاه بیروت در معرض دید عموم است، گفت: من نمایشگاه عکسی در شهر ژنو سوییس داشتم و ۵۱ عکس در ابعاد صد در هفتاد سانتی متر در آنجا در مقابل مقر حقوق بشر سازمان ملل به نمایش گذاشتم.

وی افزود: متاسفانه حقوق بشر در خیلی از کشورها آن چنان که شعار داده می شود عمل نمی شود و خیلی از مجامع بین المللی آنچنان که باید به وظیفه خودشان عمل نمی کنند.

عکاس جانباز ایرانی تاکید کرد: این یک عکس اعتراضی به وضع حقوق بشر در کشورهای جهان است که این کشورها به جنگ ناخواسته ای که من در آن مجروح شدم واکنش نشان ندادند و آن را متوقف نکردند، حال آن که می دانستند دشمن، به کشورم تجاوز کرده است. در آن جنگ هشت ساله سلامتی بسیاری از افراد جامعه ما برای سال های طولانی، از بین رفت.

داوود عامری در پاسخ به این پرسش که چرا تابلوی عکس هایتان به جای این که «عینی و مصداقی» باشد بیشتر «مفهومی» است، خاطرنشان کرد: عکاسی یک قلم تصویری و دوربین عکاسی یک قلم تصویر است. هر کس به نوعی از قلم استفاده می کند، بعضی خبر و گزارش می نویسند، برخی نقاشی می کنند و من با دوربین، مفاهیمی را که در ذهن داشته ام در قالب تصویر بیان کرده ام.

نمایشگاه «اراده زندگی» شامل ۶۰ تابلو عکس از  ۲ تَن از جانبازان ایرانی به نام های «رجبعلی قهرمانی و داوود عامری» چهارشنبه شب در مراسمی ویژه در مرکز اجتماعی شهرداری غُبیری در پایتخت لبنان گشایش یافت.

عکس های قهرمانی دربرگیرنده آثار تاریخی، باستانی، گردشگری، هنری و صنایع دستی ۳۱ استان ایران و عکس های عامری شامل مفاهیم انتظار، صبر، جنگ، رنج، مقاومت، شور و نشاط، کوشش و مجاهدت برای رسیدن به اهداف است.

نمایشگاه عکس اراده زندگی در بیروت به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و به همت بنیاد جانبازان لبنان و رایزنی فرهنگی ایران در لبنان برپا شده و تا روز شنبه برای بازدید کنندگان و شهروندان این کشور دایر خواهد بود.

عامری در پاسخ به این پرسش که در کدام عملیات جانباز شده است، گفت: پای راست خود را از زانو در عملیات کربلای ۵ در ششم بهمن سال ۱۳۶۵ خورشیدی در منطقه شلمچه با اصابت گلوله توپ از دست دادم. پای من همانجا در کنار سه دوست شهیدم جا ماند.

وی درباره خانواده خود گفت: همسرم خواهر شهید است و برادرش چند ساعت بعد از مجروحیت من به شهادت رسید و بقایای پیکرش ۱۱ سال بعد به زادگاهش بازگشت.

داوود عامری متولد ۱۳۴۲ خورشیدی در شهر گرگان که سال ۱۳۷۰ ازدواج کرده ۲ فرزند دانشجو به نام های مریم و محسن دارد. او تاکنون جوایز مختلفی را در داخل ایران و در سطح جهانی کسب کرده و عضو هیئت داوران بسیاری از مسابقات بین المللی عکاسی در ایران، قرقیزستان و تاجیکستان بوده است.

وی در شهرهای تهران، مشهد، نیشابور، تبریز، گرگان، کرج، قم، زاهدان، رشت و شیراز نمایشگاه عکس برپا کرده و مدرک عکاسی فتوگرافیک را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و لقب artist flap  را از اتحادیه جهانی تصویربرداری در فرانسه دریافت کرده است.

عامری علاوه بر ایران تاکنون در الجزایر، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، آلمان و سوییس نمایشگاه عکس های خود را برپا کرده است.

رجبعلی قهرمانی دیگر جانباز ایرانی ارایه کننده تابلوهای تصویری در نمایشگاه عکس بیروت متولد سال ۱۳۳۹ خورشیدی در شهر قزوین است که ۴۰ سال تجربه تصویربرداری دارد و موضوع فعالیت های هنری اش، اجتماعی، ارزش های ملی، طبیعت، آثار باستانی و تاریخی و صنایع دستی ایران است.

وی دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته تصویربرداری و عضو اتحادیه عکاسان جنگ تحمیلی، اتحادیه عکاسان ایران و اتحادیه هنرمندان است.

منبع: ایرنا
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi