شناسه خبر : 72375
یکشنبه 20 بهمن 1398 , 14:29
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اتفاقی عجیب در روز پنجم جشنواره فیلم فجر؛

بالاخره جشنواره فیلم فجر با نام حاج قاسم متبرک شد!

بالاخره یک سینماگر در جشنواره فیلم فجر از شهادت حاج قاسم سلیمانی یاد کرد. «داریوش ارجمند» بازیگر فیلم«روز بلوا» ضمن تسلیت شهادت «حاج قاسم سلیمانی» و درگذشتگان سانحه ی هواپیمای اوکراینی، رئیس جمهور آمریکا را «حمال» خطاب کرد.

فاش نیوز - چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه، هم ما را به نیمه ی دومین ماه زمستان رساند و هم سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را به نیمه ی راه. پردیس سینما گالری ملت هم به عنوان کاخ جشنواره و سینمای رسانه ها در این روز، با اکران فیلم‌های «مغز استخوان»، «روز بلوا» و «خوب، بد، جلف2؛ ارتش سری» کار خود را ادامه داد.

کارد به «مغز استخوان» رسید

در سانس اول فیلم «مغز استخوان» به کارگردانی حمیدرضا قربانی و بازی پریناز ایزدیار، بابک حمیدیان و بهروز شعیبی به نمایش درآمد. نشست پرسش و پاسخ فیلم نیز با حضور کارگردان فیلم، حسین پورمحمدی(تهیه‌کننده)، علی زرنگار (نویسنده)، پریناز ایزدیار، بهروز شعیبی، نوید پورفرج، احمد ساعتچیان (بازیگران)، مرتضی قیدی (مدیر فیلمبرداری)، بابک میرزاخانی (آهنگساز)، امیرحسین قدسی (طراح صحنه)، محمود دهقانی (طراح چهره پردازی)، علیرضا مجمع (منتقد) و با اجرای منصور ضابطیان برگزار شد.

فیلم داستان زندگی بهار و سعید است که فرزند خردسالشان با نام پیام که بعدا مشخص می شود از همسر اول بهار یعنی حسین است، دچار سرطان شده و بیشتر از یک ماه زنده نمی ماند و به پیشنهاد پزشک معالج، تنها راه زنده ماندن پیام این است که بهار مجددا با حسین ازدواج کند تا آنها صاحب فرزند دیگری شوند و از طریق عمل بندناف نوزاد با پیام بشود زندگی او را نجات داد. از اینجا به بعد شاهد چالش بهار با همسر دومش هستیم تا او را برای طلاق راضی کند. از طرفی دیگر حسین همسر اول بهار نیز به خاطر به گردن گرفتن یک قتل ناکرده به جهت دریافت پول، در زندان به سر می برد و تا یک ماه دیگر حکم او اجرا شود. پیچش قانونی و شرعی فیلم اینجا خودش را نشان می دهد؛ چرا که بهار شرعا و قانونا می بایستی ۳ ماه و ۱۰ روز در عده ی شوهر دومش بماند اما این فرصت را ندارد و به همین خاطر در اوراق قضایی دست می برد و تاریخ طلاق را جلو می اندازد.

از نکات قابل اشاره در نشست پرسش و پاسخ فیلم، می توان به گلایه های علی زرنگار (نویسنده فیلمنامه) اشاره داشت که دستگاه های نظارتی خارج از سینما را که با دخالت خود باعث تغییر پایان بندی فیلم شدند مورد انتقاد قرار داد. زرنگار درباره سانسور بخش‌هایی از فیلم گفت: من متاسفم که عواملی می‌آیند و اثر را تکه پاره می‌کنند. پایان فیلم اسیر ممیزی شده است و ناگزیر بودیم پایان اثر را تغییر دهیم.
زرنگار در پاسخ به این سوال که آیا شما دنبال دور زدن قانون قصاص و نشان دادن زنای محصنه در فیلم بودید، گفت: من قصد نشان دادن زنای محصنه را نداشتم و به دنبال دور زدن قانون هم نیستم. من فقط یک قصه روایت می‌کنم و اینکه برای برخی تصمیم‌ها باید با وجدانمان تصمیم بگیریم.



همینطور علی رغم انتقادات تنی چند از خبرنگاران مبنی بر تصمیم غیر عاقلانه ی شخصیت زن فیلم، شاهد دفاع تمام قد عوامل اصلی فیلم از جمله کارگردان و بازیگر بودیم که مهر مادری و عشق به زنده ماندن فرزند را دلیلی بر اقدامات صورت گرفته از جانب این کاراکتر می دانستند.

همچنین باید به عدم حضور بابک حمیدیان، بازیگر اصلی مرد فیلم در نشست پرسش و پاسخ اشاره کرد که پیش از شروع جشنواره در فضای مجازی اعلام کرده بود از آنجایی که مورد تهدید عده ای ناشناس قرار گرفته که اگر جشنواره را تحریم نکند آن وقت دیگر دنیا را نخواهد دید و به زندگی اش پایان می دهند، در جشنواره حاضر نخواهد شد.

 

بالاخره بلوا به پا شد!

فیلم «روز بلوا» به کارگردانی بهروز شعیبی و بازی بازیگرانی همچون داریوش ارجمند، بابک حمیدیان و لیلا زارع، در ساعت ۱۶:۳۰ به نمایش درآمد و بلافاصله پس از نمایش فیلم، نشست پرسش و پاسخ با حضور عوامل فیلم بهروز شعیبی کارگردان، مهران کاشانی(نویسنده)، امین جعفری(مدیرفیلمبرداری)، کارن همایونفر(موسیقی)، سیدعلیرضاعلویان(صداگذار)، سارا سمیعی(طراح لباس)، کامیاب عشایری(طراح صحنه) و سحر عصرآزاد(منتقد) و اجرای منصور ضابطیان برگزار شد.


« روز بلوا » با دستمایه قرار دادن زندگی یک روحانی که منتقد وضع اقتصادی موجود در رسانه و دانشگاه است و اتفاقا یک زندگی لاکچری دارد و با روحانیت قم فرق می کند و کمی بعد، خود به جهت فعالیت های غیرقانونی برادر و پدر همسرش، با اتهامات سنگین مالی روبرو می شود و وقتی متوجه سوء استفاده ی اطرافیان از اعتماد خود می شود دست به اقداماتی می زند، به نقد سیاست های اقتصادی دولت و طرح مشکلات معیشتی مردم و اختلاس های سنگین و فساد کلان اشاره دارد.
همچنین فیلم به عنصر "غفلت" در وجود آدمی می پردازد که چگونه زرق و برق روزگار می تواند او را از عدالت فردی و اجتماعی دور کند و تنها با یک بلوای درونی است که امکان بازگشت او به مدار اخلاقی فراهم می شود.

نکته ی قابل توجه نشست این بود که بالاخره یک سینماگر در جشنواره فیلم فجر از شهادت حاج قاسم سلیمانی یاد کرد! این در حالی است که پیشر از جانباختگان هواپیمای اکراینی توسط سینماگران یاد شده بود و حتی با پوشش لباس سیاه به احترام آنان ایستاده، یک دقیقه سکوت اختیار کرده بودند؛ اما نسبت به شهادت سردار سپهبد شهید، حاج قاسم سلیمانی سکوت اختیار شده بود.
در ابتدای این نشست «داریوش ارجمند» بازیگر فیلم «روز بلوا» ضمن تسلیت شهادت حاج «قاسم سلیمانی» و درگذشتگان سانحه هواپیمای اوکراینی، رئیس جمهور آمریکا را «حمال» خطاب کرد.

ارجمند همچنین خبرنگارانی را که فیلم را محصول سازمان اوج می دانستند مورد انتقاد قرار داد و گفت: چه عیبی دارد که اوج سرمایه ی ساخت این فیلم را تامین کرده باشد. کار شما که می گویید فیلم سفارشی ساخته شده است، توهین به بهروز شعیبی است. قلب مردم برای دیدن این فیلم خواهد تپید.
 

لشگرکشی ارتش سری بر علیه ترامپ و طالبان

قسمت دوم فیلم طنز «خوب، بد، جلف»، ساخته ی پیمان قاسمخانی، محصول سال ۱۳۹۵، این بار با عنوان «خوب، بد، جلف2؛ارتش سری» در جشنواره حضور پیدا کرد و در ساعات پایانی شب، نشست خبری فیلم «خوب، بد، جلف2؛ ارتش سری» با حضور پیمان قاسم‌خانی (نویسنده و کارگردان)، محسن چگینی(تهیه‌کننده)، پژمان جمشیدی، سام درخشانی، حامد کمیلی، ریحانه پارسا(بازیگران)، آیدین ظریف(طراحی صحنه)، عباس عباسی(طراح چهره‌پردازی)، حسین ابوالصدق(صداگذار)، میثم مولایی (تدوینگر) حسین جلیلی(مدیر فیلمبرداری)، علیرضا مجمع (منتقد) و با اجرای منصور ضابطیان برگزار شد.

از نکات قابل توجه فیلم می توان به استفاده کارگردان از تصاویر آرشیوی برای حضور دونالد ترامپ و وارد کردن او به داستان اشاره داشت که یک گروه جاسوسی و تروریستی را به ایران اعزام می کند اما در دستیابی به اهداف خود ناکام می ماند. دیگر همین مانده بود که ترامپ مسخره ی دست پژمان جمشیدی و سام درخشانی بشود که شد!

همچنین از یک جایی به بعد گوهر خیراندیش، دیگر تا پایان در فیلم دیده نمی شود. پیمان قاسمخانی در این خصوص گفت: این فیلم در ابتدا 182 دقیقه بود که با زحمات میثم مولایی به 115 دقیقه رسید. خوشحالم که گوهر خیراندیش در آمریکاست؛ وگرنه اگر ایران بود به خاطر قسمت‌های حذف شده فیلم ناراحت می‌شد.

گوهر خیراندیش هم طی تماس تلفنی در این جلسه مشارکت کرد و گفت: به پیمان عزیز از راه دور سلام عرض می‌کنم. دوست داشتم در کنارش باشم و این فیلم را با هم می‌دیدیم. نمی‌دانستم دقیقا کجای فیلم قرار دارم اما پس از تعریف این فیلم سریعا پیشنهاد بازی را پذیرفتم.


او ادامه داد: اگر کارگردان تشخیص می‌دهد که یک سری از صحنه‌ها باید حذف شود باید این کار انجام شود؛ زیرا او بیشتر و بهتر می‌داند. امیدوارم تمام کسانی که به تماشای فیلم نشستند لذت برده باشند.

گزارش از تورج اردشیری نیا

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi