شناسه خبر : 72426
سه شنبه 22 بهمن 1398 , 22:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارش اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر؛

از آتش بازی فیلم های انقلاب و دفاع مقدس تا اهدای جایزه سردار سلیمانی

جوایز اصلی جشنواره همچون نگاه نو، جایزه ویژه هیئت داوران، بهترین فیلم از نگاه ملی، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد و تندیس شهید قاسم سلیمانی به فیلم های انقلاب و دفاع مقدس تعلق گرفت.

فاش نیوز - آیین اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر جمعه شب ۲۲ بهمن ماه ۹۸ همزمان با یوم الله دهه فجر انقلاب اسلامی در سالن مرکز همایش های برج میلاد تهران بر اساس رویکرد ترسیم شده جشنواره امسال، تبیین‌ پیوند بین مردم و سینمای ایران و مفهوم اتحاد و همبستگی ملی، برگزار گردید.



 به گزارش خبرنگار سرویس سینمای ایران فاش نیوز مستقر در برج میلاد، در این مراسم که از ساعت ۱۸:۴۵ با تلاوت آیاتی چند از کلام الله قرآن مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و با اجرای محمدرضا شهیدی فر آغاز گردید، نمایندگان مجلس،  مسئولین سینمایی، خانواده های معزز شهدا، هنرمندان و اصحاب رسانه حضور داشتند و در مدت زمان ۱۲۰ دقیقه برگزار شد.



خانواده شهید شهروز مظفری نیا ( همرزم شهید سلیمانی )، مادر شهیدان خالدی ( ۳ فرزند شهید )، همسر جانباز شهید احمد زنگی آبادی و همسر شهید آتشنشان علی قانع، مهمانان ویژه مراسم اختتامیه بودند.



 عباس صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیروز حناچی، شهردار تهران، حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی، ابراهیم داروغه زاده، دبیر جشنواره سی و هشتم فجر، محمد مهدی طباطبایی نژاد، مدیرکل اداره ارزشیابی و نظارت بر سینمای حرفه ای، منوچهر شهسواری، مدیرعامل خانه سینما، علیرضا تابش، مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، محمد حمیدی مقدم، مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی جشنواره سی و هشتم، از جمله مقامات حاضر در این مراسم بودند.



حسن آغاز این مراسم پخش کلیپی از ۴۱ ساله شدن انقلاب اسلامی و مجاهدت های مردم و تصاویری از حضور امام خمینی(ره) در فرودگاه مهرآباد و ابراز علاقه وافر مردم ایران اسلامی نسبت به این رهبر کبیر انقلاب اسلامی بود.



محمدرضا شهیدی‌فر در ابتدای مراسم ضمن تبریک به مناسبت ایام‌ دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، به آنچه در ماه‌های گذشته رخ داده اشاره کرد و با اشاره به این که امروز مصادف با چهلمین روز شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی‌است، گفت: 《 شهادت او ملت ما را بار دیگر همدل کرد. مدتی پس از سقوط هواپیمای اوکراینی در روزهایی که مردم ما ملتهب و نگران بودند، به روزهای جشنواره فیلم فجر رسیدیم. هنرمندان ما در این روزها سعی کردند در کنار هم و در کنار مردم باشند. امیدوارم  که از این پس حرف‌های امیدبخش و حرف‌هایی که ما را در همه احوال کنار هم قرار می‌دهد، بشنویم 》.



در ادامه محمدرضا شهیدی‌فر با بیان اینکه امسال سومین سال دبیری دکتر ابراهیم داروغه‌زاده است او را به روی سن دعوت کرد.

داروغه‌زاده در سخنان خود بیان داشت:《 حضور هنرمندان و همکارانمان را که تلاش کردند روزهای دلنشینی برای مردم سینمادوست فراهم شود، گرامی می‌دارم 》.

او سپس شهادت سردار وطن شهید حاج قاسم سلیمانی را تسلیت گفت و برای بازماندگانِ از دست‌رفتگان سانحه هواپیمای اکراینی آرزوی صبر کرد.

دبیر جشنواره فیلم فجر گفت:《 گفتگو، خواندن و شنیدن، راهکارهایی برای درک پیرامون و همدل شدن است. جشنواره فیلم فجر مثل هر عیدانه‌ای تمام افراد خانواده را دعوت می‌کند که با هم‌نشینی، درک بهتری از هم به دست آورند. جامعه ما برای اینکه کنار هم بودن را تجربه کند، همیشه به آیین‌هایی نیاز دارد و جشنواره فجر یکی از این آیین‌هاست. این رخداد فرخنده را به همه سینمادوستان تبریک می‌گویم و از هنرمندانی که به این رویداد گرمی بخشیدند، ممنونم. به امید روزهای بهتر برای ایران عزیزمان 》.

اهدای تندیس ویژه سردار حاج قاسم سلیمانی در آستانه چهلمین سالروز شهادت سردار وطن و یارانش به بهترین فیلم با مضمون «جهاد و مقاومت» از بین آثار به نمایش درآمده در بخش‌های سودای سیمرغ، نگاه نو، مستند و فیلم کوتاه، از جمله بخش‌های ویژه این مراسم بود.



در این قسمت ضمن پخش‌کلیپ سردار شهید سلیمانی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباس صالحی امیری، حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی، منوچهر شهسواری، مدیرعامل خانه سینما، همایون اسعدیان، رئیس هیئت مدیره خانه سینما به روی سن حاضر شدند و تندیس شهید حاج قاسم سلیمانی به فیلم《 آبادان ۱۱۶۰ 》به تهیه کنندگی حسن کلامی تعلق گرفت.



کلامی گفت:《 این فیلم مقاومت را تقدیم می کنم به سردار مقاومت؛ همان سرداری که از دل وارد می شد نه از درِ کسی که همه ما را داغدار کرد و به یادش هستیم و خواهیم بود 》.

 در این بخش، شهیدی فر همچنین از سردار شهید اصغر پاشاپور از همرزمان شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی که هفته گذشته در حلب سوریه به شهادت رسید یاد کرد.

 در بخش بعدی مراسم پایانی جشواره فجر ۳۸، پیروز حناچی شهردار تهران روی صحنه آمد و با تبریک چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در بخشی از سخنان خود حمایت از جشنواره فیلم فجر را وظیفه شهرداری تهران در حمایت از هنرمندان و مردم دانست.
شهردار تهران گفت:《 در کنار جشن بلوغ انقلاب اسلامی باید از شهید حاج قاسم سلیمانی و جانباختگان حادثه هواپیمای اوکراینی یاد کنیم》.
وی ملت ایران را ملتی تاریخی و هنری و فرهنگی معرفی کرد و آن را قطعه کوچکی از خمسه نظامی درباره تاریخچه فرهنگی و اجتماعی مردم ایران دانست.



 حناچی اظهار داشت:《 شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی نشانه همدلی مردم بوده است. تحقق تمام کلمات این شعار بدون نقض کلمه ای دیگر. برای تحقق این مهم باید به گفت و گو پرداخت و جشنواره فیلم فجر یکی از آیین هایی است که می تواند به تحقق این مهم کمک کند. تهران شهری برای همه نخواهد شد مگر با افزایش آگاهی های شهروندان. باید باور کرد که هنر و سینما بهترین وسیله برای تاثیرگذاری بر جامعه، فرهنگسازی و ایجاد نشاط اجتماعی است 》.

در مراسم پایانی جشنواره امسال، جوایز برگزیدگان بخش‌های فیلم کوتاه، فیلم مستند بلند، نگاه نو ( فیلم اول )، سودای سیمرغ ( مسابقه سینمای ایران )، جوایز برگزیدگان بخش مواد تبلیغی (مسابقه تبلیغات سینمای ایران) اهدا شد.



سیمرغ های مزین به پلاک طلای سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر که برای نخستین بار در داخل کشور ساخته شد، بر شانه های این سینماگران نشست:

* بهترین طراحی لباس

امیر ملک‌پور برای فیلم روز صفر

 * بهترین طراحی صحنه

کیوان مقدم برای فیلم خورشید

 * بهترین صدا

مهدی صالح‌کرمانی و آرش قاسمی برای فیلم شنای پروانه

* بهترین جلوه‌های ویژه بصری (CGI)

محمد برادران برای فیلم خروج

* بهترین جلوه‌های ویژه میدانی

محسن روزبهانی برای فیلم روزصفر


* بهترین چهره‌پردازی

مهرداد میرکیانی برای فیلم خروج

* بهترین موسیقی متن:

بامداد افشار برای فیلم پوست
 
* بهترین تدوین

اسماعیل علیزاده برای فیلم شنای پروانه
 
* بهترین فیلمبرداری

مرتضی نجفی برای فیلم تومان
 
* بهترین نقش مکمل مرد

امیر آقایی برای فیلم شنای پروانه

 * بهترین نقش مکمل زن

طناز طباطبایی برای فیلم شنای پروانه


* بهترین نقش اصلی مرد

با تقدیر از گروه بازیگران فیلم خورشید که کودکان کار هستند و همه گی هنگام دریافت تقدیرنامه اشک می ریختند و به شدت مورد تشویق حضار قرار گرفتند،


سیمرغ بلورین اهدا شد به:

پیمان معادی برای فیلم درخت گردو

( معادی که به جهت بازی در فیلمی خارج از کشور بود، با ارسال یک پیام ویدئی مراتب تشکر خود را اعلام داشت).

* بهترین نقش اصلی زن

نازنین احمدی برای فیلم ابر بارانش گرفته

 * بهترین فیلمنامه

نیما جاویدی و مجید مجیدی برای فیلم خورشید

* بهترین کارگردانی

محمدحسین مهدویان برای فیلم درخت گردو

 



* بهترین فیلم

امیر بنان و مجید مجیدی برای فیلم خورشید



* جایزه ویژه هیئت داوران

سعید ملکان برای روز صفر

* بهترین فیلم از نگاه ملی

سعید ملکان برای روز صفر

* بهترین فیلم از نگاه تماشاگران

رسول صدرعاملی برای شنای پروانه


* نگاه نو ( فیلم اول )

 روز صفر (کارگردان: سعید ملکان، تهیه‌کننده: سعید ملکان)

 * فیلم‌ کوتاه داستانی

 دابُر (کارگردان: سعید نجاتی، تهیه‌کننده: سعید نجاتی و مهدیه غلامحسینی)

* فیلم‌ مستند

جایی برای فرشته‌ها نیست (کارگردان: سام کلانتری، تهیه‌کننده: محمد شکیبانیا، محسن شاه‌محمد میراب)


  * بخش تبلیغات

عکس: مریم تخت کشیان ( غلامرضا تختی )

پوستر: محمد تقی پور ( ۲۳ نفر )

آنونس: امید میرزایی ( شاه کش )

گفتنی است برگزیدگان علاوه بر دریافت سیمرغ بلورین، جایزه نقدی نیز به ایشان تعلق گرفت.

همچنین بخشی از این آیین به بزرگداشت «فریدون جیرانی» کارگردان، فیلمنامه‌نویس، روزنامه‌نگار و پژوهشگر سینمای ایران اختصاص داشت.

این مراسم در ساعت ۲۲ به پایان رسید.

از حاشیه های این مراسم، می توان به غیبت ابراهیم حاتمی‌کیا در جمع نامزدهای هر سه رشته اصلی بهترین فیلم، فیلمنامه و کارگردانی اشاره نمود که خود اسباب شگفتی بسیاری را در پی داشت.

 

همچنین سعید ملکان، تهیه کننده < روز صفر > و عوامل فیلم با وجودی که در 9 رشته کاندیدای سیمرغ بلورین شده بودند و در 5 شاخه موفق به دریافت سیمرغ شدند، از حضور در این رویداد و دریافت جوایز خود امتناع ورزیدند.




سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه همزمان با ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی، در سینماهای تهران و سراسر کشور به دبیری ابراهیم داروغه زاده برگزار گردید.




گزارش از: تورج اردشیری نیا

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi