شناسه خبر : 72430
چهارشنبه 23 بهمن 1398 , 11:38
اشتراک گذاری در :
عکس روز

در بنیاد شهید روحیه جهادی وجود ندارد

مشاور حقوقی جانبازان گفت: متأسفانه روحیه جهادی در بنیاد شهید وجود ندارد و همه شده‌اند یک اداره و تکلیف‌شان همین قدر است که بروند بگویند اعتبار هست؟ دستگاه‌های مربوط هم بگویند نیست. آنها هم برگردند پشت میزشان.

زمزمه‌هایی مبنی بر تشکیل گروهی برای انجام این تحقیق به گوش می رسید تا زمانی که 20 خرداد 92 طرحی در صحن علنی مجلس تصویب شد که گویی قرار نبود پس از آغاز، اراده‌ای برای پایانش باشد. این طرح از میان 201 نماینده مجلس توانست موافقت 129 نفر را به خود اختصاص دهد. امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور از جمله افرادی بود که این تخلفات را برنتابید و طرح پروژه تحقیق و تفحص از بنیاد شهید را در مجلس کلید زد. اختلاس مالی، نارضایتی ایثارگران در شهرستان‌های مختلف، کشف اختلاس 15 میلیارد تومانی و به طور کلی مدیریت نامطلوب در بنیاد شهید خجسته را بر آن داشته بود تا با جدیت تحقیق را پی بگیرد. 

مسعود زری بافان در خبرگزاری فارس اعلام کرد: «هراسی از تحقیق و تفحص مجلس از بنیاد شهید ندارم...بنده به‌ عنوان کسی که هم خودم پاک هستم و هم دستگاه و همکارانم، از هرگونه بررسی استقبال می‌کنم و هراسی از اینگونه بررسی‌ها ندارم.»

حدود سه سال 45 نفر با هزینه حدود 400 میلیونی برای انجام این کار تحقیقی فعالیت کردند که نتیجه آن در قالب یک گزارش توسط خجسته به علی لاریجانی رییس مجلس داده شد. این گزارش به موضوعاتی با محور تخلفات بانک، بیمه و صرافی دی، تخلفات سازمان اقتصادی کوثر، تخلفاتی درحوزه اعطای درصد جانبازی، تخلفاتی در استخدام نیروها و اعطای تسهیلات به جانبازان و ایثارگران و البته تخلفاتی در زمینه برخی واگذاری‌ها و مناقصه‌های مشکوک تنظیم شده بود. 

علی لاریجانی در مواجهه با این گزارش گفت: «از‌ آنجا‌که تحقیق و تفحص‌ از بنیاد شهید مربوط به مجلس قبل است، در این مجلس نمی‌توان آن را ارائه مجدد و پیگیری کرد و با توجه به اینکه این تحقیق و تفحص‌ کار و خرج زیاد به دنبال داشته، اگر باز هم انجام شود، بار چند‌ صد‌ میلیونی به دوش مجلس می‌گذارد؛ به‌ همین‌ دلیل است که ما در پذیرش آن تعلل می‌کنیم. تحقیق و تفحص در مجلس قبل با چند صد میلیون خرج انجام شد و بعد رفت در کمیسیون ماند و اصلا متوجه نشدیم چه شد! البته ظاهرا به نکاتی هم رسیده بودند؛ اما با توجه به اینکه تحقیق و تفحص انتقال‌دادنی به مجلس فعلی نیست، از طرفی هم خرج زیادی برای آن شده، راه بهتر برای ادامه کار این است که تحقیق و تفحص را از طریق ماده ۲۳۶ دنبال کنید.»


در متن ماده 236 آمده است: «گزارش مذکور پس از اعلام وصول، ظرف مدت چهل و هشت ساعت چاپ می‌شود و در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد و همزمان توسط رئیس مجلس مطابق با ماده (141) آیین‌نامه داخلی جهت بررسی به کمیسیون یا کمیسیون‌های ذی‌ربط، معاونت نظارت و مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع می‌شود. کمیسیون اصلی موظف است پس از وصول گزارش‌ها نسبت به بررسی و جمع‌بندی آن اقدام و ظرف مدت یک‌ماه گزارش نهائی را به هیأت رئیسه ارائه کند تا خارج از نوبت در دستور کار مجلس قرار گیرد.»

این درحالی بود که خجسته در 3 شهریور سال 95 در نشست خبری خود پیرامون همین موضوع اعلام کرد: «اکثر نمایندگان مجلس پای کار نیامدند.»

همچنین خجسته در نطقی در مجلس از اعمال فشارهایی از داخل و بیرون مجلس برای قرائت‌نشدن گزارش این تحقیق و تفحص خبر داد.

 

*هم‌چنان بعد از گذر سال‌ها خبری نیست

در این چند سال گفت وگو، گزارش و اخبار زیادی در خصوص گزارش تحقیق و تفحص در بنیاد شهید منتشر شد. قول ها و وعده وعیدهای زیادی هم برای پیگیری و به سرانجام رساندن آن از طرف مسئولان داده شد. 

آقای مجتهد، مشاور حقوقی جانبازان و یکی از محققین این پرونده در گفت وگو با فارس، در جواب این سوال که عاقبت این طرح پس از چند سال بالاخره به کجا رسیده است؟ گفت: «هنوز خبری نیست که نیست.» 

وی افزود: حتی یکبار که ما نزد قاضی یکی از پرونده ها رفتیم در خصوص بانک دی، دیدیم فقط اصل گزارش نزد قاضی هست و ضمائم پیوست نشده. وقتی مطلب را  توضیح دادیم ایشان مایوسانه حرف زد وبه صورت کلی گفت که کاری از دست او برنمی‌آید. البته این صحبت مربوط به دوره قبل قوه قضاییه است. 

مجتهد با بیان اینکه شنیدن این حرف ها برای ما خیلی مایوس کننده بود، گفت: البته با تغییراتی که در قوه قضاییه انجام شده امیدوار شدیم اتفاق جدیدی رخ دهد.

وی ادامه داد: در قوه قضاییه می‌بینیم پرونده های خیلی کوچکتر از بنیاد شهید را بررسی می کنند اما آن موقع به ما می‌گفتند این بحث ها طبیعی و عادی است، یعنی قابلیت پیگیری ندارد! در صورتی که به افرادی وام های کلان داده بودند که اعتبار سنجی شان نشان می داد طرف یا گردش مالی خیلی محدودی داشته و یا شرکت اش کاغذی و بی اعتبار بوده. برخی هم وثائق غلط و تقلبی ارائه داده بودند و یا در مقابل کمترین وثیقه که چک بوده وام کلان گرفتند. البته الان این کارها  جرم محسوب می شود. 

 

*خیلی عادی با این پرونده ها برخورد می‌شد!

مجتهد با اشاره به اینکه خیلی عادی با پرونده‌های اینچنینی برخورد می شد، اظهار داشت: ما فکر می کردیم خیلی‌ها خودشان درگیر این ماجرا هستند که نمی خواهند پرونده پیگیری شود. امروز که می بینیم بیشتر از 90 نماینده رد صلاحیت شدند پی می بریم اصلا اراده ای نبوده که با همچین موضوعاتی برخورد شود. 

وی با بیان اینکه مشکلات ایثارگران با بیمه دی زیاد است، گفت: آخرین اتفاق در خصوص بحث درمان، جلساتی بود که یک ماه و نیم پیش در کمیسیون بهداشت برگزار شد. رییس بیمه دی و مسئولان بنیاد شهید هم حضور داشتند. بحث مفصلی شد و آقای پورازغدی معاون نوبخت با صراحت گفت گرفتاری بحث درمان مشکلش یک بیمه نیست. هرچند شکی نیست که بیمه دی ضعیف است. اما مشکل به مجلس و دولت و سازمان برنامه و بودجه هم بر می گردد و آنها هم مقصر هستند.


 

*جانبازان چه گناهی کرده‌اند؟

مجتهد ادامه داد: این بنیاد شهید است که در پیگیری مشکلات خود ناتوان است. بیمه دی هم از این جهت که ساختار مناسبی ندارد تقصیر دارد. هر کدام هم بهانه‌های خودشان را می آورند. 

وی ادامه داد: بیمه می گوید به ما پول کافی نمی دهند. بنیاد شهید هم می گوید اعتبار نداریم. از آن طرف سازمان برنامه و بودجه نیز اعلام می‌کند ما پول دادیم اما جای دیگری خرج شده و ... این وسط جانبازان چه گناهی کرده اند که گرفتار این دور باطل می شوند؟

مجتهد بیان داشت: الان جانباز باید اول خودش هزینه کند بعد بیافتد دنبال فاکتورهایش! کجای دنیا یک فرد آسیب دیده جنگ برای درمانش باید کلی هزینه کند و چند ماه دنبال پولش بدود؟ خیلی از جانبازها درمان را به کل رها کردند.

 

*این موضوع را بدون نتیجه رها نمی کنیم

وی با اشاره به اینکه ما جانبازان، دیگر این موضوع را بدون نتیجه رها نمی کنیم، اظهار داشت: قرار شد بودجه درمان تأمین شود، یک مقدارش را هم دادند اما بقیه را ندادند. شاید بقیه موضوعات مربوط به جامعه ایثارگری را بشود ندید گرفت اما درمان چیزی نیست که ندید بگیریم. مسکن نیست که بگوییم فعلا کشور مشکل دارد.

مجتهد گفت: تعدادی از جانبازان معترض به سختی توانستند وارد ساختمان برنامه و بودجه شوند و خود را به اتاق آقای نوبخت برسانند. آقای نوبخت هم با اینکه جلسه داشت خودش را موظف کرد وقتی را برای شنیدن اعتراض جانبازان بگذارد. وعده هایی هم داد.

 

*نوبخت قول داد در صورت ناراضی بودن ایثارگران، قرار داد بیمه دی را فسخ کند

وی افزود: در این جلسه رییس بیمه دی هم حضور داشت، بعد از صحبت‌های آقای نوبخت رو کردیم به رییس بیمه گفتیم موضوع حل می شود؟ گفت بله . قرار شد جامعه ایثار گری اگر رضایتش را اعلام کرد قرار داد بیمه ادامه پیدا کند. اما در غیر اینصورت آقای نوبخت گفت: من با اختیارات خودم در صورت ناراضی بودن ایثارگران، قرار داد را فسخ می‌کنم و کار را می دهم به بیمه دیگری که قوی تر است. باز در روند این قضیه که قرار بود تا 10 دی مبلغی داده شود مشکلاتی ایجاد شد.

 

*و بازی همچنان ادامه دارد

مجتهد گفت: مشکل اینجاست که هر دستگاهی که مرتبط است بهانه خودش را دارد. سازمان برنامه و بودجه می گوید ما نامه زدیم به خزانه. خزانه می گوید این در سرفصل ما نیست، نمی توانیم بودجه اش را تأمین کنیم و بازی همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه جانبازان دارند جلسه می‌گذارند موضوع را به طور جدی حل کنند، اظهارداشت: متأسفانه روحیه جهادی در بنیاد شهید وجود ندارد و همه شدند یک اداره و تکلیفشان همین قدر است که بروند بگویند اعتبار هست؟ دستگاه‌های مربوط هم بگویند نیست. آنها هم برگردند پشت میزشان. 

 

*بنیاد شهید محل اکثر قراردادهای اقتصادی است

مجتهد با بیان اینکه پشت قرار داد پورسانت شراکت قیمت های بی واقع هست، افزود: بنیاد شهید محل اکثر قراردادهای اقتصادی است. بنگاه های اقتصادی و بانک دی ویژه هستند و همه دوست دارند به آنجا بروند و مسئولیت بگیرند. خیلی از نماینده ها می روند وام های 20-30 میلیاردی می گیرند برای یک تولید کننده. طبیعی است 5- 10 درصد وام برای کارمند بانک هست. وام گیرنده هم از خدایش هست که این پول را بدهد کارش راه بیافتد. 

وی گفت: اگر واقعا همتی بود در دستگاه قضایی وقت و آقایان می خواستند مسائل بنیاد به صورت جدی پیگیری شود الان وضعیت اینگونه نبود. ببینید اگر قبحش شکسته شود و فردی را معرفی کنی ببینی کاری با او ندارند، مجرمین جری تر می‌شوند. 

مجتهد ادامه داد: ما وقتی افرادمان را برای تهیه گزارش تفحص از بنیاد شهید مستقر کرده بودیم در بانک،دائم کارمندان و روسای بانک هر روز دلهره داشتند که کی دستگیر می شوند. حتی یکی از روسا صراحتا گفت کی قرار است دستگیر شوم؟ اما بعدها که دیدند نه خیر نسخه ای که پیچیده می شود زیاد هم جدی نیست به راحتی فعالیت هایشان را ادامه دادند.

 

*به لاریجانی گفتیم بی‌خودی پول بیت المال را هزینه نکنید

وی گفت: ما نامه ای هم نوشتیم به آقای لاریجانی که اصلا دیگر نیازی نیست بیت المال را هزینه کنید برای این کار. شما کلی کارشناس را می گذارید که چه بشود؟ آخرش بگوییم تفحص را انجام دادیم رفت به بایگانی؟ اگر اینها پیگیری می شد هر کدام سر منشا خیلی مبارزه های دیگری علیه فساد می شد. 

مجتهد افزود: آقای خجسته از نمایندگان پیگیر پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید، همان زمان حرف هایی زد. او از سلطان شکر گفت اما گوش شنوایی نبود. رییس قوه قضاییه وقت قول پیگیری داد ولی تا وقتی عوض شده کاری نکرد. الان هم که به نظر می‌آید قوه فعلا در پی اصلاح ساختار خودش و رسیدگی به پرونده های کلان است و ممکن است در آینده نزدیک هم فرصت رسیدگی به این موضوع پیدا نشود.
 

*آرزویی که به دلمان ماند

وی در پایان بیان داشت: تا وقتی ما بودیم می‌گفتند 60 تفحص انجام شده ولی به دل ما ماند یکی از گزارشات خوانده شود یا با یک نفر برخورد شود. راست راست می گردند و وقتی می بینند اثری ندارد جری‌تر می شوند. ما مدیر سالم زیاد داریم که یک زندگی معمولی دارند ولی برخی دو سال که در یک پست هستند زندگی شان زیر و رو می شود.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
اینستاگرام
در بید نمایم لزفا مساعدت فرمتییدست و یکم دی ماه هشتاد و یک ازسوی بنیاد شهید یک خودروی پیکان داده اند که الان فرسوده شده ومن که قطع پا ار بالای زانو و جراحت پای چپ دست چپ و موج گرفتگی اعصابم و خودرو برای زندگیم ضروری گران شده چطور تعویض یا خری
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi