شناسه خبر : 72454
پنجشنبه 24 بهمن 1398 , 11:02
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نارضایتی خانواده شهدا از یکسان سازی مزار شهدا در ایلام/فیلم

یکسان سازی مزار شهدا موضوعی است که اخیرا رهبر انقلاب در بیاناتی تاکید داشتند که صورت نگیرد، این موضوع درحالی است که اخیرا مزار گلزار شهدای صالح آباد در ایلام توسط بنیاد شهید استان در حال یکسان سازی است.

نارضایتی خانواده شهدا از یکسان سازی مزار شهدا در ایلام/ لطفا دست به خاطره‌های ما نزنید

به گزارش از ایلام، یکسان سازی مزار شهدا طی سال‌های اخیر به یکی از مباحث چالشی تبدیل شده است که هرچند مورد مخالفت بسیاری از خانواده‌های شهدا قرار گرفته اما مسوولان مربوط با بی‌توجهی کماکان این اقدام را تکرار می‌کنند و هر از چندگاهی در اقصی نقاط کشور دیده می‌شود.

طرح یکسان سازی مزار شهدا و جمع آوری تمام آثار شهدا با مصوبه دولت هشتم در سال 83 صورت گرفت و اجرای این طرح با وجود مخالفت‌های پی در پی خانواده‌های شهدا در دیگر دولت‌ها نیز ادامه یافت. این در حالی است که اجرای طرح یکسان سازی گلزار شهدا بیشتر به بهانه ساماندهی گلزارها انجام می‌شود، ساماندهی که در نهایت به یکسان سازی این قبور مطهر ختم می‌شود.

یکی از کارهای بدی که بعضی از مدیران گلزارهای شهدا انجام می‌دهند، این کار غلط یکسان‌سازی قبور شهدا است. این [جا] خوب است؛ همین درست است، بیایند صاحبان این شهدا، پدرانشان، مادرانشان، فرزندانشان، همسرانشان، علامتی داشته باشند، عکسی داشته باشند، این خوب است. این شکل، شکل طبیعی است. هیچ لزومی ندارد که ما این [علامت‌ها] را صاف کنیم، به خیال اینکه می‌خواهیم زیباسازی کنیم. زیبایی هر جایی و هر چیزی به حَسَب خودش است؛ زیبایی انسان، زیبایی باغ، زیبایی قبرستان، زیبایی هر چیزی را باید به حَسَب خودش محاسبه کنیم.«رهبر انقلاب»

اینها بیانات سال گذشته رهبر معظم انقلاب پس از زیارت مزار شهدای بهشت زهرا تهران است که در این بیانات مخالفت خود با عدم یکسان سازی مزار شهدا را اعلام کردند.

 

یکسان سازی مزار شهدا در گلزار شهدای صالح آباد

طی روزهای اخیر شاهد یکسان سازی مزار مطهر شهدا در گلزار شهدای صالح آباد بودیم که با وجود بیانات رهبری و مخالفت ایشان با این موضوع بازهم این اقدام توسط مسوولان بنیاد شهید استان ایلام تکرار شد. اقدامی که نه تنها بر خلاف بیانات رهبری است بلکه برخلاف خواسته‌های خانواده شهداست و با وجود عدم موافقت خانواده‌های معظم شهدا با این طرح کماکان شاهد اجرای آن هستیم.

اخذ مجوز اقدامات از دفتر رهبری

در این راستا موسوی مسوول روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: صحبت‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص گلزار شهدایی است که تاکنون ساماندهی نشده‌اند، در حالی که ساماندهی گلزار شهدای صالح آباد در گذشته انجام شده و هم اکنون فاز دوم این ساماندهی در حال انجام است.

وی افزود: اقدامات فاز دوم ساماندهی شامل بهینه سازی فضای گلزار و نصب سردرب و... است،  مجوز این اقدامات توسط آقای شهیدی از دفتر رهبری اخذ شده است.

مسوول روابط عمومی بنیاد شهید استان ایلام، اظهار کرد: گلزار شهدای سامان دهی نشده در استان وجود ندارد و تمامی گلزار شهدای استان در گذشته ساماندهی شده‌اند.

گلزار شهدا پایگاه‌های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

اسدالله تولیده مدیرکل بنیاد شهید استان ایلام طی هفته‌های گذشته در بازدید از گلزار شهدای صالح آباد با بیان اینکه عملیات ساماندهی گلزارهای منور شهدا در راستای ارتقا فضای معنوی آن انجام می‌شود، اظهار داشت: درگذشته خانواده‌های معظم شهدا نسبت به وضعیت مزار مطهر شهدا گلایه‌های به حقی داشته‌اند که با برنامه‌ریزی و تلاشی که راستای اجرای طرح ساماندهی این مکان معنوی صورت گرفته است، این دغدغه مرتفع خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت گلزارهای منور شهدا، افزود: گلزارهای منور شهدا یکی از مهمترین پایگاه‌های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. 

یکسان سازی مزار شهدا با تغییر واژه‌ها اصلاح نمی‌شود !

مدیران بنیاد شهید تا کنون اقداماتی که جهت همسان سازی مزار شهدا انجام داده‌اند را در واقع بهینه سازی فضای گلزار‌ها و رسیدگی به معابر آن عنوان کرده‌اند و یکسان سازی، بهسازی، همسان سازی، ساماندهی، زیباسازی و مناسب‌سازی همه واژه‌هایی است که طی سال‌های گذشته در قالب یک عمل (یکسان سازی) توسط بنیاد شهید در کشور انجام شده است. 

بی شک تغییر در نام طرح تاثیری بر اصل عمل نخواهد داشت و سالهاست اقدامات همسان سازی مزار مطهر شهدا با غفلت مسوولین وعدم رضایت خانواده شهدا همچنان ادامه دارد.
امید است مسؤولان مربوطه با توجه به توصیه رهبری اجرای طرح یکسان‌سازی مزار شهدا را متوقف کرده و با اجرای چنین طرحی سبب دل آزردگی خانواده‌های شهدا نشوند، چرا که به غیر از خانواده شهدا، مردم شهیدپرور ایران نیز با مزار شهدا خاطره دارند و با در کنار این آرامگاه‌ها به آرامش می‌رسند.

download

منبع: فارس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi