شناسه خبر : 72489
یکشنبه 27 بهمن 1398 , 12:25
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مشکلات و نگرانی‌های همسران جانبازان

بیش از ۳۰ سال از پایان جنگ می‌گذرد اما گروهی از جانبازان هنوز با تبعات ناشی از جنگ دست به گریبانند.

 

بیش از ۳۰ سال از پایان جنگ می‌گذرد اما گروهی از جانبازان هنوز با تبعات ناشی از جنگ دست به گریبانند.

به گزارش ایسنا، روزنامه ایران نوشت: «این روزها هزینه‌های پرستاری و دارو برای افرادی که درصد بالای جانبازی دارند سنگین است. اگر‌چه بنیاد شهید مبلغی را پرداخت می‌کند اما این رقم نمی‌تواند کفاف هزینه‌های سنگین نیازها و نگهداری را بدهد. در کنار این جانبازان پرستارانی هستند که کمتر دیده شده‌اند، همسران جانبازان، زنانی هستند که بدون هیچ چشمداشتی شبانه روز در حال نگهداری از جانبازان هستند. مشکلات و معضلاتی که خانواده جانبازان بویژه آن دسته که درصد جانبازی آنها بیش از ۷۰ درصد است بر کسی پوشیده نیست.

به‌گفته برخی از همسران جانبازان قطع حق پرستاری بعد از فوت، یکی از دغدغه‌هایی است که باعث نگرانی خانواده‌ها شده واز طرفی حال جسمی و به‌تبع آن روحی خیلی از جانبازان با افزایش سن هر روز رو به وخامت می‌رود.

همسر شهریار نخعی جانبازی که ویلچرنشین است و ۷۰درصد جانبازی دارد، بعد از ۳۰ سال نگهداری از همسرش هنوز هم نگران آینده است. او در اوج جوانی با مردی ازدواج کرده که نمی‌تواند به تنهایی بسیاری از کارهای روزمره خود را انجام دهد. جانبازان در فیش حقوقی حق پرستاری دریافت می‌کنند. اما این مبلغ که بخش اعظم حقوق آنها را شامل می‌شود بعد از فوت قطع می شود. همین عامل هم بزرگ‌ترین نگرانی جانباز نخعی و همسرش است.

اولین جمله‌ای که خانم نخعی گفت، این بود: «همسرم که گفت خبرنگار روزنامه ایران می‌خواهد با تو صحبت کند، خیلی تعجب کردم. بعد ۳۰ سال بالاخره یکی یاد ما هم افتاد!» و شروع کرد به درد دل: «در طول این همه سال پرستاری عاشقانه از همسرم، تمام مفاصلم دچار مشکل شده‌اند. مجبورم همه کارها را خودم انجام دهم. یکی دو بارهم پرستار گرفتیم اما به‌دلیل مشکلاتی که به‌وجود آمد ترجیح دادم خودم از همسرم نگهداری کنم. حمل‌ونقل ویلچر و سنگینی آن خیلی به کمرم فشار آورده، در عین حال مشکل کلیه و خونریزی‌های مکرر هم دارم. تا امروز حتی یک ریال هم کمک هزینه برای دندانپزشکی به من تعلق نگرفته است. یک بار به بنیاد شهید مراجعه کردم، گفتند که تو برای رضای خدا با یک جانباز ازدواج کردی؛ نباید توقعی از ما داشته باشی. این حرف آنها مثل پتک توی سرم کوبیده شد. همسرم جانباز بود که من عاشقانه با او ازدواج کردم. اما بالاخره دردهای ناشی از نگهداری از جانباز هم خیلی زیاد است. آیا نباید کسی به داد ما برسد؟

او در ادامه می‌افزاید: در آستانه ۵۰ سالگی از نظر جسمی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنم. متأسفانه به لحاظ درمانی فقط معدودی از بیمارستان‌ها خدمات‌رسانی می‌کنند. فکر می‌کنم باید بخشنامه‌ای برای برخی پزشکان صادر شود تا بتوانیم هزینه‌های کمتری بپردازیم. ارائه خدمات دارویی مانند گاز استریل برای زخم بستر، باند، شربت‌های درمانی و مسکن‌ها باید در اختیارمان باشد اما حتی برای این اقلام دارویی روزانه هم ریالی به ما کمک نمی‌شود. در کنار این مشکلات بیشتر از هر دردی زخم زبان و نگاه سنگین برخی افراد آزارم می‌دهد وقتی گمان می‌کنند که ما از امکانات بالایی برخوردار هستیم؛ در حالی که نمی‌دانند روزهایمان به سختی می‌گذرد و نگران فردایی نامعلوم بعد از فوت همسرمان هستیم.»

همسر آقای صفویه جانباز بالای ۷۰ درصد هم که برای دفاع از وطن دوپای خود را از دست داده و قطع نخاع است، به «ایران» می‌گوید بعد از ۳۴ سال زندگی مشترک با همسر جانبازم همه چیز برایم عادی شده، همسرم هنگام آزادسازی خرمشهر جانباز شد و ۳۷ سال از جانبازی ایشان می‌گذرد، دیگر در مشکلات یک جوری حل شده‌ام و حس نمی‌کنم که یک زندگی غیر عادی دارم. پس از تحمل سال‌ها بیماری، فعالیت‌های همسرم کمتر شده، مشکل ریه پیدا کرده، ناراحتی کلیه و زخم بستر هم دارد.

او می افزاید: با همسران جانبازان دیگر در ارتباط هستم و می‌دانم که همه آنها هم مشکلات‌شان مثل من است زانودرد، مشکل دیسک کمر و پادردهای مزمن یک روز هم رهایم نمی‌کند. سایه خداوند روی زندگی ماست که تا این لحظه توانستم بار سنگین زندگی را به دوش بکشم. حتی فرزندانم هم کمردرد دارند. به‌خاطر زخم بسترهای همسرم سه ماه پیش درخواست تشک مواج دادم. بالاخره بعد از سه ماه دوندگی تشک تهیه شد. تاکنون برای خودم هیچ درخواستی ازدستگاه‌های دولتی نداشتم. اما انتظار دارم بیشتر به ما توجه کنند چرا که ما جوانی و عمر خود را فدا کرده‌ایم.

پای دردل‌های همسر جواد استوار، جانباز ۷۰ درصد دیگری نشستم. او هم مثل سایرین از قطع شدن حق پرستاری پس از فوت همسرش نگران است و می‌گوید: در همه جای دنیا همسران جانبازان حقوق دارند اما ما باید نگران آینده باشیم. آیا‌ شأن ما این است؟ به‌خاطر جابه‌جایی ویلچر مشکلات شدید دست و کمر دارم. بعد از ۳۵ سال نگهداری از همسرم به بیماری‌های مختلفی مبتلا شده‌ام. در این بین مسأله اشتغال فرزندانم هم به دغدغه بزرگی تبدیل شده است. دختری ۲۱ ساله و پسری ۱۹ ساله دارم. خیلی‌ها فکر می‌کنند بچه‌های شاهد و ایثارگر از امکانات زیادی برخوردارند ولی به‌هیچ وجه این طور نیست اتفاقاً دغدغه اشتغال فرزندان به امری آزاردهنده تبدیل شده است. ما هم مثل بقیه مردم برای پیدا کردن کار با مشکل مواجهیم.

همسران جانبازان زیر چتر بیمه تکمیلی

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به این سؤال که بیمه همسران جانبازان چگونه است، به «ایران» می‌گوید: طبـق مـاده ۱۲ و۱۳ قـانون جـامع خـدمات‌رسانی به ایثـارگران تمـامی ایثارگران بـدون در نظرگرفتن درصد به‌همراه افراد تحت تکفل شامل همسـرو فرزنـدان تحت پوشـش بیمه پایه و تکمیلی بوده و بـدون سـقف و فرانشـیز از خدمات درمانی در مراکز تحت پوشش می‌توانند استفاده کنند. برابر آیین‌نـامه ماده ۱۲ قانون جامع، خدمات دندانپزشـکی تحت پوشش بیمه پایه بوده و بنیاد از طریق دسـتورالعمل خاص دندانپزشـکی به شـخص ایثارگر سالانه کمک هزینه دندانپزشـکی پرداخت می‌کند ولی به‌دلیل کمبود اعتبارات برای همسران جانبازان امکان مساعدت وجود ندارد. بسیاری از این خانم‌ها با توجه به‌جابه‌جا کردن‌های مداوم ویلچر دچار دیسک کمر هستند و به گفته خودشان برای جراحی باید پلاتین را شخصاً تهیه کنند، که مبلغ بالایی هم دارد.

عبدالرضا عباسپور، درباره هزینه این قبیل جراحی‌ها توضیح می‌دهد: نه‌تنها هزینه جراحی دیسک بلکه تمامی هزینه جراحی و بستری‌های گوناگون تحت پوشـش بیمه بـوده و درمـان این عزیزان در بیمارسـتان‌های طرف قرارداد، به‌صورت رایگـان انجـام می‌شود. در خصوص ایمپلنت‌های جراحی (پلاتین) معمولاً بیمارسـتان پلاتین را تهیه کرده و از طریق بیمه حسـاب می‌شود. بنابراین خانواده جانبازان هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند، البته درصورتی که اگر پلاتین توسـط بیمارتهیه شود، با فاکتور مربوطه به بیمه تکمیلی مراجعه و هزینه را دریافت می‌کند یا از مرکزی که پلاتین خریـداری شده فاکتور را اخذ کرده و با مراجعه به بیمه تکمیلی مبلغ فاکتور به حساب مرکز فروشـنده کالا واریز و بیمار پلاتین را بدون پرداخت وجهی دریافت می‌کند و سـپس به بیمارستان جهت عمل جراحی تحویل می‌دهد.

او می‌گوید: در خصـوص گــازاستریــل و لوازم پانسمان مورد نیاز به‌صورت دوره‌ای به آنها واگذار می‌شود. ضمناً تمـامی داروهای مسـکن موجود در فهرست دارویی رسـمی کشور هماننـد داروهای دیگر تحت پوشـش بیمه همگانی و تکمیلی بوده و از آن طریق قابل تهیه خواهد بود.

انتهای پیام

 

منبع: ایسنا
اینستاگرام
بنیاد در توزیع درد و رنج به خانواده بزرگ ایثارگران عادل است
رزمنده و جانباز زیر25% فاقد شغل و درامد، این شهدای زنده حتی از حداقل حقوق محروم هستند .
با وجود صراحت قانونی
همسر جانباز 70% پس از فوت جانباز، از حقوق ماده 38 و یا 39 بهره مند است که حدود 10 میلیون است و نیازی به حق پرستاری ندارد.
ولی همسر جانباز زیر25% مظلوم است. نه از حقوق مناسب بهره مند است و نه از حق پرستاری در زمان حیات جانباز و نه هیچ فریاد رسی .
لازم به ذکر است بسیار از جانبازان کم درصد و یا شیمیایی مظلومانه در سنین 50سالگی فوت کرده اند و خانواده هایشان فقط یک کمک معیشت حداقلی دریافت می کنند .
آیا این عدالت است ؟
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi