شناسه خبر : 72494
یکشنبه 27 بهمن 1398 , 13:52
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کرونا بمب کشنده ای که با صبر خنثی می شود

محمدرضا سابقی- ویروس کرونا دوره کمون یا نهفتگی طولانی تری نسبت به دیگر ویروس های خانواده کرونا دارد و می تواند بین 2 تا 14 روز در بدن وجود داشته باشد اما علائمی از خود بروز ندهد.

 اما این که افراد در این دوره نیز می توانند ناقل بیماری باشند هنوز ثابت نشده است و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. ولی به طور کلی دیگر ویروس ها مانند سرماخوردگی، سارس و مرس که قبلا اپیدمی شدند به سرعت علائمی را بروز می داند و در واقع این ویژگی ای ست که باعث نگرانی درباره کووید 19 شده است.

 بیماری هایی مثل سارس و ابولا، مرس قربانیان بیشتری گرفتند اما میزان مرگ و میر کرونا، ویروس جدید 3 درصد آمار مبتلایان است. بنابراین اگر با این نرخ مرگ و میر و با این حد از سرایت آسان مانند دیگر بیماری های ویروسی بود، گرفتاری جوامعی که درگیر آن هستند چندین برابر می شد.

این ویروس در مخاط و ترشحات چشم، گوش، بینی و دهان وجود دارد و با ذرات بسیار ریزی از این ترشحات به سادگی از فرد بیمار به فرد سالم انتقال پیدا می کند.

 در کنار این توصیه ها نباید این موضوع را فراموش کنیم که در زمان عطسه و سرفه، میزان بسیار زیادی از این ذرات به بیرون از دهان پرتاب می شود. برای همین تاکید داریم کسی که علائمی مانند سرفه و عطسه مکرر دارد از دیگران جداسازی شود و از ماسک و دستمال استفاده کند. اما مبتلایان باید دستمال و ماسک های آلوده را با رعایت نکات بهداشتی به سطل زباله بریزند و مکرر دست های شان را با آب و صابون شستشو دهند.

 این توصیه ها برای افرادی است که علائم بیماری داشته باشند اما آنهایی که سالم هستند نباید وسایل این افراد را استفاده کنند و حدود یک و نیم متر فاصله داشته باشند و تا جایی که امکان دارد از تماس و ملاقات با مبتلایان پرهیز کنند.

 پیشگیری از کرونا قواعد ساده ای دارد اما متاسفانه به خوبی رعایت نمی شود  و به طور مثال کمتر دیده ایم که کودکی آموزش صحیح دیده باشد و درست عطسه کند. در حالی که زمان سرفه و عطسه باید ناحیه آرنج را برای بستن دهان و بینی انتخاب کنیم ولی متاسفانه در زمان سرفه و عطسه از کف دست ها استفاده می‌کنیم. این کار به سرعت تمام سطوح دست را آلوده به ویروس می‌کند و ما با این دست همه اشیای اطرافمان را لمس می کنیم و این ویروس به دیگران سرایت پیدا می کند.

 در مورد شستن دست ها زمان آن مهم است چرا که حدود 30 ثانیه باید دست ها را با کف صابون ماساژ و سپس آبکشی کنیم.

بنابراین  ژل های ضد عفونی شستشو در این شرایط موثر هستند و بسیار کاربرد دارند به ویژه اینکه بیماری تبدیل به اپیدمی شده است. خیلی از ما ممکن است کاری در محیط بیرون از خانه داشته باشیم و آب و صابون در دسترس ما نباشد.

 بنابراین به محض آلوده شدن دست ها به سادگی می‌توانیم از این ژل ها استفاده کنیم بنابراین نکته بسیار مهم درباره این ژل ها این است که باید اجازه دهیم بعد از ماساژ دادن دست ها با مایع ژل، جریان هوا آن را خشک کند نه این که با دستمال رطوبت آن را بگیریم چرا که این کار صحیح نیست.

متخصصان امر در حال حاضر قرنطینه را در استان های درگیر این بیماری موثر نمی دانند اما باید از نکات بهداشتی مراقبت کنیم.

 پرهیز از حضور در اجتماعات در کنترل این بیماری و کاهش آمار ابتلا می تواند بسیار موثر باشد اما این که این ویروس در هوا وجود دارد درست نیست. چیزی که ما الان می دانیم این است که این ویروس با قطرک ها انتشار پیدا می کند و افراد سالم به این روش درگیر بیماری می شوند.

این قطرک ها در زمان سرفه ما تا حدود یک متر و نیم تاثیر دارند یعنی زمانی که سرفه و عطسه می کنیم این ویروس افرادی که تا شعاع یک متر و نیم با بیمار قرار دارند را آلوده می کند.

 ویروس ها زمان زیادی نمی توانند خارج از بدن بمانند چون از طریق سلول زنده میزبان تکثیر می‌شوند. اگر ما دست هایمان را به این اشیا بزنیم و سپس با همان دست ها چشم، گوش، بینی و دهان را لمس کنیم به احتمال خیلی زیاد به بیماری مبتلا خواهیم شد.

 بنابراین این ویروس در هوا حضور ندارد و در قطرک های ترشحات قسمت فوقانی بدن قرار دارد و اگر در اماکن عمومی پر جمعیت باشیم به این واسطه ممکن است به این بیماری دچار شویم.

 مردم باید دقت کنند قربانیان کرونا ویروس از چه گروه هایی هستند اگر چه بیشتر آن ها بالای 50 سال سن دارند. همچنین افرادی که دارای بیماری زمینه ای مانند بیماری های قلبی و ریوی هستند یا چاقی مزمن دارند و مدت ها از داروهای سرکوب سیستم ایمنی استفاده کرده اند در صورت ابتلا به این بیماری در معرض خطر هستند.

 ذکر این نکته ضروری است که آمار منجر به مرگ ویروس های دیگر مثل سارس 10 درصد و مرس 35 درصد از جمعیت مبتلایان بوده است.

 این درحالی است که ماکسیمم آمار مرگ و میر در کووید 19 حدود 3 درصد بوده است. اما متاسفانه موضوع نگران کننده در مورد شیوع این بیماری است که سرعت بسیار بالایی دارد و همین موضوع مردم را نگران کرده است.

کد خبرنگار: 18
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi