شناسه خبر : 72528
یکشنبه 27 بهمن 1398 , 17:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

توسط عوامل بهترین فیلم از نگاه ملی صورت گرفت:

قهر با اختتامیه جشنواره فیلم فجر

قابل تامل آنکه جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی به «روز صفر» تعلق گرفت اما تهیه کننده و یا احدی از اعضای گروه سازنده فیلم و حتی نماینده ی آنها برای دریافت این جایزه ملی حاضر نشدند...

فاش نیوز - تهیه کننده و عوامل فیلم «روز صفر» در آیین اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر که جمعه شب در سالن مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد، با وجود تعلق گرفتن ۵ سیمرغ بلورین به این فیلم، از حضور و دریافت جوایز خود امتناع ورزیده و به نوعی مراسم اختتامیه را تحریم کردند.

به گزارش خبرنگار سرویس سینمای ایران فاش نیوز، فیلم «روز صفر» ساخته سعید ملکان که در ۹ رشته کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شده بود، در مراسم اختتامیه این رویداد در بخش نگاه نو و همچنین ۴ رشته جلوه‌های ویژه میدانی، طراحی لباس، جایزه ویژه هیئت داوران و جایزه نگاه ملی موفق به دریافت سیمرغ بلورین شد اما در اقدامی تعجب آور، هیچ یک از عوامل فیلم برای دریافت جایزه ی خود روی سن حاضر نشدند.



قابل تامل آنکه جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی به «روز صفر» تعلق گرفت اما تهیه کننده و یا احدی از اعضای گروه سازنده فیلم و حتی نماینده ی آنان برای دریافت این جایزه ملی حاضر نشدند.

ساعتی پس از پایان اختتامیه جشنواره فجر، عوامل فیلم «روز صفر» در بیانیه‌ای، علت تصمیم‌شان را اعلام کردند. در این بیانیه آمده است: «خواستیم در کنارِ مدیران‌فرهنگی قرار نگیریم که اصرار بر جاانداختنِ مسیری دارند که شایسته‌ سینمای ایران نیست. مسیری که پر از باج‌دهی و تکریم کسانی‌ است که با پنجه کشیدن به صورت سینما، باعث منفور شدن همکاران سینمایی، نزد مردم می‌شوند.
با سپاس از داوران و احترام به انتخاب‌هایشان و با آگاهی از برنده شدن در ۵ رشته، ترجیح دادیم در مراسمِ اختتامیه شرکت نکنیم تا برای آیندگان جوابی داشته باشیم که ما شریکِ این بی‌فرهنگی‌ها و ترویجِ رویه‌هایِ غلط نیستیم. سینما و مردم، تحریم شدنی نیستند».

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر یک روز پس از برگزاری آیین اختتامیه این رویداد سینمایی در صفحه شخصی‌اش در توییتر اعلام کرد که پاسخگوی سوالات اهالی رسانه است و در پاسخ به سوالی مبنی‌‌ بر حضور پیدا نکردن عوامل فیلم سینمایی «روز صفر» در اختتامیه جشنواره فیلم فجر و اعتراض گروه سازنده این فیلم توضیحی ارائه کرد.
داروغه‌زاده نوشت: «آقای ملکان به دو موضوع انتقاد داشتند و اختتامیه فیلم فجر را تحریم کردند: ١- معتقد بودند نباید افرادی که صحبت از تحریم کرده اند و یا افرادی که در نشست رسانه ای اعتراض کرده اند داوری و کاندید می‌شدند. ٢- پذیرش فیلم «خورشید» علیرغم دیر رسیدن به جشنواره».

همچنین فرشته طائرپور؛ عضو هیات داوران بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر نیز درباره سیمرغ ‎«روز صفر» که نزد خود نگه داشته است، در برنامه «کافه آپارات» گفت: «یا سیمرغ را با یادداشت «این تنها سیمرغ بخش فیلم اولی‌های جشنواره ۳۸ است که برنده آن با ناسپاسی برای دریافت آن روی صحنه نیامد» به موزه سینما می‌فرستیم یا آن‌ را به یکی از فیلم‌های دیگری که یک رأی از این فیلم کمتر داشتند می‌دهیم.
طائرپور افزود: «ملکان کم آورد وگرنه می توانست بیاید روی صحنه و حرفش را بزند. او می گوید چرا به کسی که تحریم کرده جایزه دادید بعد خودش جشنواره را تحریم کرد! ضمنا اینطور رفتارهای تیمی برای من عجیب است. این رفتارها بدآموزی دارد».
این عضو هیات داوری بخش نگاه جشنواره فجر گفت: «بعد از تولید یک فیلم باز هم باید یک آدابی به ویژه از سوی تهیه کننده رعایت شود؛ کاری که آقای ملکان انجام نداد و همه عواملش را تشویق کرد که در اختتامیه حضور نیابند و بعد در بیانیه ای عذر بدتر از گناه آورد. حرکت او تخریبی بود و من منتظر سناریوی بعدی اش هستم».

عوامل فیلم «روز صفر»که تهیه کننده آن برآنست فیلم، مسئله ی دفاع از امنیت ملی را مطرح می کند، با آیین اختتامیه ی جشنواره فیلم فجر قهر می کنند و حتی با علم بر اینکه اطلاع داشتند در ۵ رشته برنده ی جایزه ی سیمرغ بلورین شده اند، با یک تصمیم قبلی جمعی در این مراسم برای دریافت جایزه شان حاضر نمی شوند و مجری مراسم اعلام می کند که تهیه کننده در ترافیک مانده است و به زودی خود را می رساند، که این اتفاق تا پایان مراسم نیز نمی افتد!

گزارش از: تورج اردشیری نیا

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi