شناسه خبر : 72636
شنبه 30 فروردين 1399 , 08:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

از "کرونا" نترسید، از خود مراقبت کنید!

خود استرس عامل ضعیف شدن بدن است. هم روح و هم جسم. پس لطفا" از کرونا به شکل آشفته نترسید. او را بشناسید و از خود مراقبت کنید. به همین سادگی!

سعیده نام آور (کارشناس علوم تغذیه و ارشد مشاوره) - این روزها اخباری در میان مردم دائما" باعث ترس و استرس و فشار روانی شده است که او را "کرونا" صدا می زنند!

 ویروسی نه چندان دوست داشتنی و خطرناک که چندی پیش در کشور چین قربانی گرفت و اخیرا" چند موردی در ایران نیز مشاهده و تایید شده است! یک سرماخوردگی نه چندان ساده که اگر مراقبت نشود، ممکن است علائم آن انقدر شدت یابد که منجر به فوت بیمار گردد.

آنچه اینجا توصیه اکید می گردد توجه به یک جمله است : اینکه شما هر گاه بیمار می شوید که ... سیستم ایمنی بدن خودتان ضعیف شده باشد.

پس بزرگ ترین پیشگیری درباره بیماری هایی چون کرونا، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و بستگان اینها قوی بودن و قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن است. این رویروس را بشناسید و در برابر آن از خود دفاع کنید. نحوه انتقالش و علائمش را بشناسید و بدون اینکه بترسید و آشفته شوید، فقط از خود مراقبت کنید.

کرونا ویروس

خانواده بزرگی از ویروس‌ها و زیر مجموعۀ کروناویریده هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس (این ویروس که تصور می‌شود از خفاش ناشی شده باشد در سال ۲۰۰۲ اپیدمی جهانی سارس را موجب شد که حدود ۸۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند. سارس با نام علمی SARS-CoV موجب سندرم حاد و شدید تنفسی در میان مبتلایان شد)

و مرس (سندرم نارسایی تنفسی خاورمیانه شناخته شده‌است که به اختصار MERS-CoV خوانده می‌شود)

و کووید ۱۹ (با عبور تعداد قربانیان ویروس کرونا از مرز ۱۰۰۰ نفر سازمان جهانی بهداشت برای بیماری ناشی آن نام رسمی انتخاب کرده‌است - کووید ۱۹ (۱۹-COVID) که اشاره‌ای دارد به «کرونا»، «ویروس»، «بیماری» و سال ۲۰۱۹.[۱۹]این نوع کرونا ویروس قبل از این همه‌گیری در انسان دیده نشده بود) را شامل می‌شود.

کروناویروس‌ها در سال ۱۹۶۵ کشف شدند و مطالعه بر روی آن‌ها به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت. این ویروس به طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می کند. با این حال تاکنون هفت کروناویروس انسانی کشف شده‌است. آخرین نوع آنها، در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد.

انواع ویروس

برخی از کروناویروس‌ها باعث علائم مشابه سرماخوردگی در انسان می‌شوند که عموماً خطر زیادی ندارند. اما انواع جهش یافته یا جدیدی آن در جمعیت انسانی ایجاد بیماری می‌کند و عفونت سیستم تنفسی را در کودکان و بزرگسالان باعث می‌شود.

منشا ویروس

مثلاً منشأ ویروس‌های کرونا که در گذشته همه‌گیر شده بود، در حیوانات بود. ویروس سارس اول در خفاش شروع شد و بعد به گربه‌های ولگرد منتقل شد و بعد هم به انسان رسید. از سال ۲۰۱۴ تا کنون که ویروس مرس در خاورمیانه موجب مرگ ۸۵۸ نفر از ۲۴۹۴ بیمار مبتلا شد، از شتر به انسان رسیده بود. آخرین نوع آن، طبق تحقیقات پژوهشگران، خفاش است.

علائم کرونا

 با توجه به نوع کروناویروس، علائم می‌تواند از نشانه‌های سرماخوردگی عادی تا تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی باشد. همچنین بیمار ممکن است سرفه‌های چند روزه ظاهراً بدون دلیل نیز داشته باشد. کروناویروس مرس، برخلاف سارس، نه تنها دستگاه تنفس بلکه ارگان‌های حیاتی دیگر بدن مثل کلیه و کبد را نیز درگیر می‌کند. در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی خون و نارسایی کلیه نیز گزارش شده‌است که این مورد می‌تواند بیمار را به همودیالیز نیازمند کند.

نحوه انتقال

انتقال از سطوح، تماس و انتقال اولیه از حیوان صورت می گیرد. در برخی از موارد روش‌های انتقال بیماری از انسان به انسان شبیه بیماری آنفلوآنزا از طریق سرفه و عطسه است. با این حال احتمال انتقال بیماری در فضای باز بسیار محدود بوده و موارد انتقال انسان به انسان در مواردی رخ داده‌است که افراد به مدت طولانی در فضای بسته در کنار فرد بیمار بوده‌اند مانند افرادی که در بیمارستان‌ها با بیماران در ارتباط هستند.

درمان

اگرچه تلاش های بسیاری با تولید واکسن این ویروس انجام شده است، اما هنوز واکسن یا داروی مخصوصِ ضدِ ویروسی برای ریشه کن کردن; درمان قطعی، جلوگیری و یا مقابله با عفونت های ناشی از کروناویروس به طور عام وجود ندارد.

*****************************************

چه باید کرد؟!

1. بیشترین علت کاهش سیستم ایمنی کمبود مایعات است. اگر بیمار هستید یا نه! حتما" مایعات زیاد بنوشید به ویژه آب!

2. تا زمانی که ویروس در حال انتشار است، از دست دادن و روبوسی فعلا" بپرهیزید.

3. احتمال حضور ویروس بر تمامی سطوح وجود دارد. لزوم شستن دست ها قبل از خوردن غذا یا دست زدن به مواد غذایی برای همین است.

4. دست ها کلا" در برخورد با ماشین، اجسام و اشیاء و وسایل احتمال آلوده شدن را دارد. بهداشت را رعایت کنید و نترسید. آنها را بشویید.

5. زدن ماسک هم جهت کاهش احتمال انتقال ویروس از فضا می تواند خوب و موثر باشد.

6. خوردن تخم مرغ 2 بار در هفته، برای کودکان مصرف روزانه تخم بلدرچین بسیار موثر است.

7. خوردن عسل روزانه یک قاشق بسیار موثر است.

8. مرکبات 2- 3 عدد روزانه مصرف گردد.

9. خوردن گوشت های کافی روزانه 70- 80 گرم بسیار خوب و موثر است.

10. لبنیات روزانه 1-2 لیوان بسیار موثر است.

11. دمنوش های گیاهی به ویژه چای سبز را بنوشید که هم مایعات بیشتر گردد و هم خواص محافظت کننده اش بالاست.

12. از ورودی بدن و دهان خود جهت وارد شدن غذاها مراقبت کنید. اگر در ورودی بهداشت رعایت شود، احتمال بیماری کمتر است.

13. خواب کافی خود، بهترین شیوه بالا بردن سیستم ایمنی ست. افرادی که بی استراحت هستند، ایمنیشان پایین می آید. به استراحت هم اهمیت دهید. مثلا افرادی که بدخوابی دارند مانند جانبازان عزیز یا در اثر بیماری ها یا شرایط بعضا" نمی توانند استراحت کنند، خیلی مراقب باشند.

14. خود استرس عامل ضعیف شدن بدن است. هم روح و هم جسم. پس لطفا" از کرونا به شکل آشفته نترسید. او را بشناسید و از خود مراقبت کنید. به همین سادگی!

15. از افراد دارای علائم فاصله خود را حفظ کنید و حتما" پس از برخورد، ایمنی بدن خود را تقویت نمایید.

16. شربت عسل و آبلیمو یا محلول چای و عسل و لیموترش شفای بدن و سرماخوردگی هاست. شروع کنید به مصرف روزانه آن.

17. در صورت داشتن علائم سرماخوردگی، تعلل نکنید و به پزشک مراجعه کنید.

18. با ورزش منظم و فعالیت، بدن خود را قوی نگه دارید.

19. دست آلوده را به دهان و چشم خود نزنید.

20. ویروس کرونا در حرارت طاقت نمی آورد. با گرم شدن هوا افت می کند و با حرارت دادن کامل به موادغذایی و پخت کامل هم می میرد.

21. مایعات زیاد خوردن مانع ورودش به بدن می شود.

22. ویتامین ب کافی دریافت کنید تا ایمن تر باشید. اگر مطمئن شدید مشکل تنفسی دارید، ویتامین ث کمک نخواهد کرد.

23. علائم سرماخوردگی را با کرونا اشتباه نگیرید و بیهوده آنتی بیوتیک نخورید.

24. اگر از دستکش یکبار مصرف استفاده می کنید، آن را به همه جا نمالید چون خودش ناقل میکروب ها می شود و فقط موقتا دستان شما را تمیز نگه می دارد.

و عمومی ترین توصیه اینکه با رعایت همه این عوامل سعی کنید سرما نخورید.

 

به امید سلامت همگی عزیزان

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
والله بخدا انقدر که از مسئولین بی لیاقت و بی برنامه میترسیم از کرونا نمیترسیم . انقدر که از دروغگویی و تزویر و لاپوشونی آقایون میترسیم که از مرگ نمیترسیم .

باسلام
بسیار عالی وتشکر از زحمات ورهنمودهای شما .
...
کرونا فقط یک علامت مشخصه منحصر به خود دارد که آنفولانزا و سرما خوردگی ندارد .
تنگی نفس و نفس نکشیدن ؟! که می کشد .
...
اشکال خبر زیاد است : فاکتور گرفتم که نرنجی؟!
...

...
اشکالی در خبر نبود .
عذرخواهی می کنم .
این همه نادان .
یک ناشکر هم من .
...
توزیع رایگان ویا ارزان قیمت ,اقلام اولیه پیشگیری کرونا مانند ماسک ,الکل وضد عفونی کننده ها از طریق هلال احمر ضروری است .
آویشن برای تقویت مصرف شود
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi