شناسه خبر : 72752
چهارشنبه 07 اسفند 1398 , 09:20
اشتراک گذاری در :
عکس روز

معلق‌بازی پیش قاضی؟!

بودید و از مردم شکست خوردید


مدعیان اصلاحات و اعتدال، برخلاف ادعایی که مطرح می‌کنند حضور کامل در انتخابات داشتند و از مردم شکست خوردند.
روزنامه فرهیختگان با مرور واقعیت‌های حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نوشت: برخی چهره‌های نزدیک به دولت همچون حسام‌الدین آشنا، مشاور روحانی تا برخی چهره‌های رادیکال اصلاح‌طلبی همچون جریان اتحاد ملت و شورای عالی اصلاح‌طلبان در روزهای اخیر سعی کرده‌اند بازی را در میدان بی‌رقیب تعریف کنند و عدم مشارکت‌ها را ناشی از حذف رقیبان بخوانند!
برخلاف ادعاهای مطرح‌شده، اصلاح‌طلبان توانستند در این دوره از رقابت‌ها لیست بدهند. اگر تکثر لیست‌های اصلاح‌طلبان را در نظر نگیریم که آنها درنهایت با چهار لیست و حمایت‌های آشکار و نهان رئیس دولت اصلاحات وارد میدان رقابت شدند، نگاهی به این فهرست‌های انتخاباتی نشان می‌دهد ترکیبی از چهره‌های باسابقه و سرشناس این جریان در لیست‌های ارائه‌شده حضور داشتند. مجید انصاری در حالی به‌عنوان سرلیست اصلاح‌طلبان بود که وی چهره سرشناس و باسابقه‌ای است. عضویت در مجمع روحانیون مبارز و مجمع تشخیص مصلحت نظام، و معاونت پارلمانی روحانی ازجمله سوابق اوست.
از سوی دیگر لیست این دوره اصلاح‌طلبان نسبت به دوره قبل در سال ۹۴ لیستی ارتقاء یافته از چهره‌های اصلاح‌طلبی بود. لیست ارائه‌شده با عنوان لیست امید در سال ۹۴ لیستی تقریبا گمنام و ناشناخته بود که اکثریت آنها، تقریبا هیچ کنش سیاسی در طول عمرشان نداشته و فقط ۱۰ نفر سابقه قابل طرحی داشتند.
اما نشانه‌های زیادی حتی از پیش از آغاز پروسه رد و تایید صلاحیت‌ها وجود داشت که نشان می‌داد شکست اصلاح‌طلبان قطعی است و از همین جهت بود که چهره‌های شاخص‌تر به گفته مجید انصاری حاضر نشدند در انتخابات ثبت‌نام کنند. انصاری این موضوع را این‌طور توضیح می‌دهد که رئیس دولت اصلاحات و مشاورانش در جمع‌بندی آنها تصریح کرده بودند به‌طور مشخص ۱۱۰ نفر از فعالان اصلاح‌طلب در انتخابات ثبت‌نام کنند، ولی به‌رغم تاکید خاتمی از جمع ۱۱۰ نفری مورد اشاره، تنها پنج نفر ثبت‌نام کردند!
برخی دیگر از اعضای این جریان به شکل صریح‌تری شکست در این دوره را بی‌ربط با مساله شورای نگهبان دانسته بودند. صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در دی‌ماه گفته بود: «اصلاح‌طلبان به‌دلیل انتقادهای جدی بدنه حامی‌شان، حتی اگر از سوی شورای نگهبان هم ردصلاحیت نشوند، بازهم شانسی برای حتی به دست آوردن یک پیروزی خفیف را در انتخابات اسفندماه نخواهند داشت.»
برخلاف این ادعا که گفته می‌شود میدان رقابت، میدانی بی‌رقیب بود اما بررسی آماری نشان می‌دهد چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب، با حداقل دارای سابقه نمایندگی مجلس در حوزه‌های انتخابیه غیرتهران و حتی در برخی شهرهای کوچک حضور داشته و نتوانستند رای مردم را کسب کنند. بگذریم از اینکه برخی دیگر از چهره‌های شاخص همچون محمدعلی افشانی از اعضای حزب اعتماد ملی و شهردار سابق تهران بعد از تایید صلاحیت‌شان انصراف دادند.
در این دوره از انتخابات محمدرضا خباز فعال اصلاح‌طلب، نماینده چهار دوره مجلس و استاندار استان‌های خراسان‌شمالی و سمنان در دولت حسن روحانی، احمد مازنی و فاطمه ذوالقدر از فعالان اصلاح‌طلب و نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس دهم به‌علاوه ‌برخی دیگر از اعضای فراکسیون امید  تایید صلاحیت شدند و درحالی‌که گمان می‌رفت از حوزه تهران وارد رقابت‌ها شوند اما ترجیح دادند حوزه انتخابیه خود را تغییر داده و از دیگر شهرها رقابت کنند، با این حال نتوانستند حداقل رای لازم را کسب کنند و متحمل شکست سنگینی شدند.
در اصفهان و لامرد نیز اتفاق مشابهی برای ناهید تاج‌الدین و سید محمد علوی پدید آمد.
اصلاح‌طلبان به خاطر بی‌عملی و ناکارآمدی و چسبندگی به دولت، با سقوط پایگاه اجتماعی روبه‌رو شدند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi