شناسه خبر : 72795
پنجشنبه 08 اسفند 1398 , 14:32
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مدافع حرمی که الگویش سردار سلیمانی بود

شهید پاشاپور رزمنده مدافع حرمی که الگویش سردار سلیمانی بود

 شهید مدافع حرم اصغر پاشاپور الگویش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود، نسل بعد از فرمانده که اگر می‌ماند و ریش‌هایش سپید می‌شد قلب یک ملت به بودنش گرم بود و با رفتنش خون ‌شد.

شهید اصغر پاشاپور را در گوشه‌ای از کادر بسیاری از تصاویر ضبط شده از عملیات‌های سوریه هم می‌شود پیدا کرد و شناخت، حتی اگر صورتش را برای شناخته نشدن محو کرده باشند، چهارشانه، قد بلند با ریش و موهای مجعد که در یاد انسان، گویی همیشه گردی از خاک رویش نشسته با ابروانی پرپشت و نگاهی بی انتها به افق.

در عملیات‌ها نیروهای تحت امرش را فوج اصغر می خواندند، خودش شده بود یک نشان شجاعت، زنده زنده نامش کار شهید می‌کرد، حالا حتما یک شهید می گذارند قبل اسمش، تا بخوانند شهید اصغر پاشاپور، اما این پایان اصغر نیست، اصغر پاشاپور تمام نشدنی است، مثل فرمانده اش سردار سلیمانی.

 دیدیم و شنیدیم که فرمانده‌اش او را آقا اصغر خطاب کرد، وقتی در آن فیلم معروف جلوی ماشین فرمانده را گرفت و خواست که فرمانده‌اش جلو نرود چون جلو خطرناک بود و سردار با غیظ به او گفت اصغر مرا از دو تا گلوله می‌ترسانی، آری فرمانده و همه مردانش از گلوله نمی‌ترسیدند.

سالها مقابله با تروریست‌های تکفیری داعش

شهید پاشاپور از مستشار نظامی در دفاع از حرم و فرمانده قرارگاه عملیاتی در شمال سوریه بود که سالها به منظور مقابله با تروریست‌های تکفیری داعش و احرار الشام در این جبهه حضور فعال داشت و عمده آموزش‌های رزمندگان سوری بر عهده او بود.

 پاشاپور از یاران نزدیک حاج قاسم سلیمانی بود که بعد از شهادت او به روایت همرزمانش بسیار بی‌تاب و بی‌قرار وصل حاج قاسم بود و نهایتا این فراق چندان طولی نکشید و بعد از حدود یک ماه او نیز به شهادت رسید. پیکر مطهر او توسط تروریست‌های احرار الشام (جبهه النصره) ربوده شده و نهایتا پیکر بی سر این شهید توسط رزمندگان مدافع حرم بعد از گذشت چندین روز با دو اسیر جبهه‌النصره مبادله شد و به کشور بازگشت.

 پدر شهید پاشاپور از جانبازان دوران جنگ تحمیلی است و همچنین محمود مهربانی داماد خانواده این شهید  نیز در دوران دفاع مقدس به شهادت رسید. مهرماه  سال ۱۳۹۵ نیز شهید مدافع حرم محمد پورهنگ، همسر خواهر دیگر این شهید در سوریه به شهادت رسیده بود.

 روی بسیاری از تابوت‌ها فاطمیون و زینبیون نوشته بودند

یکی از همرزمانش بدون درج نام خود نوشته است :‌ اصغر پاشاپور را اولین بار پنج، شش سال پیش در منطقه حماه سوریه دیدم. قبل‌تر از آنکه سوار آن تویوتای خاکی رنگ بشویم و با خوف و خطر خودمان را برسانیم به حلب، آن وقت‌ها شهر در محاصره بود، بعد ها نیز وقتی باز از حلب به حماه برگشتیم و سوار هواپیمای ارتشی شدیم، کف هواپیما از تابوت‌هایی با پرچم‌های سوریه و ایران پوشیده شده بود و روی بسیاری از تابوت‌ها فاطمیون و زینبیون نوشته بودند.

این رزمنده مدافع حرم ادامه داد :‌ بعد از آن گاهی پاشاپور را در زینبیه یا سیده رقیه می دیدم و دقایقی به خوش و بش می‌گذشت و فکر می‌کردم چقدر عجیب که مثل اویی هنوز چون ما زنده است.

اتفاقی از روی عکس ها دیده بودیم که همراه حاج قاسم است

خواهر شهید اصغر پاشاپور که همسر شهید پورهنگ درباره برادرش می گوید:‌ برادرم متولد سال ۵۸ بود که با سه فرزندش به سوریه رفت تا کنار دیگر مجاهدان با تروریست های تکفیری مبارزه کند. اصغر با اینکه از ابتدای جوانی با سن نسبتا کمی که داشت وارد سپاه شد و مسئولیت های حساسی بر عهده گرفت اما هیچ گاه ندیدیم در مورد کارش حرف بزند.

خواهر شهید افزود :‌ اتفاقی از روی عکس ها دیده بودیم که همراه حاج قاسم است اما اصلا از خودش نمی شنیدیم، رسم امانت داری را در کارش به شدت رعایت می کرد، روحیه اش البته کلا هم اینطور بود که اهل خاطره گویی نبود، همسرم که به شهادت رسید با اصرار از او خواستم چند خاطره برایم تعریف کند. شاید چند سالی از یک اتفاق که می‌گذشت تازه از آن برایمان تعریف می کرد.

لحظه آخر از حاج قاسم جدا شد

خانم پاشاپور گفت:‌ قرار بوده برادرم آن شبی که سردار سلیمانی شهید می شود همراه ایشان به عراق بیاید اما لحظات آخر از سردار جدا می شود و رفتنش به عراق لغو می شود و در سوریه می ماند. قسمت بود درست یک ماه پس از شهادت فرمانده اش به شهادت برسد.

اصغر واسطه ازدواج من و شهید پورهنگ

خواهر اصغر افزود :‌ می گفتند مسئولیت برادرم در سوریه حساس بوده، هنگام شهادت همسرم حال مساعدی نداشتم، ‌ یک هفته پیش از شهادت همسرم از سوریه به ایران آمدیم. شهید پورهنگ مسموم شده بود و یک هفته بعد در ایران شهید شد.   اصغربه دلیل مشغله فراوان نتوانست کارش را رها کند و برای تشییع پیکر همسرم به ایران بیاید. درکارش واقعا احساس مسئولیت و جدیت داشت با اینکه شهید پورهنگ از دوستان نزدیکش بود و اصلا واسطه ازدواج ما خود برادرم بود.

مراسم های گرامیداشت این شهید مدافع حرم اصغر پاشاپور از یاران شهید حاج قاسم سلیمانی که در نبرد با تروریست‌های تکفیری در حلب سوریه به شهادت رسید طی روزهای گذشته در سراسر کشور برگزار شد.

برگزاری مراسم تشییع پیکر پاک شهید پاشاپور در حرم مطهر رضوی

مراسم تشییع پیکر پاک شهید مدافع حرم «اصغر پاشاپور» ظهر امروز سه شنبه ششم اسفندماه در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

پیکر پاک این شهید بزرگوار پس از طواف در حرم مطهر امام رضا(ع) و قرائت نماز در صحن آزادی به تهران انتقال پیدا کرد تا روز پنجشنبه پس از تشییع پیکر از سوی مردم شهیدپرور و همرزمانش از میدان امام حسین(ع) تا میدان شهدا در قطعه ۴۰ بهشت زهرا(ع) به خاک سپرده ‌شود.

برگزاری مراسم وداع با پیکر مطهر پاشاپور در معراج شهدا تهران

مراسم وداع با پیکر مطهر فرمانده میدان جهاد مدافعان حرم، اصغر پاشاپور روز گذشته  در معراج شهدا تهران برگزار شد.

این مراسم  با حضور پدر، مادر، خواهر و برادر، همسر و فرزندان و همرزمان و بستگان شهید در حسینیه شهدای معراج شهدای مرکز برگزار شد. مراسم با قرائت زیارت عاشورا و ذکر مصیبت اهل بیت(ع) همراه بود.

منبع: ایرنا
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi