شناسه خبر : 73186
چهارشنبه 21 اسفند 1398 , 11:25
اشتراک گذاری در :
عکس روز

منتشر نشده از سردار شهید «محمد ناظری»/تصاویر

حمید داودآبادی منتشر کرد؛
«حمید داودآبادی» ار رزمندگان دفاع مقدس، تصویری منتشرنشده از سردار شهید «محمد ناظری» فرمانده آموزش نیرو‌های هوابرد ویژه سپاه پاسداران را در کنار شهید لبنانی «محمدحیدر الجوهری» در دوره آموزشی منتشر کرد.
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۳ - 11March 2020

 سردار «محمد ناظری» (متولد سال ۱۳۳۳ در تهران) فرمانده و بنیانگذار یگان ویژه تکاوری نیروی دریایی سپاه پاسداران، مرکز آموزش هوابرد سپاه و از بنیانگذاران دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه (دافوس سپاه) بود.

 وی رکوردار پرش هوایی در سطح تکاوری سپاه، متخصص در فنون دریایی، غواصی، بارریزی هوایی، هلی‌برن و رشته‌های رزمی از جمله جودو بود و همچنین از متخصصین طرح‌ریزی عملیات‌های منظم و نامنظم به‌شمار می‌رفت که در ۱۱۷ روز ابتدای حضور نیرو‌های ایران در خلیج عدن، نقش اساسی داشت.

 سردار «محمد ناظری» در سال‌های منتهی به انقلاب به‌طور غیررسمی و توسط برخی افسران ارتش از رژیم پهلوی جدا شد، و بعد از انقلاب اسلامی در پادگان «لاهوتی» تهران تحت نظر امیر «علی سادات‌طوسی» دوره ویژه تکاوری کلاه‌سبز‌های ارتش را گذراند و بعد از مدت کوتاهی به عنوان مربی در این دوره‌ها حضور یافت. از دیگر مربیانی که سردار ناظری تحت نظرشان دوره تکاوری ویژه دید، «کرمعلی شجاعی» بود که استاد بین‌المللی به حساب آمده و به پاسداران صلح سازمان ملل نیز آموزش می‌داد.

 بعد از دوره‌های تخصصی آموزشی اولین حضور جدی ناظری در مناطق ناآرام، به سال‌های انقلاب و مبارزه مسلحانه با گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی برمی‌گردد. «محمد ناظری» نیز در آن سال‌ها در بسیاری از شهر‌ها حضور می‌یافت که از این، می‌توان به حضور و درگیری علیه گروه‌های مسلح در شهر‌های گنبد، آمل و کردستان اشاره کرد. در خاطراتی که او در این زمینه اشاره دارد می‌گوید: «من اولین کاری که در جبهه جنگ جنوب انجام دادم، در شوش دانیال بود. جایی که با فرمانده آقای طوسی بود. شب‌ها می‌رفتیم شناسایی و برمی‌گشتیم. دو تا دهات بود؛ زغن و عنکوش. با استفاده از بچه محل‌های آنجا و بچه‌های سپاه شوش که اکثرشان شهید و زخمی شده بودند، چون با عراقی‌ها که می‌خواستند روی کرخه پل بزنند درگیر شده بودند، آن موقع فرمانده سپاه آنجا خدا رحمت کند مرحوم رضا الله‌یاری بود. ما شب نفوذ کردیم رفتیم زدیم به عراقی‌ها در این دو تا دهات. آن موقع ما چه می‌دانستیم لشکر ۱۰ مخصوص چیست؟! بهترین یگان صدام بود. نفوذ کردیم و برگشتیم. آن‌ها هم برای اینکه آسیب‌پذیریشان کم شود مقداری رفتند عقب. همان یک مقدار عقب رفتنشان باعث شد شهر و جاده‌ها از برد خمپاره‌هایشان خارج شود.

 این‌ها عملیات‌های نامنظم بود. مثل همین در قصرشیرین هم بود. یا در جلوگیری از سقوط آبادان که من هم بودم. یهو می‌گفتند ایستگاه ۷ و می‌دیدی که هر کس با هر وسیله‌ای که دارد مثلاً مردم با وانت می‌رفتند ایستگاه ۷ و درگیر می‌شدند. یا مثلاً به ما گفتند عراقی‌ها اطراف روستای خضر دیده شده‌اند. ما هفت هشت تا بچه تهران بودیم که آن مناطق را بلد نبودیم، اما تعدادی از بچه‌های آبادان ما را با بلم بردند آن سوی رودخانه بهمن‌شیر و دیدیم در روستای خضر خبری نیست. کشیدیم سمت جاده شادگان به آبادان که دیدیم هلیکوپتر عراقی آمد بالای سرمان و درگیر شدیم. حالا نگو آن‌ها قصد نفوذ به ذوالفقاری و آبادان را داشتند و این درگیری مانع گسترششان شد. درگیری بسیار محکمی بود و محلی‌ها هم خیلی به ما کمک کردند و آب و غذا می‌رساندند.»

 شهید قاسم سلیمانی درباره سردار ناظری گفته است: «بزرگترین ویژگی محمد ناظری این بود که در این سال‌ها از ابتدای انقلاب تاکنون هیچ تغییری در ایشان ایجاد نگردید. همیشه پرکار و در صحنه و هر جای انقلاب که نیاز بود مسئولیت سخت‌ترین کار‌ها را به عهده می‌گرفتند. علی‌رغم جایگاه و سنشان همچنان در صحنه بوده و تا آخرین لحظات عمر مشغول به خدمت بودند. ما جهاد مهمی را به یاد نداریم که محمد ناظری در آن شریک نبوده باشند. بنده از سال ۵۸ که نیروی آموزشی ایشان بودم تاکنون تغییر یا خستگی در ایشان ندیدم.»

  سردار «محمد ناظری» فرمانده نیروی ویژه دریایی سپاه در ۲۱ اردیبهشت ۹۵ هنگام انجام مأموریت در منطقه دریایی «نازعات» به دلیل عارضه شیمیایی به خیل شهدای دفاع مقدس پیوست و در پیکر پاکش در حرم حضرت امامزاده علی‌اکبر (ع) واقع در منطقه چیذر تهران به خاک سپرده شد.

در همین رابطه حمید داودآبادی از رزمندگان دوران دفاع مقدس و نویسندگان حال حاضر در همین حوزه، تصویری منتشر نشده از این سردار شهید را با یکی از شهدا منتشر کرده است که در ادامه متن و تصویر آن از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد:

«شهید محمد ناظری متولد ۱۳۳۳ در تهران، فرمانده و بنیانگذار یگان ویژه تکاوری نیروی دریایی سپاه، مرکز آموزش هوابرد سپاه و از بنیانگذاران دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه (دافوس) بود که روز ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ در هنگام انجام مأموریت در منطقه دریایی نازعات به دلیل عارضه قلبلی درگذشت. مزار او در امامزاده علی اکبر چیذر قرار دارد.

شهید محمد حیدر الجوهری متولد ۸ اردیبهشت ۱۳۵۷ شهر هرمل در شمال دره بقاع لبنان، روز ۱۷ اردیبهشت ۱۳۷۵ در منطقه وادی سلوقی، در نبرد با اشغالگران صهیونیست به شهادت رسید.

تصویری منتشرنشده از سردار شهید «محمد ناظری» فرمانده آموزش نیرو‌های هوابردویژه سپاه

تصویری منتشرنشده از سردار شهید «محمد ناظری» فرمانده آموزش نیرو‌های هوابردویژه سپاه

تصویری منتشرنشده از سردار شهید «محمد ناظری» فرمانده آموزش نیرو‌های هوابردویژه سپاه

 

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi