شناسه خبر : 73372
سه شنبه 27 اسفند 1398 , 16:27
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شرط شجاعانه شهید صوفی برای حضور نظامی در همدان

برادر سرتیپ شهید «حسن صوفی» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

 محمدحسین صوفی گفت: طرح پیشنهادی شهید صوفی برای تامین نیروی انسانی جبهه عملیاتی و پنج لشکر ساماندهی شد و این لشکر‌ها در حضور رهبری رژه رفتند و سپس به یک لشکر عملیاتی به نام حضرت حجت (عج) تبدیل شدند که این لشکر بعدا زمینه تشکیل سپاهیان محمد رسول‌الله (ص) را فراهم کرد، در واقع مبدع آن از همدان و شهید حسن صوفی بود.

 شهید «حسن صوفی» از فرماندهان مطرح استان همدان است که از سال ۱۳۶۰ با پیوستن به سپاه پاسداران در این نهاد انقلابی مشغول به خدمت شد و در مسوولیت‎های مختلفی در میدان‌های رزم و کادرسازی و جذب نیرو حضور داشت.

او در عملیات‌های گوناگون از جمله عملیات «دربندیخان»، «والفجر۲»، «والفجر۵»، «میمک» و ... نقش‌آفرینی کرد تا سرانجام در جریان عملیات «بدر» مورخ ۲۶ اسفند سال ۱۳۶۳ به شهادت رسید.

شرط شجاعانه شهید صوفی برای حضور نظامی در همدان/ طرح ویژه‌ای که هسته اولیه سپاه محمد رسول‌الله (ص) شد

به‌مناسبت سالروز شهادت این شهید بزرگوار، برادر وی «محمدحسین صوفی» دبیر شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس به مسوولیت‌‎های برادر شهیدش اشاره کرد و اظهار داشت: برادرم در سال ۱۳۶۳ همزمان فرمانده بسیح استان همدان و قائم مقام لشکر حضرت حجت (عج) بود. با وجود سن کمش، مجموعه ابتکارات و خلاقیت‌هایی برای ساماندهی، جذب و تامین نیروی انسانی مورد نیاز یگان‌های رزمی منطقه غرب به ویژه استان همدان داشت. یکی از ابتکارات او که مورد توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی ـ‌ که در آن زمان رئیس جمهور بودند ـ قرار گرفت این بود که در مقطعی جبهه‌های نبرد با کمبود نیرو مواجه شد و یکی از دغدغه‌های فرماندهان وقت، تامین نیروی انسانی به‌ویژه بسیجی‌ها بود. هر کدام از استان‌ها ابتکاراتی داشتند و فرماندهان نظرات خود را بیان کردند. در همدان هم بررسی شد و با توجه به مسوولیتی که برادرم داشت طرحی را پیشنهاد کرد و گفت ما آمادگی داریم در یک زمان مشخص پنج لشکر نیروی انسان را آماده کنیم و این ادعای بزرگی بود.

معاون سابق صدای جمهوری اسلامی افزود: پیشنهاد به تهران داده شد. محسن رضایی فرمانده سپاه از طرح استقبال کرد و گفت چنانچه این پیشنهاد عملیاتی شود می‌تواند الگویی برای سراسر کشور باشد. طرح عملیاتی و پنج لشکر ساماندهی شد و این لشکر‌ها در حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رژه رفتند و سپس به یک لشکر عملیاتی به نام حضرت حجت (عج) تبدیل شدند که این لشکر بعدا زمینه تشکیل سپاهیان محمد رسول‌الله (ص) را فراهم کرد. در واقع مبدع آن از همدان و شهید حسن صوفی بود.

شرط شجاعانه شهید صوفی برای حضور نظامی در همدان/ طرح ویژه‌ای که هسته اولیه سپاه محمد رسول‌الله (ص) شد

صوفی در ادامه گفت: برادرم قبل از اینکه فرمانده بسیج شود، فرمانده ارزیابی لشکر ویژه شهدا بود. زمانی که همدان به وجودش نیاز داشت، آمد و شرطش این بود علیرغم اینکه نیروی ستادی است هر زمان که لشکر انصار الحسین (ع) و ویژه شهدا عملیات داشته باشند بتواند در عملیات شرکت کند. در آخرین عملیات لشکر ویژه شهدا، سردار «محمود کاوه» فرمانده لشکر پیش از عملیات «بدر» با شهید «صوفی» تماس گرفت و گفت اولا عملیات داریم و برای حضور در عملیات آماده باش و دوم اینکه خواهش می‌کنم با توجه به نیاز، مسوول ستاد لشکر ویژه شهدا نیز باش. برادرم قبول کرد که در عملیات شرکت کند و بعد از عملیات در مورد مسوولیت جدید صحبت شود. تا اینکه در عملیات «بدر» شرکت کرد و شهید شد. بعد‌ها شهید کاوه برایم تعریف کرد که به حسن خیلی اصرار کردم جلو نرود، چون به وجودش نیاز داشتم، اما رفت و در یک نبرد سخت تن به تن و حتی تانک به نفر شهید شد. نحوه شهادت به این صورت بود که در محاصره گیر افتاد و به عنوان نیروی آر.پی.جی‌زن در حال شلیک به تانک بود که مورد اصابت مستقیم توپ تانک قرار گفت. پیکرش ۲۰ سال مفقودالاثر بود تا اینکه بعد از تفحص تکه‌هایی از بدنش پیدا شد.

شرط شجاعانه شهید صوفی برای حضور نظامی در همدان/ طرح ویژه‌ای که هسته اولیه سپاه محمد رسول‌الله (ص) شد

برادر شهید حسن صوفی در خصوص نحوه تعامل برادرش با نیرو‌های تحت امرش گفت: یکی از ویژگی‌های او بحث کادرسازی و تربیت نیروی انسانی بود، کسی که در حوزه کادرسازی اقدام می‌کند باید تعامل سازنده، مثبت و رفتار خوب با زیرمجموعه داشته باشد تا موفق شود؛ بنابراین الان بعد از گذشت سال‌ها کسانی که با او همرزم بودند و ارتباط داشتند از حُسن خُلق، ساده‌زیستی، تواضع و فروتنی ایشان یاد می‌کنند. آن زمان ما به سختی می‌توانستیم تشخیص دهیم کسی که در کنار ما غذا می‌خورد و با ما تعامل دارد فرمانده لشکر یا تیپ یا بسیج است. شهید هم رفتاری توام با تواضع در عین حال اقتدار و شجاعت داشت در عین حال با خانواده هم خیلی خوب و صمیمی و همراه بود طرفدار محرومین و مستضعفین بود البته که این ویژگی‌ها در همه شهدا وجود داشت.

شرط شجاعانه شهید صوفی برای حضور نظامی در همدان/ طرح ویژه‌ای که هسته اولیه سپاه محمد رسول‌الله (ص) شد

وی با اشاره به اهدای درجه سرتیپی به شهید صوفی بیان کرد: در دوره تحصیل جزو دانش‌آموزان ممتاز بود و پایان تحصیلش با انقلاب فرهنگی همراه شد که دیگر نمی‌توانست ادامه تحصیل بدهد برای همین تا دیپلم ادامه کار داد و بعد هم شهید شد. پس از آنکه درجه در سپاه مرسوم شد و نوبت به شهدا رسید با توجه به سابقه‌ای که داشت با چند سال ارشدی سال گذشته با دستور و موافقت حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) درجه سرتیپ تمامی به او اهدا شد.

انتهای پیام/

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi