شناسه خبر : 73505
سه شنبه 05 فروردين 1399 , 16:16
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران(۲)

از اشتباهات مکرر دیوان عدالت اداری که در آرای هیات عمومی دیوان آمده است،‌ تاکید بر رعایت شرایط عمومی استخدام ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی است.

فاش نیوز - از اشتباهات مکرر دیوان عدالت اداری که در آرای هیات عمومی دیوان آمده است،‌ تاکید بر رعایت شرایط عمومی استخدام ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی است. شرکت در آزمون عمومی و رقابت در سهمیه استخدامی، رعایت مراتب شایستگی و برابری فرصت‌ها با لحاظ برخی معافیت‌ها از جمله عباراتی است که بدون استناد قانونی در رأی هیات عمومی دیوان آمده است.

علاوه بر آن ذکر عباراتی مانند «غیر از معافیت‌های قانونی مصرح، سایر مقررات عمومی استخدام و به‌کارگیری نیرو در مورد ایثارگران نیز لازم‌الرعایه است»، نشانه نوعی سرگردانی در آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری است که نمی‌تواند از معافیت‌های قانونی مصرح در قانون نام ببرد و به یک کلی‌گویی استناد می‌کند که رافع ابهامات در آرای دیوان نیست.

در رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه 1849-1851 مورخ 97/9/20 که در سایر آرا به آن اشاره می‌شود، عبارتی وجود دارد که تا حدودی به برخی معافیت‌ها اشاره کرده است. در این عبارت آمده است: «تنها اعمال معافیت از شرط کسب حداقل معدل، لزوم پایین‌تر بودن از حداکثر سن به موجب تبصره یک ماده پیش‌بینی‌شده است و دیگر معافیت‌ها از جمله معافیت شرکت در آزمون به علت انقضای مدت برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران یا نسخ دیگر قوانین و مقررات به موجب ماده 76 قانون جامع ایثارگران موضوعیت ندارد».

با یک بررسی ساده در قوانین اختصاصی ایثارگران به بطلان استنادات هیات عمومی دیوان عدالت اداری خواهیم رسید و با صدور چنین آرایی که دستگاه‌های اجرایی گاهی برای تضییع حقوق ایثارگران به دنبال آن هستند، چگونه حقوق قانونی ایثارگران تضییع می‌شود.
ماده 21 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران با 3تبصره به تصویب رسید و در قانون برنامه ششم توسعه، 2 تبصره به آن الحاق شد.
پس از تصویب قانون جامع در مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی این قانون را با قید عبارت ابقای قوانینی که از سال1386 تا 1391/10/2 به نفع ایثارگران به تصویب رسیده در متن مصوبه مجمع، اصلاح و به دولت ابلاغ کرد.

از اصلاحاتی که در مجلس در این خصوص به انجام رسید این عبارت است: «بند و ماده 44 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم برای مجریان قابل استناد نیست ولی تبصره‌های آن به قوت خود باقی است».

با این اصلاحیه مجلس،3تبصره بند و ماده 44 قانون برنامه پنجم به ماده 21 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران الحاق و جزو این قانون شد. با بررسی تبصره‌های الحاقی به ماده 21 قانون جامع استناد هیات‌ عمومی دیوان عدالت اداری به انقضای مدت برنامه پنجم توسعه یا نسخ قوانین و مقررات به موجب ماده 76 قانون جامع فاقد وجاهت قانونی است و باید هیات عمومی دیوان عدالت اداری در آرای خود تجدید نظر کرده و نسبت به اصلاح آن اقدام کند.

یوسف مجتهد

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
سلام.ممنون
جناب مجتهد بلاخره با راهنمایی های شما وامور ایثارگران دیوان (برادر آقا شاهی )فرزندم بعد از یک سال که به دیوان دادخواست دادم تبدیل وضعیت به رسمی قطعی شد.در دادخواستم مواردیکه شما در مطالبتان نوشته بودید را عینا ذکر کردم .وموفق شدیم .جالب اینکه یک مورد رای هیات عمومی دیوان عدالت که لازمه تبدیل وضعیت را آزمون عنوان کرده بود نتوانست جلوی رای ورود قاضی دیوان را بگیرد و رای مثبت داد.
ولی در حکمی رسمی کارگزینی که برایش زده اند از اسفند ماه سال 98 برایش محاسبه شده است .آیا نباید از اوایل سال 96 برایش منظور می کردند.بعلاوه 11 سال سابقه پرداخت حق بیمه در اداره دولتی دارد ولی فقط 8 سال برایش سابقه زده اند آنهم از زمانیکه قراردادی شد و آن چند سال که شرکتی بود را برایش نمی زنند به اداره شان گفته ایم حق بیمه فرزندم را خودتان پرداخت کرده اید، چون نزد خود شما در امورات اداری و غیر حجمی بوده است ،پس چرا سنوات نمی زنید.؟ جواب درستی نمی دهند.لطفا در این خصوص در مطالب ارزنده خود به این موارد هم اشاره کنید تا از این طریق حقوق فرزندم را از آنان بگیرم.البته کمی هم خوف ماده 79 را هم داریم .متشکرم
سلام من سال 63گمیسون ارتش جانباز شدم وسال از 73 ر ای جالت اشنق70 ارتش صادرشده حقوق حالت اشتقال دوسال بنباد می پردازد وقبل 97بنیاد میگه ارتش
ارتش می گه بنباد وهیچ معوقعه ای دریافت نگردم جانباز 69 درصد ارتش وبنی اد 70 درصد راهنمای فرماید
بنیاد
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi