شناسه خبر : 73741
شنبه 16 فروردين 1399 , 12:37
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کلاس درس حضرت عباس برای پاسداران حریم انقلاب

قائم‌مقام فرهنگستان علوم اسلامی ایمان، بصیرت و مسئولیت‌پذیری را سه عنصر پیوسته به هم در پاسداری از ارزش‌های الهی و سربازی از حریم عترت معرفی کرد.

کلاس درس حضرت عباس برای پاسداران حریم انقلاب

حجت‌الاسلام پیروزمند قائم‌مقام فرهنگستان علوم اسلامی طی یادداشتی به تطبیق آموزه‌های عاشورایی ابوالفضل علیه السلام با پاسداران حریم انقلاب و ضرورت‌ها و بایسته‌های رفتاری این نهاد پرداخت؛

امام صادق علیه السلام در روایتی در توصیف حضرت عباس علیه السلام فرمود «کانَ عَمُّنَا العَبّاسُ‌بنُ عَلِیٍّ نافِذَ البَصیرَةِ صُلبَ الإیمانِ جاهَدَ مَعَ أبی‌عَبدِاللّه؛ عموی ما عباس بصیرت نافذی و ایمان مستحکمی داشت و در معیت اباعبدالله جهاد کرد»، این مطلب گویای آن است که حضرت عباس علیه السلام در کنار ایمان‌شان، صاحب بصیرتی نافذ و آینده‌نگر بود و دیگران را به این امر دعوت می‌کرد. سلامت ایمان، سبب تقویت بصیرت انسان مؤمن می‌شود. این مسئله در حضرت عباس علیه السلام سبب شد گوهری در وجود ایشان شکل بگیرد که ن‌تنها مورد اعتماد امام شود بلکه بیشترین مسئولیت‌ها متوجه ایشان باشد؛ لذا امیر لشکر امام حسین علیه السلام و هسته اصلی سپاه امام شد.

بنابراین ایمان، بصیرت و مسئولیت‌پذیری سه عنصر پیوسته‌به‌هم در پاسداری از ارزش‌های الهی و سربازی از حریم عترت هستند.

این سه ویژگی را می‌توان به سپاه پاسداران انقلاب نسبت داد و یا آن را سرلوحه کار آنان قرار داد.

در موضوع صلابت ایمان باید گفت اولین شرط آن خودسازی و تزکیه است؛ در واقع انسانی که قصد پاسداری از حریم دین را دارد، باید ارتباط خود با خدا را زلال و شفاف کند؛ در این صورت مولود آن، اخلاص در عمل و توکل بر خداست. انسانی که چنین باشد، دیگران را مؤثر در امور نمی‌بیند و همه افعال را از خدا می‌داند و این آموزه قرآنی را سپاه پاسداران در کلاس درس امام راحل بارها مشاهده کرد؛ آن زمان که فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد و یا در ماجرای انهدام تجهیزات دشمن در صحرای طبس فرمود شن‌ها مأمور خدا بودند. این گزاره‌ها سبب می‌شود فرد مؤمن مرعوب دشمن نشود؛ یعنی با وجود آنکه دشمن می‌خواهد قدرت‌نمایی کند، اما فرد مؤمن به‌دلیل اتّکالش به خدا و ایمانش مرعوب نمی‌شود. جمعی که از این ویژگی برخوردار باشند صاحب بصیرت و دارای دستگاه محاسباتی سالمی‌اند.

سردار سلیمانی تحت سربازی رهبر انقلاب صاحب عزت و بصیرت شد

ویژگی دیگری که به آن اشاره داشتیم، بصیرت بود که شامل شناخت جبهه‌های مختلف در داخل و خارج سرزمین است. کسی که قصد دارد موضع‌گیری صحیحی داشته باشد، باید این ویژگی را در خود تقویت کند. آشنایی با منویات پیشتاز انقلاب یعنی رهبر معظم انقلاب بصیرت‌زاست و این موضوع را طی این سی سال رهبری‌شان بارها تجربه کردیم؛ لذا آن کسی که دنبال تقویت بصیرت است، باید قدرت تفاهم خویش با رهبر انقلاب را حداکثری کند، همان کاری که امثال سردار سلیمانی کرد؛ او خود را سرباز حریم عترت و رهبر معظم انقلاب می‎دانست؛ از این رو خداوند نیز به او بصیرت و عزتی بخشید که زبانزد خاص و عام شد.

نکته دیگر در موضوع بصیرت، آن است که فرد مؤمن علاوه بر تقویت بصیرت در وجود خویش، باید بصیرت‌پراکن باشد. این ویژگی به‌خصوص برای کسانی که در خط مقدم مبارزه علیه کفر و نفاق قرار دارند ضروری است. چنین شخصی نه‌تنها نباید خود را در برابر سایر نیروهای انقلاب اسلامی قرار دهد، بلکه باید بیشترین همگرایی و اتحاد را ایجاد کند، در این صورت امید است نزد امام عصر خویش جایگاه یابد.

در نهایت اینکه صلابت در ایمان و بصیرت، مقدمه‌ای برای مسئولیت‌پذیری می‌شود تا فرد در لحظۀ حساس، بتواند نقش خود را به‌خوبی ایفا کند. فردی که علاقه دارد امیر سپاه امام حسین علیه السلام باشد، باید به این‌گونه لوازم پایبند باشد؛ این امر حاصل نمی‌شود جز اینکه افراد در وهله اول خود را از تعلقات دنیوی رها کنند.

الحمدلله سپاه پاسداران دارای کارنامه درخشانی در عرصه‌های مختلف اجتماعی و امنیتی است و در جریانات مختلف از جمله مدافعان حرم، سیل و زلزله تعهد خود نسبت به نظام و مردم را به منصه ظهور گذاشته است و اکنون در واقعه اخیر بیماری کرونا با تمام توان کنار کادر پزشکی و درمانی در خدمت مردم است؛ و این همدلی همان مسئله‌ای است که به‌قول رهبر معظم انقلاب می‌تواند تهدیدات را تبدیل به فرصت کند.

منبع: تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi