شناسه خبر : 73766
یکشنبه 17 فروردين 1399 , 00:08
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مستند «چشم‌ها و دست‌ها» در جشنواره «هات‌داکس»

فاش نیوز- فیلم مستند «چشم‌ها و دست‌ها» به کارگردانی پناه‌برخدا رضایی به بخش رسمی «ویترین جهان» جشنواره «هات‌داکس» کانادا راه یافت. 

طبق برنامه‌ی اعلام‌شده قرار بود که بیست و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند «هات‌داکس» از ۵ تا ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ در شهر تورنتو کانادا برگزار شود، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، این رویداد سینمایی به تعویق افتاده است. 

«چشم‌ها و دست‌ها» ساخته‌ی پناه‌برخدا رضایی، تنها فیلم ایرانی این جشنواره معتبر سینمای مستند جهان است که بدنبال بازگشایی جشنواره، در بخش «ویترین جهان» روی پرده خواهد رفت.  به دلیل بحران کرونا، داوران جشنواره هات‌داکس فیلم‌ها را آنلاین دیده و نتایج را اوایل ماه می اعلام می‌کنند.  این فیلم همزمان برای کسب جایزه بهترین فیلم مستند نیمه‌بلند و جایزه تماشاگران جشنواره هات‌داکس رقابت می‌کند. 

در خلاصه موضوع مستند ۵۷ دقیقه‌ای «چشم‌ها و دست‌ها» آمده است: «این فیلم مستندی است از زندگی یک زوج که باور دارند یکی چشم است برای دیگری و یکی دست است برای آن دیگری…»  جشنواره هات‌داکس مورد تایید آکادمی اسکار است و برنده‌ی بخش مسابقه بین‌الملل مستندهای بلند جشنواره، واجد شرکت در اسکار ۲۰۲۱ می‌شود.  لازم به ذکر است که پخش بین‌المللی مستند «چشم‌ها و دست‌ها» برعهده‌ی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است. 

جشنواره بین‌الملل فیلم مستند «هات‌داکس» کانادا، مهمترین و بزرگ‌ترین رویداد فیلم مستند و بازار فیلم در آمریکای شمالی است. این جشنواره که یکی از مهمترین مکان‌ها برای مشاهده و بحث پیرامون مستندهای برجسته سال است، برای ترویج و تولید فیلم مستند در جهان پایه‌گذاری شده و هر سال بیش از ۲۰۰ فیلم در این رویداد به نمایش گذاشته می‌شود و حدود ۲۰۰۰ مستندساز، تهیه‌کننده، خریدار و توزیع‌کننده فیلم مستند از سراسر جهان در جشنواره حضور پیدا می‌کنند. 

سال گذشته، دو فیلم مستند «اکسدوس» بهمن کیارستمی در بخش مسابقه مستندهای بلند و «دلبند» یاسر طالبی هم در بخش ویترین جهان هات‌داکس روی پرده رفته بودند.  جایزه بهترین فیلم دوره‌ی گذشته هات‌داکس، به مستند انگلیسی «برای ساما»For Sama به کارگردانی «وعد الکاتب» و «ادوارد واتس» رسید. این فیلم روایتگر مادری است که خاطرات خود را در جریان درگیری‌ها در سوریه به صورت ویدئویی برای دخترش ثبت می‌کند. هیأت داوران جشنواره «هات‌داکس» مستند «برای ساما» را به سبب روایت بی‌پرده از وحشت‌های جنگ و همزمان به تصویر کشیدن یک زندگی نوپا که در دل این درگیری‌ها شکل گرفته، مورد تحسین قرار داد.

* منبع* سوره سینما

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi