شناسه خبر : 73780
یکشنبه 17 فروردين 1399 , 10:44
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آمریکا و فرانسه، ماسک‌های آلمان را دزدیدند

آمریکا و فرانسه، ماسک‌های آلمان را دزدیدند؛ جنگ بر سر «ماسک» بالا گرفت مقام آلمانی: غربِ وحشی زنده شده است.

با گسترش شیوع ویروس کرونا در کشورهای غربی، مدعیان «تمدن برتر» بر سر ماسک به جان هم افتاده‌اند! آلمان کشوری است که ماسک‌های آن از سوی فرانسه و آمریکا به سرقت رفته و این کشور نیز، ماسک‌های ایتالیا را بالا کشیده است!

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان همچنان رو به افزایش است. بر اساس آمار‌های جدید تاکنون نزدیک به ۵۴ هزار نفر در سراسر جهان به دلیل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان باخته‌اند.50 درصد از مبتلایان در قاره اروپا هستند، قاره‌ای که از لحاظ میانگین سنی پیرترین قاره جهان است. هم چنین ۷۰ درصد از قربانیان را نیز شهروندان اروپایی تشکیل می‌دهند. تعداد جانباختگان در اسپانیا از10 هزار نفر فراتر رفته و ایتالیا با نزدیک به 14 هزار قربانی بیشتر تعداد مرگ و میر را در میان سایر کشور‌ها دارد. آمارها نشان می‌دهند که از اولین ساعات روز جمعه ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون نفر یعنی بیش از نیمی از جمعیت جهان در قرنطینه هستند. تاکنون 90 کشور جهان در قرنطینه قرار گرفته‌اند و آخرین کشوری که از روز جمعه به قرنطینه رفت، تایلند است.
 تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا نیز از مرز ۲۷۷ هزار نفر رد شده و حدود ۷۴۰۰ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. دست کم دو سوم از جمعیت این کشور در قرنطینه هستند و پیش‌بینی می‌شود که نرخ بیکاری در این کشور از یک رقمی بودن خارج شده و تا ۲۰ درصد هم افزایش یابد. وزارت کار آمریکا اعلام کرده لیست حقوق‌بگیران در این کشور در ماه مارس(اسفند) 701 هزار نفر کاهش یافته است. اقتصاددان‌ها می‌گویند آمار واقعی بیشتر از این پیش‌بینی است و شرایط بدتری در راه است.
این حقیقت که فقط طی دو هفته گذشته حدود 10میلیون نفر درخواست مزایای بیکاری در آمریکا داده‌اند، نشان می‌دهد ارقام وزارت کار این کشور چندان قابل اطمینان نیست. دیروز بانک جهانی نیز هشدار داد که این نهاد مالی بین‌المللی انتظار «رکود جهانی بزرگی در جهان دارد. چند روز پیش نیز «کریستالینا جئورجیوا» رئیس‌صندوق بین‌المللی پول در سخنانی از ورود جهان به «مرحله رکود اقتصادی» خبر داده بود.
جنگ بر سر ماسک
همزمان با گسترش شیوع کرونا در کشورهای غربی جنگ بر سر ماسک نیز بین کشورهای مدعی تمدن برتر بشری بالا گرفته است. آمریکا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و کانادا برای تصاحب تجهیزات پزشکی و بیمارستانی کشور‌های دیگر به تکاپو افتاده‌اند. دزدی ماسک به جایی رسیده که جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا از مسئولان دولت این کشور خواست مطمئن شوند که تجهیزات اختصاص یافته به کانادا، به کانادا برسد و در این کشور باقی بماند. پایگاه خبری «هافینگتن پست» نیز خبر داده مقامات آلمانی محموله ماسک‌هایی را که برای ایتالیا فرستاده شده بود، مصادره کرده‌اند. برخی کشور‌ها مانند فرانسه، آلمان و روسیه اقداماتی مانند انبار کردن ماسک و تجهیزات پیشگیرانه پزشکی اتخاذ کردند. این بدان معناست که جلوی صادرات تجهیزات پیشگیرانه پزشکی گرفته می‌شود. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، مقامات آلمان و فرانسه می‌گویند آمریکا با پرداخت مبالغی بالاتر از قیمت بازار به شرکت‌های چینی تولید‌کننده اقلام پزشکی، حتی محموله‌هایی را که قرارداد آنها نیز با کشور دیگری بسته شده است تصاحب می‌کند. ادعایی که وزیر بهداشت برزیل نیز آن را تأیید
کرد.
یکی از مقامات ارشد دولت آلمان در این باره گفته: «بحث پول مطرح نیست. آنها حاضرند هر بهایی بپردازند چون آنها درمانده شده‌اند».گفته می‌شود آمریکا قراردادهای صادرات ماسک‌های تنفسی «N95» و دیگر اقلامی که محافظت لازم برای کادر درمانی را تأمین می‌کند متوقف کرده است. یک شرکت چندملیتی نیز روز جمعه گفته، کاخ سفید دستور داده ارسال تمامی محموله‌های دستگاه‌های تنفسی به کانادا و آمریکای لاتین لغو شوند. در موردی دیگر،  «اندریاس گیسل» سناتور امور داخلی برلین گفته محموله‌ای شامل200 هزار ماسک که قرار بود از چین به آلمان ارسال شود در بانکوک «مصادره شده است». او این این اقدام را «دزدی دریایی به سبک مدرن» نامید.
گیسل با محکوم کردن این اقدام آمریکا، خطاب به واشنگتن گفته: «حتی در برهه بحران جهانی نباید از روش‌های غرب وحشی استفاده کنید».
ماسک‌های پوسیده
همزمان آسوشیتدپرس نیز در گزارشی نوشته برخی ایالت‌ها و شهر‌های آمریکا که محموله‌های حاوی ماسک، دستکش، دستگاه‌های تنفس مصنوعی و دیگر اقلام مورد نیاز را برای مقابله با شیوع کرونا دریافت کرده‌اند با شرایط غیرمنتظره‌ای مواجه شده‌اند و اقلامی که دریافت کرده‌اند قابل استفاده نیست. بر اساس این گزارش، حدود 6 هزار ماسک ارسالی به ایالت آلاباما پوسیده و تاریخ انقضای آنها مربوط به سال ۲۰۱۰ بوده است.. ماسک‌هایی که به ایالت اورگن ارسال شده بود نیز به علت برخی معایب برای استفاده کارکنان بخش بهداشت و درمان مناسب نبود.
 هشدار گوترش
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز با بیان اینکه «هنوز در کشورهای جنگ زده بدترین وضعیت رخ نداده»، خواستار آتش بس در سراسر جهان با هدف کمک به پایان یافتن ویروس کرونا شد.گوترش از حمایت حدود 70 کشور جهان، سازمان‌های مردم نهاد، نمایندگان جامعه مدنی و رهبران معنوی از جمله پاپ فرانسیس و طوماری با بیش از یک میلیون امضا از درخواست خود برای آتش‌بس در کشورهای درگیر قدردانی کرد و گفت، با این وجود این مسئله به تلاش‌های دیپلماتیک جدی‌تری نیاز دارد. از زمان شیوع ویروس کرونا شورای امنیت هیچ جلسه‌ای تشکیل نداده و بیانیه‌ای صادر نکرده است و تنها سازمان ملل در جلسه عمومی که روز پنجشنبه برگزار شد در نخستین اقدام تصویب کرد خواستار همکاری بین‌المللی همه‌جانبه برای مقابله متحد با این ویروس شود.
«گروه 77 و چین» نیز در بیانیه‌ای که به طور ضمنی خطاب به آمریکاست، اعلام کرد: «اقدامات یکجانبه و قهری اقتصادی، تأثیری منفی بر ظرفیت‌ کشورها در پاسخ مناسب به شیوع کرونا خواهد داشت.» این گروه همچنین هشدار داده که این تحریم‌ها بر دسترسی کشورهای تحت تحریم به تجهیزات و امکانات پزشکی و اقدامات درمانی آنها برای مردمشان تأثیر می‌گذارد. اتحادیه اروپا نیز تأکید کرده اگر هرگونه اقدامات تحریمی و تنبیهی به توانمندی کشورهای تحت تحریم برای مقابله با کرونا آسیب وارد کند، معافیت‌های تحریمی به سادگی قابل ایجاد است.
نژادپرستی به سبک فرانسوی
اظهارات نژادپرستانه در فرانسه درباره آزمایش واکسن کرونا بر روی مردم فقیر کشور‌های آفریقایی نیز موجی از خشم و انتقاد به دنبال داشته است. این اظهارات را دو پزشک فرانسوی در گفت وگویی در برنامه‌ای در کانال فرانسوی ال سی آی مطرح کردند. بر اساس این گزارش این دو پزشک فرانسوی در این برنامه خواسته خود را به این شکل مطرح کردند چون در آفریقا خبری از ماسک، دارو و بهبود نیست پس محل آزمایش علمی ویروس کرونا باید باشد! این شبیه همان کاری است که پیش‌تر درباره ایدز انجام شد.
بدتر از کرونا
«نوآم چامسکی»، فیلسوف و نظریه پرداز سیاسی آمریکایی اما در جدیدترین مصاحبه خود اعلام کرده «ترامپ یک دلقک جامعه ستیز و بدتر از کرونا است». به گزارش ایسنا او اظهار کرده که، همه گیری کرونا با توجه به اطلاعاتی که در این زمینه در دسترس قرار داشت، قابل پیشگیری بود و در اکتبر ۲۰۱۹(مهر 98) نیز یک مانور شبیه ‌سازی شده گسترده درخصوص یک همه گیری احتمالی توسط مرکز جان‌هاپکینز با همکاری مجمع جهانی اقتصاد و بنیاد گیتز برگزار شده بود با این وجود «هیچ اقدامی صورت نگرفت و این بحران با خیانت نظام سیاسی (آمریکا) که به اطلاعاتی که از آن آگاه بود، توجه نکرد، وخیم‌تر شد.»
او با تشبیه ترامپ به «دلقکی که مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی است» گفت: «ما به سمت مرز فاجعه پیش می‌رویم که بسیار وخیم‌تر از هر چیزی است که تاکنون در تاریخ بشریت پیش آمده است».

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi