شناسه خبر : 73825
دوشنبه 18 فروردين 1399 , 10:02
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پاتک سنگین انصارالله به حملات ائتلاف سعودی

انقلابیون یمن با دفع حملات نیروها و مزدورهای وابسته به آل‌سعود در استان مارب، بیش از ۸۰ نظامی و افسر ائتلاف سعودی و مزدوران آن را به هلاکت رسانده یا زخمی کردند.

انصارالله یمن مدتی است به دنبال آزاد کردن استان «الجوف» در شمال این کشور تلاش خود را بری آزاد‌سازی استان مهم و استراتژیک مارب آغاز کرده است. از آن سو بسیاری از قبایل استان مارب بدون هیچ‌گونه مقاومتی وفاداری خود را به انصارالله اعلام کرده و انقلابیون یمن با پشتگرمی به همین قبایل، سعی دارند تا این استان را با کمترین هزینه و تلاش نظامی آزاد کنند. اما ائتلاف سعودی که از اهمیت استان مارب به عنوان «پایتخت اقتصادی یمن» آگاه است سعی دارد با بمباران و حملات متعدد مانع از آزاد‌سازی این استان شود.
در همین راستا، خبرگزاری رسمی یمن (وابسته به دولت صنعا) روز شنبه اعلام کرد رزمندگان یمنی با دفع پیشروی بزرگ نیروهای ائتلاف سعودی در استان مأرب آنها را متحمل خسارت سنگین جانی و مالی کردند. به گزارش «وکاله الصحافه الیمنیه»، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پیشروی نیروهای ائتلاف به سمت ارتفاعات «کوفل» در شهر صرواح در استان مأرب را دفع کردند که به دنبال آن بیش از ۸۰ افسر و نظامی ائتلاف سعودی کشته یا زخمی شدند. به گزارش فارس، خبرگزاری یمن حتی تاکید کرده در میان کشته‌های ائتلاف، فرمانده تیپ ۳۱۰ و رئیس‌این عملیات یعنی «حمید الدستوری» و سرتیپ «خالد الجماعی»، فرمانده تیپ ۷۲ از نیروهای منصور‌هادی(رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن) وجود دارند. از آن طرف، جنگنده‌های ائتلاف سعودی نیز، مناطق مختلف در شهر «صرواح» در غرب استان مأرب در شمال شرق یمن و منطقه «خب و الشعف» در استان «الجوف» و همچنین منطقه «نهم» در استان «صنعا» را بمباران کردند. شهرهای «الحزم» و «خب» و «الشعف» در استان الجوف روز شنبه نیز در 13 نوبت هدف حمله هوایی ائتلاف سعودی قرار گرفته بود. ائتلاف سعودی روز یکشنبه نیز منزل یک شهروند در منطقه الخزف شهر الحزم را بمباران و کاملا تخریب کرده بود. حمله راکتی صبح شنبه عربستان به منطقه بنی صیاح در شهر مرزی رازح در استان صعده هم با کشته شدن تمام اعضای یک خانواده شامل پدر، مادر باردار و دو فرزندشان همراه شده بود. ائتلاف سعودی در حالی حملات هوایی و زمینی خود را علیه یمن شدت بخشیده است که هفته گذشته در پاسخ به درخواست دبیرکل سازمان ملل برای توقف درگیری‌ها در دنیا به منظور بسیج تلاش‌ها در مبارزه با کرونا از تلاش برای آتش‌بس در یمن استقبال کرده بود. بسیاری معتقدند که با توجه به تلاش عربستان برای مذاکره با انصارالله جهت فرار از باتلاق یمن، تشدید حملات با هدف فشار بر انقلابیون در میز مذاکره صورت می‌گیرد.
تبادل 1400 اسیر
از سوی دیگر، «عبدالقادر المرتضی»، رئیس‌کمیته اسرا در دولت صنعا در گفت‌وگو با المیادین گفته توافق اردن برای مبادله ۱۴۲۰ اسیر طی دو مرحله اجرا می‌شود. المرتضی تاکید کرده طبق این توافق ۱۱۲۰ اسیر در مرحله نخست و ۳۰۰ اسیر دیگر در مرحله دوم مبادله می‌شوند. بر اساس توافق اردن، ۷۰۰ اسیر ارتش و کمیته‌های مردمی در ازای ۴۲۰ اسیر از طرف مقابل (نیروهای ائتلاف سعودی و مزدورانش) از جمله شماری سعودی و سودانی آزاد می‌شوند. «المرتضی» به زمان مبادله اسرا‌ اشاره‌ای نکرد اما تاکید کرد: «دشمن متجاوز را به آزادی اسرایمان مجبور خواهیم کرد و اهرم‌های زیادی را برای فشار بر آن به اذن پروردگار در اختیار داریم». دولت نجات ملی یمن 11 فروردین ماه خبر داد که به دنبال نشستی یک هفته‌ای تحت نظارت سازمان ملل در اردن با دولت مستعفی درباره مبادله ۱۴۰۰ اسیر به توافق رسیده است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi