شناسه خبر : 73833
دوشنبه 18 فروردين 1399 , 11:39
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ماهاتیر محمد علت تنفرش از انگلیس را می گوید:

می‌خواستند مالزی را مانند فلسطین کنند


«ماهاتیر محمد» که طولانی‌‌ترین دوره نخست‌‌وزیری در مالزی را بر عهده داشته در گفت‌وگویی به توطئه ناموفق انگلیس در کشورش و دلیل تنفرش از این کشور پرداخت.
ماهاتیر محمد: انگلیس می‌خواست مالزی را مانند فلسطین کند

«ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر مالزی که در مارس گذشته استعفا داد و طولانی‌ترین دوره نخست‌وزیری در این کشور را بر عهده داشته، به گفت‌وگو با برنامه «شاهد علی العصر» شبکه «الجزیره» قطر نشست و توضیح داد چگونه احساس دوستی و تحسین او نسبت به انگلیس به تنفر و خشم تبدیل شد.

وی گفت، زمانی که در دوران مدرسه بوده مانند بسیاری از مردم مالزی طرفدار انگلیس بوده زیرا آنها در آن زمان تفاوت بسیاری میان حکومت استبدادی در کشورشان که بر تمام ثروت مالزی دست انداخته بوده و استعمارگران انگلیسی در مالزی می‌دیده‌اند.

ماهاتیر محمد در این گفت‌وگو تصریح کرد، به خاطر نظم و انضباطی که از انگلیسی‌ها دیده بود در مدرسه‌ای انگلیسی درس خواند و تاریخ و فرهنگ انگلیسی را فرا گرفت و فکر می‌کرد که آنها ملتی شکست‌ناپذیر هستند اما زمانی که ژاپنی‌ها، انگلیسی‌ها را شکست دادند و آنها را مجبور به خروج از مالزی کردند، این تصور او نیز شکسته شد.
وی گفت: در آن زمان دریافتم بریتانیایی‌ها هم ممکن است از یک امت و ارتش آسیایی شکست بخورند و فهمیدم ژاپنی‌ها منضبط‌ تر و دارای برنامه‌ریزی بهتری نسبت به انگلیسی‌ها هستند.

در ادامه این گزارش آمده: این تنها دلیل تغییر تصویر انگلیس در ذهن ماهاتیر محمد جوان در دهه چل قرن گذشته نبود، مالاوی‌ها احساس کردند که انگلیسی‌ها در حال تحقیر آنها هستند و به آنها مانند افرادی تنبل و غیرقابل اعتماد می‌نگردند و همزمان در حال تشویق چینی‌ها و هندی‌ها برای آمدن به مالزی و زندگی در این کشور هستنند و به آنها حق و حقوق آموزشی و کاری به مراتب بهتر از حق و حقوق اعطا شده به صاحبان اصلی سرزمین یعنی مالاوی‌ها می‌دهند.


 
ماهاتیر محمد ادامه داد: مالاوی‌ها توطئه انگلیس علیه خود را کاملا کشف کردند زمانی که تلاش انگلیس از حمایت از اتحادیه مالاوی‌ها را دیدند، اتحادیه‌ای که برای تفکیک مالاوی‌ها و باز کردن مسیر در برابر اقلیت‌های چینی و هندی تلاش می‌کرد تا کشور را به شهرکی بین‌المللی تبدیل کنند که تابع دولت انگلیس باشد دقیقا مانند کاری که با فلسطین کردند زمانی که یهودیان از تمام مناطق جهان را تشویق به آمدن به آن کردند و از آنها در تسلط بر تمام جوانب زندگی به حساب فلسطینی‌ها به عنوان مالکان اصلی سرزمین حمایت کردند.

اما نخبگان مالاوی توطئه انگلیس را دریافتند و با اتحادیه مالاوی مخالفت کردند و این آغاز حزب «امنو» بود، حزبی که مالزی را به استقلال رساند و بریتانیایی‌ها را مجبور به ترک مالزی و پایان استعمار آنها در سال ۱۹۷۵ کرد.

ماهاتیر محمد از ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ نخست‌‌وزیر مالزی بود و در سال ۲۰۱۸ بار دیگر عهده‌دار این سمت شد و به خاطر برخی مسایل سیاسی در مارس ۲۰۲۰ استعفا کرد.

منبع: فارس

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi