شناسه خبر : 73868
چهارشنبه 20 فروردين 1399 , 16:04
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جمله شهید آوینی درباره محل شهادتش که محقق شد!

«فکه» منطقه‌ای با تپه‌ماهور‌های فراوان در شمال خوزستان است. این محور یکی از محور‌های اصلی تجاوز و حمله اترش بعث عراق به ایران محسوب می‌شود.

دشمن پس از اشغال فکه میادین مین و موانع فراوانی را در این منطقه ایجاد کرد. عملیات «والفجر مقدماتی» ۱۸ بهمن ۶۱ آغاز شد و به علت لو رفتن عملیات و تجهیزات فراوان دشمن و مسلح بودن زمین، منجر به پیروزی و پیشروی نشد.

شهیدان «حسن باقری» و «مجید بقایی» که از فرماندهان بزرگ سپاه بودند قبل از عملیات والفجر مقدماتی در حین شناسایی منطقه فکه شمالی به شهادت رسیدند.

محل فعلی زیارتگاه فکه، در عملیات والفجر مقدماتی محل نگه داشتن شهدا و مجروحین لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) و لشکر ۳۱ عاشورا بوده که در سال ۱۳۷۱ پیکر‌های مطهر ۱۲۰ تن از شهدایشان توسط گروهی از همرزمان شهدا کشف شد.

روز بیستم فروردین سال ۷۲ هنگامی که شهید سیدمرتضی آوینی به قصد روایت مظلومیت شهدای قتلگاه فکه عازم این محل بود، بر اثر برخورد با مین به شهادت رسید.

سردار شهید «علی محمودوند» فرمانده گروه تفحص لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) نیز در روز عید قربان سال ۷۹ در این منطقه هنگام جستجوی پیکر‌های شهدا به شهادت رسید.

شهید آوینی درباره فکه عبارتی دارد که در آن گفته است: «مکه برای شما، فکه برای ما، بالی نمی‌خواهم، با همین پوتین‌های کهنه‌ام می‌توانم به آسمان بروم.»

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi