شناسه خبر : 74161
شنبه 30 فروردين 1399 , 13:40
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مادر اولین شهید زن بوشهر آسمانی شد

«سمنبر عالی‌پور»، اولین شهید زن استان بوشهر، به تاریخ دوم شهریور ۱۳۳۶ است که در دهستان «سرمستان» بخش «آبدان» واقع در شهرستان «دیّر» متولد شد.

او پس از شش سالگی با خانواده به بندر دیّر مهاجرت کرد و در ۱۵ سالگی ازدواج کرد. سمنبر در دیّر از طریق تشکیل کلاس‌های سوادآموزی، بانوان را به حضور در صحنه‌های انقلاب و تبعیت از فرامین رهبر انقلاب، امام خمینی (ره) دعوت می‌کرد.

نیرو‌های انقلابی شهر دیّر شب سوم محرم ۱۳۵۷ در حسینیه اعظم این شهر تجمع کرده و تصمیم به راهپیمایی اعتراض‌آمیز گرفتند. صبح روز سوم محرم مصادف با ۱۳ آذر همان سال، شهید عالی‌پور نیز به صف معترضان پیوست و پس از پیمودن خیابان امام حسین (ع) فعلی، مأموران شاه شروع به تیراندازی می‌کنند که شهید از ناحیه کمر مورد اصابت گلوله قرار گرفته و خون زیادی از دست می‌دهد.

مردم حاضر در صحنه او را به بهداری محل رسانده و سپس با توجه به وضعیت جراحت، به بیمارستان بوشهر اعزام می‌کنند که در میانه راه، و در حوالی روستای زادگاهش، با دهان روزه به شهادت می‌رسد.

با توجه به وصیت شهیده و شرایط حاکم در شهر دیّر و ترس برادر ایشان از ممانعت سربازان برای برگزاری خاکسپاری، پیکر مطهر وی را در قبرستان قدیمی روستای سرمستان آبدان به خاک سپردند.

پیکر آمنه بردستانی (مادر شهیده سمنبر عالی‌پور) پس از تشییع در دیّر (صبح جمعه ۲۹ فروردین) و سرمستان (پیش از ظهر امروز) در کنار دختر شهیدش در روستای سرمستان آرام گرفت.

مادر اولین شهید زن استان بوشهر آسمانی شد

مادر اولین شهید زن استان بوشهر آسمانی شد

مادر اولین شهید زن استان بوشهر آسمانی شد

 

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi