شناسه خبر : 74196
سه شنبه 02 ارديبهشت 1399 , 09:46
اشتراک گذاری در :
عکس روز

روزی که عکاسان دوربین‌شان را زمین گذاشتند!

عکاس «حسین یاراحمدی» از جمله عکاسانی است که این روزها در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا حضور دارد؛ خاطره‌انگیزترین عکس او مربوط به روزی است که عکاسان دوربینهایشان را زمین گذاشتند!

یکی ارکان مهم رسانه‌ای در مبارزه با ویروس منحوس کرونا عکاسان خبری‌اند که از آغاز فراگیری این ویروس شوم تابه‌حال در خط مقدم مبارزه با آن قرار داشته‌اند؛ با این‌وجود، به نظر می‌رسد تاکنون آنگونه که باید به اهمیت نقش و فعالیت‌های این قشر زحمتکش و پرتلاش رسانه‌ای در انتقال امید و انگیزه به آحاد جامعه توجه نشده است؛ به ویژه در دوران شیوع ویروس کرونا، مجاهدت‌های این عکاسان در خط مقدم مبارزه با این ویروس نامبارک، چشمگیر و قابل توجه بوده است.

به همین بهانه تصمیم گرفتیم در قالب پرونده ویژه‌ دوران کرونا، به سراغ این عکاسان پرتلاش عرصه خبر برویم و به ثبت تجربیات و خاطرات آنها از عکاسی در عصر کرونا بپردازیم.

در نخستین بخش از این پرونده، به سراغ «سعید سجادی» عکاس خبرگزاری آنا رفته و به ثبت تجربیات این عکاس خبری در مواجهه با کرونا پرداختیم که مشروح این گفت‌وگو در لینک زیر قابل مشاهده است:

در دومین بخش از این پرونده به سراغ «حسین یاراحمدی» عکاس باشگاه خبرنگاران جوان رفتیم؛ او یکی دیگر از عکاسانی است که از روزهای آغازین شیوع کرونا در کشور به عنوان عکاس خبری در میدان مبارزه با این ویروس منحوس حضور داشته و جالب آنکه در این مسیر، خود به کرونا مبتلا شده و موفق به شکست این ویروس منحوس شده است.

این عکاس خبری در گفت‌وگو با خبرنگار تجسمی تسنیم، ضمن اشاره به تجربه خود در مواجهه با شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: تجربه عکاسی از کرونا برای من شکل متفاوتی داشت؛ چراکه در این مسیر، خود نیز به کرونا مبتلا شدم که بحمدالله پس از سپری کردن دوران قرنطینه خانگی، توانستم بر این بیماری غلبه کنم.

عکاسی , عکاس خبری , ویروس کرونا , هنرهای تجسمی ,

وی ادامه داد: من به عنوان دانشجو در تهران درس می‌خوانم و به عنوان عکاس در باشگاه خبرنگاران جوان فعالیت می‌کنم؛ در همان روزهای آغازین شیوع کرونا متوجه شدم که به این ویروس مبتلا شده‌ام؛ ازآنجاکه به تنهایی نمی‌توانستم دوران نقاهت و قرنطینه را بگذرانم، تصمیم گرفتم از تهران به شهر مقدس قم نزد خانواده‌ام بازگردم.

یار احمدی با اشاره به اینکه در آغاز، پذیرش این واقعیت که وی به کرونا مبتلا شده، برایش سخت بوده است، افزود: حدوداً 3 هفته درگیر بیماری بودم که خوشبختانه پس از گذشت 3 هفته دیگر علامتی نداشتم و بحمدالله توانستم بار دیگر سلامتی‌ام را به دست آورم.

عکاسی , عکاس خبری , ویروس کرونا , هنرهای تجسمی ,

وی بیان کرد: نخستین تجربه عکاسی‌ از کرونا را با حضور در بیمارستان‌های درگیر کرونا در شهر مقدس قم آغاز کردم؛ هم به واسطه بیماری‌ام و لزوم مراجعه به بیمارستان‌های معین و هم به دلیل شغلم و ضرورت عکاسی از شرایط کرونا، در این بیمارستان‌ها حضور یافتم و وضعیت را از نزدیک لمس کردم؛ بیمارستان فرقانی قم یکی از اولین و اصلی‌ترین بیمارستان‌های درگیر کرونا بود که من در آن حضور پیدا کردم و به عکاسی پرداختم.

عکاسی , عکاس خبری , ویروس کرونا , هنرهای تجسمی ,

این عکاس خبری با اشاره به تفاوت تجربه عکاسی از کرونا با سایر تجربه‌های عکاسی خبری اظهار کرد: مهمترین تفاوت عکاسی از کرونا نسبت به تجربه‌های دیگر عکاسی که پیش‌تر داشته‌ام، نامحسوس و غیرمنتظره بودن آن است؛ وقتی برای عکاسی به بخش آی.سی.یوی بیمارستان فرقانی رفتم، با بیماران بدحالی مواجه شدم؛ در همان لحظه تصویر مردمانی که سال گذشته در پل‌دختر درگیر سیل بودند، در ذهنم تداعی شد؛ در شرایط سیل، من به عنوان یک عکاس می‌توانستم از خود و تجهیزاتم محافظت کنم؛ چراکه خطر را به چشم می‌دیدم و توانایی تشخیص و تصمیم‌گیری متناسب با آن را داشتم؛ اما خطر در بخش آی.سی.یوی بیمارستان فرقانی قابل مشاهده نبود و همین دلهره‌آور بود.

عکاسی , عکاس خبری , ویروس کرونا , هنرهای تجسمی ,

وی تصریح کرد: عکاسی از شرایط کرونا برای من چالش‌های متعدد و متفاوتی را به همراه داشت؛ از جمله این چالش‌ها بسته شدن درهای حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران بود؛ آن هم در شب عید نیمه شعبان که همواره این دو مکان مقدس مملو از خیل زائران و دلباختگان بوده است؛ مواجهه با چنین اتفاقی برایم سخت و غیرقابل باور بود.  

عکاسی , عکاس خبری , ویروس کرونا , هنرهای تجسمی ,

یار احمدی ادامه داد: روزی که خبر بسته شدن درهای حرم مطهر حضرت معصومه(س) در شهر مقدس قم منتشر شد، من به شکل اتفاقی در حرم مطهر مشغول عکاسی بودم؛ در همان حین متوجه شدم که خادمین قصد بستن درهای حرم را دارند و همزمان مردم زیادی هم پشت درهای حرم تجمع کرده‌اند که متأسفانه این تجمع توسط عده‌ محدودی به حاشیه کشیده شد.

عکاسی , عکاس خبری , ویروس کرونا , هنرهای تجسمی ,

وی اضافه کرد: تجربه عکاسی از مسجد مقدس جمکران در شب نیمه شعبان که برای نخستین بار آن را خالی از سیل میلیونی عاشقان حضرت ولی‌عصر(عج) می‌دیدیم نیز در نوع خود برای ما عکاسان خبری تجربه متفاوت و متأثرکننده‌ای بود؛ به ویژه که همه‌ساله در این ایام از سیل انبوه زائرین دلباخته به امام زمان(عج) عکاسی می‌کردیم و اکنون عکاسی از صحن خالی از جمعیت برایمان بسیار دشوار بود.

عکاسی , عکاس خبری , ویروس کرونا , هنرهای تجسمی ,

وی یادآور شد: یکی از جلوه‌های باشکوهی که در دوران شیوع ویروس کرونا رقم خورد، اتحاد مردم و جهادگران عرصه‌های مختلف خدمت بود؛ تماشای اینکه عده‌ای از مردم برای کمک‌رسانی به همنوعانشان از هر توانی که دارند بهره می‌برند، برایم بسیار جالب بود؛ از پخت خیرخواهانه کیک و غذای نذری توسط بانوان خانه‌دار برای بیماران کرونایی گرفته تا تولید داوطلبانه گان و تجهیزات بهداشتی در زیرزمین خانه‌ها آن هم توسط خانواده‌هایی که شاید خودشان چندان وضعیت اقتصادی مناسبی نداشتند، همه و همه جلوه‌های باشکوهی از همدلی مردم بود که در طول این دوران به چشم دیدم.

عکاسی , عکاس خبری , ویروس کرونا , هنرهای تجسمی ,

وی مطرح کرد: یکی دیگر از رخدادهای جالبی که در این دوران با آن روبه‌رو شدم، مواجهه با مردی روسی به نام میخائیل بود که تازه مسلمان شده و به شکل داوطلبانه در ضدعفونی کردن خیابان‌ها و معابر شهر مقدس قم با گروه‌های جهادی همراه شده بود.

عکاسی , عکاس خبری , ویروس کرونا , هنرهای تجسمی ,

این عکاس خبری با تأکید بر شرایط دلهره‌آور عکاسی از کرونا برای عکاسان خبری، گفت: دلیل وجود چنین دلهره‌ای این است که وقتی برای عکاسی به سطح شهر می‌روید، با عده‌ای از مردم مواجه می‌شوید که بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت نمی‌کنند و همین رفتار برای دیگران مشکل‌ساز می‌شود و سلامت آنها را به خطر می‌اندازد؛ با این وجود، ما به واسطه علاقه و تعهدی که به شغلمان داریم، با توکل به خدا در چنین شرایطی برای عکاسی به سطح شهر می‌رویم و تلاش می‌کنیم تصویر درستی از آنچه در این مقطع تاریخی در حال وقوع است، برای آیندگان باقی بگذاریم.

عکاسی , عکاس خبری , ویروس کرونا , هنرهای تجسمی ,

یار احمدی با اشاره به خاطره‌انگیزترین عکسی که در دوران عکاسی از کرونا به ثبت رسانده است، گفت: تاکنون عکس‌های خاطره‌انگیز فراوانی را ثبت کرد‌ه‌ام اما اگر بخواهم به یکی از آنها اشاره کنم، عکاسی از روزی است که عکاسان خبری دوربین‌هایشان را زمین گذاشتند  و با همراهی جمع دیگری از خبرنگاران نسبت به راه‌اندازی قرارگاهی جهادی برای خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی اقدام کردند؛ قرارگاه جهادی شهید صارمی.

عکاسی , عکاس خبری , ویروس کرونا , هنرهای تجسمی ,

وی خاطرنشان کرد: نخستین اقدامی که در این قرارگاه صورت پذیرفت، آبگیری حدود 1 تن هویچ و توزیع آن در میان مردمان پایین شهر و کارگران دور میدان‌ها بود؛ این اتفاق از این حیث برایم جالب بود که عکاسان خبری را که همیشه برای ثبت اخبار و وقایع پشت دوربین‌ها بودند، این‌بار در جلوی دوربین می‌دیدم که دوربین‌هایشان را بر زمین گذاشته‌اند و با خدمت‌رسانی جهادی به مردم نیازمند، خود به سوژه خبر تبدیل شده‌اند.

عکاسی , عکاس خبری , ویروس کرونا , هنرهای تجسمی ,

*توجه: تمامی عکس‌های استفاده شده در این گفت‌وگو توسط «حسین یاراحمدی» در دوران شیوع کرونا ثبت شده است.
منبع: تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi