شناسه خبر : 74208
سه شنبه 02 ارديبهشت 1399 , 16:24
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کتابخانه‌ای که میزبان پیکر‌ شهدا بود

«حمید داوودآبادی» رزمنده، جانباز و پژوهشگر دوران دفاع مقدس است که تاکنون چندین کتاب از خاطرات خود را منتشر کرده است.

وی در صفحه اجتماعی خود با اشاره به خاطراتی از دوران حماسه و ایثار، نوشت: «سوم خرداد سال ۱۳۶۱، رزمندگان اسلام موفق شدند اشغالگران ارتش بعثی صدام را از خرمشهر اخراج کنند. در اولین ساعت بعد از آزادی خرمشهر، بچه‌های خرمشهر که بیش از ۳۴ روز دلیرانه جلوی صدامی‌ها مقاومت کرده بودند، با ذوق و شوق فراوان وارد شهر شدند.

«بهروز مرادی» به محض ورود به شهر، یاد چیزی افتاد؛ چند تا از نیرو‌ها را با خود همراه کرد و به طرف میدان فرمانداری رفت.

کتابخانه‌ای که 2 سال میزبان پیکرهای مطهر شهدا بود

از قدیم، نرسیده به میدان، کتابخانه‌ای قرار داشت. بهروز با اضطراب وارد ساختمان یک طبقه کتابخانه شد. به‌محض ورود، همه در جا خشک‌شان زد؛ تعدادی اسکلت، وسط سالن کتابخانه دور هم افتاده و کتاب‌ها از قفسه روی آن‌ها ریخته بودند.

بهروز با بغض و اشک گفت: آبان ۱۳۵۹ که عراقی‌ها داشتند خرمشهر را اشغال می‌کردند، این‌ها ۱۲ نفر از تکاوران نیروی دریایی ارتش مستقر در خرمشهر و چندتایی بچه‌های سپاه بودند که در کتابخانه پناه گرفته بودند و نمی‌گذاشتند عراقی‌ها به پل خرمشهر نزدیک شوند.

بیشتر بخوانید:
* تلخ‌ترین عکسی که یک عکاس در دوران دفاع مقدس گرفت 

من آمده بودم پیش آن‌ها. شنیدم گلوله خمپاره بعثی‌ها به سقف کتابخانه خورده و همه آن‌ها شهید شده‌اند. از آبان ۵۹ تا امروز (سوم خرداد ۱۳۶۱) منتظر بودم تا بیایم و ببینم چه بر سر این‌ها آمده است.

کتابخانه‌ای که 2 سال میزبان پیکرهای مطهر شهدا بود

بچه‌ها، آرام و با احترام، کتاب‌ها را کنار زدند و استخوان‌ها را از میان آوار سقف درآوردند تا برای خانواده‌های‌شان که بیش از یک سال و نیم دنبال بچه خود می‌گشتند، بفرستند.

آن کتابخانه امروز نوسازی شده است؛ نمی‌دانم آیا در سالن کتابخانه نوشته‌اند ۱۲ رزمنده ارتشی و سپاهی، در این کتابخانه، بیش از یک سال با جنگ و صلح و بینوایان همسایه بودند؟!

«بهروز مرادی» رزمنده، عکاس، نقاش، خبرنگار و نویسنده اهل خرمشهر، ۴ خرداد ۱۳۶۷ آخرین روز‌های جنگ، در شلمچه به شهادت رسید و در خرمشهر به خاک سپرده شد».

کتابخانه‌ای که 2 سال میزبان پیکرهای مطهر شهدا بود

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi