شناسه خبر : 74331
شنبه 06 ارديبهشت 1399 , 11:49
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شکار تانک با کمترین اشتباه

در دوران دفاع مقدس رزمندگان زیادی با توانایی‌های منحصر به‌فرد پا به میدان گذاشتند و با عملکرد درخشان‌شان دشمن بعثی را مبهوت کردند. یکی از این رزمندگان سرهنگ جانباز رفیع غفاری نام دارد. مردی که در دوران دفاع مقدس به شکارچی تانک معروف شد و با درهم آمیختن شهامت و مهارت خسارت‌های زیادی را به دشمن وارد کرد.


سرهنگ غفاری از بدو شروع جنگ تحمیلی خود را به جبهه‌ها رساند تا در کنار دیگر رزمندگان از میهن اسلامی دفاع کند. او در تیپ ۵۵ پیاده هوابرد شیراز خدمت می‌کرد و پس از مدتی که از شروع جنگ گذشته بود توانایی‌هایش چشم‌ها را خیره کرد. نخستین‌بار در عملیات فتح‌المبین مهارت و توانایی‌های سرهنگ غفاری برای همه عیان شد.

در آخرین روز سال ۱۳۶۰ دشمن بعثی عراق در جبهه رقابیه با تمام قدرت آتش شروع به تک نمود. حجم آتش دشمن به قدری زیاد بود که رزمندگان نمی‌توانستند سرشان را از سنگر بالا بیاورند. سرهنگ غفاری با دیدن این وضعیت نگران هجوم دشمن می‌شود. با خود فکر می‌کند که به هر ترتیبی شده خودش را به آن‌ها نزدیک کند و به وسیله موشک‌انداز تاو (ضدتانک) آن‌ها را منهدم و مانع پیشروی آنان بشود.


پس به همراه دو نیروی دیگر به دنبال عملی کردن فکرش می‌افتد. پشت درختچه‌ها پناه می‌گیرد و مشغول شکار تانک‌های عراقی می‌شود. خودش درباره آن روز چنین می‌گوید: «در آنجا (دشت رقابیه) بعد از خدا تنها پوشش ما فقط درختچه‌های صحرا بود که در بیابان‌های خوزستان زیاد است. من زمانی که می‌خواستم تانکی را مورد هدف قرار بدهم پشت این درختچه‌ها موشک‌گذاری می‌کردم و پس از انهدام یک دستگاه تانک دوباره پشت یکی از درختچه‌ها می‌رفتم. در آن روز ما با انهدام بیش از ۳۰ دستگاه تانک و نفربر دشمن، به‌طور کلی مانع پیروزی دشمن شدیم. همانطور که اطلاع دارید عملیات بیت‌المقدس مکمل عملیات فتح‌المبین بود؛ در این عملیات در جبهه رقابیه تانک‌های منهدم شده در پیروزی ما تأثیر زیادی داشت.»


تلاش او در جلوگیری از تصرف جاده اهواز - خرمشهر توسط دشمن تأثیر زیادی در روحیه رزمندگان داشت. یک‌بار دیگر مهارت این ارتشی جسور در عملیات بیت‌المقدس در جبهه گره‌گشا می‌شود و به کمک رزمندگان می‌آید. سرهنگ در جاده اهواز - خرمشهر شروع به تیراندازی و انهدام تانک‌ها و نفربرهای مسلح می‌کند. وقتی تعداد ۱۴ دستگاه تانک و نفربر را در جاده منهدم می‌کند، بقیه تانک‌ها عقب‌نشینی می‌کنند و نیروهای پیاده می‌توانند خودشان را به جاده برسانند.


رفیع غفاری قبل از شلیک به هر تانک با خود این دعا را ذکر می‌کرد: «خدایا حالا که این تانک‌ها را منهدم می‌کنم، اگر کسی بی‌گناه داخل تانک است، سببی ساز که به دست ما کشته نشود.» او با انهدام یک لشکر کامل زرهی عراق، ضربه‌ای مهلک به رژیم بعثی وارد کرد. او در این راه چندین‌بار به جانبازی هم رسیده است. او در جریان عملیات بیت‌المقدس و فردای روزی که تعداد زیادی از تانک‌های دشمن را منهدم می‌کند، به سختی مجروح می‌شود. گلوله تانک درست روبه‌رویش اصابت می‌کند و ترکش‌هایش صورتش را می‌شکافد و زخمی می‌شود. خودش درباره جانبازی‌هایش گفته است: «در طول جنگ تحمیلی به دریافت هفت درجه نائل شدم و شش بار نیز مجروح شدم.»


جانباز رفیع غفاری بدون کمترین اشتباه و با حداکثر دقت موفق به انهدام تانک‌ها و نفربرهای دشمن می‌شد و توانایی‌های بسیار زیادی در این زمینه داشت. او افسری شجاع، آرام، خونسرد و بسیار مسلط به موشک تاو بود و در عملیات تپه چشمه هم به خوبی درخشید و تعدادی از تانک‌های دشمن را منهدم کرد. وی همچنین در هنگام محاصره سوسنگرد توسط تانک‌های دشمن، سریعاً به آن محل اعزام شد و در شکست محاصره تعدادی از تانک‌های دشمن را از بین برد و یکی از دلایل شکست دشمن در پیشروی به عمق خاک میهن ما و نرسیدن به اهداف شومشان وجود این دلاورمردان و قهرمانان سرافراز است.

*روزنامه جوان

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi