شناسه خبر : 74404
سه شنبه 09 ارديبهشت 1399 , 11:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پرتاب ماهواره نور همزمان با سالروز شهادت سردار آتش

بیت اله احمدی: ۳۳ سال پیش در چنین روزی سرلشکر پاسدار حسن شفیع زاده در منطقه ماووت آسمانی شد و در سالروز شهادت این سردار آتش، ماهواره نظامی نور ایران به فضا پرتاب شد.

پرتاب ماهواره نور همزمان با سالروز شهادت سردار آتش

شهید شفیع زاده در مرداد ماه سال ۱۳۳۶ در خانواده مذهبی در تبریز متولد شد و تحت تربیت پدر و مادری مؤمن و مقلد امام خمینی (ره) پرورش پیدا کرد؛ از همان کودکی در مجالس دینی از جمله برنامه‌های سوگواری امام حسین (علیه السلام) حضور داشت و عشق خدمتگزاری به آستان حضرت اباعبدالله (علیه السلام) در عمق وجودش ریشه دوانید.

 

 

 

او در روزهای مبارزاتی پیش از انقلاب اسلامی حضوری فعال داشت و هنگامی که در اوج پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی درب پادگان‌ها بر روی مردم باز شد به همراه تعدادی از جوانان و دانشجویان حزب الهی تبریز برای جلوگیری از افتادن سلاح‌های بیت المال به دست ضد انقلاب، بخشی از سلاح‌ها را جمع آوری و گروه مسلحی را برای دستگیری ضد انقلاب و ساواکی‌ها تشکیل داد.

 

وی بعدها مسئول حفاظت از بیت شهید محراب آیت الله مدنی شد و در مبارزه با گروهک‌های التقاطی در تبریز جانفشانی کرد، هنگامی که به همراه شهید باکری در سپاه ارومیه خدمت می‌کرد به عنوان مسئول عملیات، مأموریت‌های مهمی را انجام داد و توانست با نفوذ در تشکیلات حزب منحله دموکرات، باعث متلاشی شدن آن شود.

 

شفیع زاده همزمان با تشکیل سپاه، نخستین هسته‌های مسلح این نهاد انقلابی را پایه گذاری کرد و در سمت مسئول عملیات سپاه تبریز فعالیت کرد که با شروع جنگ تحمیلی و محاصره آبادان، با یک دسته خمپاره انداز که تحت مسئولیت شهید باکری اداره می‌شد به جبهه‌های جنوب کشور اعزام شد.

 

وی در عملیات پیروزمندانه فتح المبین معاون تیپ المهدی (عج) بود و خاطره رشادت‌ها و جانفشانی‌های او در اذهان هم رزمانش هرگز از یاد نمی‌رود.

 

بعد از عملیات فتح المبین در فروردین ۱۳۶۱ غنایم زیادی به دست سپاه و ارتش افتاد، با هماهنگی سپاه و فرماندهی نیروی زمینی ارتش قرار شد که توپخانه لشکر ۷۷ آموزش تعدادی از پاسداران را به عهده بگیرد. شفیع زاده تعدادی از نیروها را به آموزش آورد و کلاس‌های آموزش در تپه شوش تشکیل شد، پس از تشکیل یگان توپخانه سپاه، شفیع زاده دستور داد تا پوکه گلوله‌های توپ را دور نریزند.

 

این رزمنده آذربایجانی همزمان با مسئولیت سازماندهی و ادغام نیروهای جنگ‌های نامنظم، سازماندهی توپخانه سپاه را پیشنهاد کرد؛ او در پاسخ به سوال یکی از دوستانش که چه شد به فکر تشکیل توپخانه افتادی، گفته بود: «ما وقتی به جنوب اعزام شدیم روزهای اول جنگ بود، در آبادان ساختمانی دو طبقه بود و به عنوان دیده بان به داخل ساختمان رفتم وقتی وسعت و شدت آتش دشمن را دیدم با خود فکر کردم که بین چهار خمپاره و امکانات عظیم دشمن توازن وجود ندارد، آن موقع احساس کردم به سلاح دیگری نیاز داریم».

 

در سال ۱۳۶۲ در عملیات خیبر در جزیره مجنون با تدبیر حسن شفیع زاده چند قبضه توپ با هاورکرافت به جزیره انتقال داده شد، وی با همفکری تنی چند از فرماندهان، ضمن پی ریزی و سازماندهی اولین آتشبارهای توپخانه، مسئولیت هماهنگی پشتیبانی آتش در قرارگاه فتح در عملیات بیت المقدس را به عهده گرفت و به خوبی از عهده این وظیفه بزرگ برآمد؛ اقدامات مبتکرانه وی در طراحی و به کارگیری توپخانه در طول سال‌های دفاع مقدس ضربات جبران ناپذیری را به پیکر رژیم صدام وارد کرد.

 

این فرمانده مجاهد و فرمانده سردار شهید حسن تهرانی مقدم، سرانجام در هشتم اردیبهشت سال ۶۶ در منطقه عملیاتی کربلای ۱۰ در شمالغرب (منطقه عمومی ماووت) در حالی که عازم خط مقدم جبهه بود، مورد اصابت ترکش گلوله توپ دشمن قرا گرفت و به آرزوی دیرینه خود شهادت نائل شد.

 

 

پیام‌های پرتاب ماهواره نظامی نور ایران به فضا

 

شهید شفعیع زاده در یکی از صحبت‌های خود می‌گوید: «هر روز که به جلو می‌رویم در کنار این شهدا وظیفه بزرگی داریم به نام حفظ انقلاب» و این روزها در حالی ۳۳ سال از شهادت شهید شفیع زاده می‌گذرد که سپاه انقلاب اسلامی در عرصه هوافضا، پیشرفت‌های چشمگیری داشته است، به گونه‌ای که ماهواره نظامی نور به همت سپاه به فضا پرتاب شد.

 

موضوع بسیار مهم، اما رساندن ماهواره نظامی به مدار ۴۲۵ درجه با ماهواره بر ایرانی بود که خواب آمریکایی‌ها را آشفته کرد، اتفاق بزرگی که در حوزه فضا برای جمهوری اسلامی ایران افتاد، ماهواره نور بود که توانست بسیاری از معادلات آمریکایی‌ها را به هم بزند؛ چرا که آنها تصور می‌کردند با تحریم‌هایی که پس از خروج از برجام تکمیل شده توانسته‌اند قدرت دفاعی، علمی، فنی و مهندسی جمهوری اسلامی را محدود کنند.

 

تصورشان بر این بود که با تحریم‌های اقتصادی و با بردن مجموعه‌های دفاعی مانند سپاه در زیرمجموعه تحریم‌ها، می‌توانند پیشرفت کشور را متوقف کنند.

 

استادیار علوم راهبردی دانشگاه، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: آمریکا بسیار ادعا داشت که تمام تحرکات ایران را رصد می‌کند و در حوزه هوافضا تمرکز اطلاعاتی آنان نیز بسیار بود، اما ایران نشان داد که دست برتر در اختیار اطلاعات سپاه است که حریف از عملیات ارسال ماهواره نور ایران مطلع نشد.

 

فیروزکوهی افزود: خود دستیابی به دانش هدایت ماهواره، پیش از آن به ساخت ماهواره بر ها متکی است، هر چند روی خطا و آزمایش به این جایگاه رسیدیم و ساخت چنین موشک ماهواره‌ای و هدایت آن، سطح بالایی از دانش ایران را به دنیا نشان داد.

 

وی با اشاره به همزمانی پرتاب این ماهواره با سالروز شهادت سردار شفیع زاده و چهلمین روز موشک باران پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق تصریح کرد: حوزه موشک ماهواره بر از تلاقی چندین دانش فیزیک و شیمی و ریاضی و برق و مخابرات و … تشکیل می‌شود.

 

استادیار علوم راهبردی دانشگاه عنوان کرد: دشمن با طراحی یک جنگ ترکیبی تلاش می‌کرد تا بازنمایی کند که ایران براثر تحریم‌ها زمین گیر شده است، اما فرهنگ ما می‌توانیم در این عرصه، دستاوردهای دیگری برای ما تولید کرد.

 

اما عملیات کربلای ۵ سرشار از صحنه‌های خاطره انگیز و بیاد ماندنی سردار یعقوب زهدی با شهید شفیع زاده است، او در خاطراتش می‌گوید: گفتم: حسن آقا! خاطرتان هست که در اول جنگ در حصر آبادان با شهید باکری خمپاره ۱۲۰ داشتید و روزی دو گلوله جیره مهمات شما بود و حالا با یک دستور ششصد موشک کاتیوشا را شلیک می‌کنید و هفتصد قبضه توپ تحت فرمان شماست.

 

آیا اگر در خواب همچنین روزی و چنین قدرتی را می‌دیدی باور می‌کردی؟ گفت: یعقوب! خداوند آن روزها را برای ما قرار داده بود که لیاقت و صلاحیت لازم را پیدا کنیم و امتحان خود را پس بدهیم و میزان اخلاص و استقامت خود را نشان دهیم و حالا خدا را شکر می‌کنیم ما را قابل دانسته و برای دفاع از دینش و تنبیه دشمنانش گوشه‌ای از قدرتش را به وسیله ما به ظهور رسانده است.

منبع: مهر
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi