شناسه خبر : 74414
چهارشنبه 10 ارديبهشت 1399 , 09:38
اشتراک گذاری در :
عکس روز

امداد و نجات کولر آبی برای اسرای روزه‌دار ایرانی!

اسرای در بند رژیم بعث عراق مجبور به تحمل شرایط خاص و ویژه‌ای بودند که ماه رمضان، این خاص بودن شرایط را دوچندان می‌کرد.

وضعیت نامطلوب اردوگاه‌های اسرای ایرانی در همه ایام سال وجود داشت و در ایام ماه مبارک رمضان تغییری در این شرایط حاصل نمی‌شد. تجربه سخت روزه‌داری در اسارت باعث شد تا خاطره روزهای ماه مبارک رمضان در ذهن اسرا، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی از آن دوران سخت و البته ارزشمند باشد.

در ادامه روایت‌هایی از روزهای ماه مبارک رمضان و روزه‌داری اسرا را از زبان چند آزاده دوران دفاع مقدس می‌خوانید.

قربانعلی عظیمی از آزادگان دوران دفاع مقدس در خاطرات خود اورده است:

عید فطر که آمد بعضی از اسرای بسیجی که شاگرد قناد بودند خمیر داخل نان‌ها را که قابل خوردن نبود درآورده، خشک کردند، کوبیدند و با آرد آن نوعی شیرینی ‌پختند. عید فطر سال 63 نماز عید را که مخفیانه خواندیم، سرگرد عراقی آمد و آمار گرفت. مسوول قاطع به او شیرینی تعارف کرد، سرگرد چشمهایش را تنگ و دست‌هایش را در هم قلاب کرد و گفت: «روزه‌ام». از قدیم گفته‌اند دروغگو کم حافظه است، دیگر نمی‌دانست روزه در عید فطر حرام است.

محمد حسین مقیسه نیز از آزادگان دوران دفاع مقدس در خاطره‌ای آورد: تغذیه نامناسب و نبود بهداشت بیشتر برادران را به بیماری‌های پوستی و گوارشی مبتلا کرد. با وجود آنکه غذا چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی مناسب نبود ولی باعث نشد که آزاده‌ها از روزه ماه مبارک رمضان بگذرند.

سید محسن یحیوی نیز از آزادگان دوران دفاع مقدس از روزه‌داری در اسارت چنین گفت: در ماه رمضان معمولا ناهار را برای افطار نگه می‌داشتیم و شام را برای سحر و از آب گرم موجود در اتاق برای گرم کردن غذا استفاده می‌کردیم.

آزاده حسین افشار جم نیز از آزادگان دوران دفاع مقدس با بیان خاطره‌ای گفت: در ماه رمضان پیش می‌آمد برخی به دلیل بیماری نمی‌توانستند روزه بگیرند اما حرمت روزه‌داران را حفظ می‌کردند و بخشی از جیره ناچیز غذایی که بعثی‌ها می‌دادند را برای افطار و سحر بچه‌های روزه‌دار کنار می‌گذاشتند.

رضا جوکار نیز از آزادگان دوران دفاع مقدس در خاطره‌ای آورد: در اوج گرما و فشار تشنگی، برای خنک کردن خود به قطره‌های آبی که از کولر ته سالن چکه می‌کرد، پناه بردیم و زیر آن می‌ایستادیم تا مقداری آب روی بدنمان چکه کند و خنک شویم تا بتوانیم روزه‌داری کنیم.

 

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi