شناسه خبر : 74429
پنجشنبه 11 ارديبهشت 1399 , 15:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«۱۲ اردیبهشت»؛ روز تکریم کاتبان سرنوشت

یادداشت/ احسان یعقوبی
معلمان پرورش‌دهندگان روح انسان‌ها و هدایت‌گران نوجوانان و جوانان به سمت توجه به مسائل اخلاقی، کمال و سعادت هستند و گرامی داشتن مقام آن‌ها نه تنها در یک روز، بلکه همه روزه باید صورت گیرد.

احسان یعقوبی؛ تعلیم و تربیت کودکان، نوجوانان و جوانان جزو نعمت‌هایی محسوب می‌شود که خدای متعال به هر فردی عطا نمی‌کند، چراکه انسان‌هایی که در مسیر آموزش افراد قدم می‌گذارند، تمام فکر و ذکرشان هدایت نوجوانان و فرزندان این مرز و بوم به سمت کمال و سعادت است و در این راه بدون توجه به مسائل دنیوی و مادی حتی در برخی مواقع جان خود را نیز به خطر می‌اندازند تا جوانان راه حق را از باطل تشخیص دهند. در با ارزش بودن مقام معلم همین بس که معلمی شغل انبیا و اولیای خدا نیز بوده است.

معلمان روح انسان‌ها را پرورش می‌دهند و زمینه رسیدن به کمال افراد را فراهم می‌کنند و این افراد علاوه بر آموزش علم به دانش‌آموزان، مسائل اخلاقی را نیز به آن‌ها آموزش می‌دهند و از آنجا که افراد در سنین نوجوانانی و جوانی به‌دنبال انتخاب الگو برای خود هستند، معلمان می‌توانند الگوی اخلاق و نماد معنویت و خلاقیت برای آن‌ها باشند.

معلمان نقش تعیین‌کننده‌ای در رقم زدن سرنوشت انسان‌ها و جوامع دارند، چراکه سرنوشت فکری و بنیادین افراد زمانی شکل می‌گیرد که آن‌ها در دوران علم‌آموزی به سر می‌برند، لذا افرادی که بعد از گذشت چندین سال به جایگاه و شخصیت مناسبی در جامعه رسیده‌اند، باید ممنون فداکاری‌های معلمانی باشند که در دوران نوجوانی، راه و رسم چگونه زندگی کردن و انتخاب راه درست از باطل را به آن‌ها نشان داده‌اند.‌

می‌توان گفت که معلمان هنرمندان و قهرمانان واقعی در جامعه هستند، چراکه در پی هدایت شاگردانشان به سمت سعادت بوده و این دقیقاً همان کاری است که انبیا الهی نیز انجام می‌دادند و با اینکه در این راه و رسیدن به هدف نهایی که برای خود ترسیم کرده‌اند، شاید با سختی‌ها و مشکلاتی روبه‌رو شوند، اما به‌دلیل روح انسان‌دوستی و معنویتی که در وجودشان موج می‌زند، هرگز در این راه خسته و سست نمی‌شوند، لذا تقدیر از این عزیزان و گرامی داشتن اقدامات درخشان آن‌ها کوچکترین کاری محسوب می‌شود که هر فردی می‌تواند انجام دهد.

معلمان استعداد کودکان و نوجوانان را شناسایی کرده و در پی شکوفا کردن آن‌ها تلاش می‌کنند. این عزیزان به ما آموزش دادند که با مشکلات مختلف چگونه کنار بیاییم و راه و رسم مسئولیت‌پذیری را به ما نشان دادند و به‌طور کلی می‌توان گفت که همه ما چگونه زیستن را از معلمان آموخته‌ایم و به همین دلیل است که امام خمینی (ره) نیز در پاسداشت مقام شامخ معلم بار‌ها تأکید کرده‌اند که نقش آن‌ها همانند نقش انبیاست.

توجه به موارد فوق، انسان را به این فکر می‌اندازد که همواره قدردان معلمان باشد و به همین جهت در کشور‌های مختلف روز‌هایی را برای گرامی‌داشت مقام معلم درنظر گرفته‌اند. در اغلب کشور‌ها پنجم اکتبر (۱۳ مهر) را به عنوان روز معلم در نظر گرفته‌اند، اما در کشور ما، ۱۲ اردیبهشت را برای پاسداشت مقام معلم در تقویم ثبت کرده‌اند که دلیل این نام‌گذاری نیز به شهادت استاد علم و اخلاق، شهید آیت الله مرتضی مطهری برمی‌گردد. البته این روز در قبل از انقلاب نیز به‌عنوان روز معلم درنظر گرفته شده بود و دلیل آن هم به شهادت رساندن ابوالحسن خانعلی در تجمع اعتراضی معلمان بود؛ بنابراین همه ما وظیفه داریم در روز ۱۲ اردیبهشت هر سال در حد توانمان از افرادی که آینده ما را در گذشته ترسیم و زمینه رسیدن به کمال و سعادت را فراهم کردند، تشکر و تجلیل کنیم. البته اقدامات معلمان در قبال دانش‌آموزان آنقدر ارزشمند است که باید همه روزه قدردان این قشر فداکار و ایثارگر باشیم.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi