شناسه خبر : 74522
دوشنبه 15 ارديبهشت 1399 , 14:07
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«شمیم نور» دریچه‌ رو به بهشت شهدا در دفاع مقدس

گزارش دفاع‌پرس از اجرای طرح شمیم نور در سال ۱۳۹۹؛

طرح شمیم نور ویژه دانش‌آموزان شامل اردو‌های یک روزه در شهر‌هاست که آنان با حضور در موزه‌های دفاع مقدس، گلزار شهدا و یادمان شهدای گمنام در حال و هوای سفر‌های راهیان نور و دفاع مقدس قرار می‌گیرند.

 طرح آشنایی جوانان و نوجوانان با آموزه‌های دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت از سال‌های پیش در قالب انتشار کتاب و تدریس دروس مدرسه و دانشگاهی در دستور کار مسوولان این حوزه قرار گرفته است. اقداماتی نیز در این زمینه به انجام رسید مثل قرار دادن درس آمادگی دفاعی برای پایه نهم تحصیلی و یا درس آشنایی با دفاع مقدس به صورت دو واحد درسی در دانشگاه‌ها در حال تدریس است که تا حدودی دانشجویان را با مبانی دفاع مقدس آشنا می‌کند.

اما فراتر از دروس آکادمیک، روح حاکم بر فضای هشت سال دفاع مقدس در کشور و جبهه‌های جنگ است که امری نیست که بتوان آن را به راحتی در قالب درس و کتاب آموزش داد، لازم بود تا با ایجاد شرایط و زمینه‌های جوانان را با مفاهیم معنوی دفاع مقدس از نزدیک آشنا کرد که اجرای طرح راهیان نور دانشجویی و دانش آموزی تا حدودی پاسخ به این نیاز فرهنگی بود. راهیان نور دانش آموزانی و کاروان‌های ویژه دانشجویان در بازه زمانی بهمن و اسفند فرصتی به وجود آوردند تا نوجوانان و جوانان از نزدیک با حال و هوای جبهه و جنگ با حضور در مناطق عملیاتی آشنا شوند. از طرفی روایت آن دوران توسط راویان دوره‌دیده و به خصوص رزمندگان دوران دفاع مقدس به صورت تاریخ شفاهی به جوانان عرضه می‌شد. جوانان با حضور در مناطق عملیاتی می‌توانستند از نزدیک تا حدودی سختی‌هایی که رزمندگان در صحرا‌های گرم جنوب و ارتفاعات غرب به جان خریدند را لمس کنند.

اما بودند دانش‌آموزانی که به هر دلیل امکان حضور در مناطق عملیاتی را نداشتند و نمی‌توانستند از این فضا بهره ببرند. به همین واسطه طرح «شمیم نور» در دستور کار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قرار گرفت تا با همکاری وزارت آموزش و پرورش اجرایی شود.

یک شبه به دوران دفاع مقدس سفر کنید

چندی پیش در هفتاد و پنجمین نشست راهیان نور بار دیگر در خصوص طرح شمیم نور بحث و تبادل نظر شد و نیز سردار نادر ادیبی دبیر ستاد مرکزی راهیان نور از اجرای این طرح در سال ۹۹ خبر داد.

طرح شمیم نور چیست؟

شمیم نور طرحی است که برای آن بخش از دانش آموزان که امکان حضور در اردو‌های راهیان نور را ندارند اجرا می‌شود تا بتوانند با امکانات موجود تا حد امکان از فضای معنوی دوران دفاع مقدس بهره ببرند. این طرح می‌تواند در هر شهر و استان با استفاده از منابع، امکانات و ظرفیت‌های هر شهر قابل اجرا باشد.

در این طرح دانش آموزان در اردو‌های یک روزه و با استفاده از ظرفیت‌های استانی با فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت آشنا می‌شوند. دانش آموزان از مراکز و تجهیزات نظامی و موزه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و یادمان‌های شهدا بازدید می‌کنند و این کار می‌تواند تاثیر زیادی در آشنایی دانش آموران با فرهنگ دفاع مقدس و ایجاد روحیه سلحشوری و عرق ملی در نسل جوان داشته باشد.

یک شبه به دوران دفاع مقدس سفر کنید

سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در آبان سال ۹۸ گفته بود که می‌توان از ظرفیت دو هزار و ۲۰۰ یادمان شهدا در کشور برای برگزاری هرچه بهتر این طرح استفاده کرد چرا که ۸۹ درصد یادمان‌های شهدای گمنام در پارک‌ها و بوستان‌های شهر‌ها و روستا‌ها پراکنده شده‌اند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi