شناسه خبر : 74523
دوشنبه 15 ارديبهشت 1399 , 14:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهید «حسن طهرانی‌مقدم» پدر دو صنعت حساس نظامی سپاه

بخش دوم/ سردار آقایی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

سردار علیرضا آقایی از همرزمان شهید «حسن طهرانی‌مقدم» به نقش بی‌بدیل این شهید عزیز در تاسیس و تقویت دو صنعت توپخانه‌ای و موشکی سپاه پرداخت.

نقش شهید شفیع‌زاده در توسعه کمی توپخانه سپاه/

هفتم اردیبهشت سالروز پر کشیدن سردار آسمانی «حسن شفیع‌زاده» از شیرمردان دیار آذربایجان است که نام توپخانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نام او گره خورده. مردی که در کنار شهید حسن تهرانی مقدم، شهید حسن غازی و دیگر بزرگان توپخانه سپاه توانست این رسته را به بالندگی و کارآمدی تمام‌عیار برساند.

نام این شهید در کنار نام فرماندهان بزرگ آذربایجان شهیدان باکری در آسمان دفاع مقدس می‌درخشد. او در عملیات‌های مختلفی از جمله بیت المقدس، رمضان، مسلم بن عقیل، والفجر مقدمانی، والفجر یک، والفجر ۲، والفجر ۴، خیبر، بدر، کربلای ۴، والفجر ۸، کربلای ۵ و کربلای ۸ حضور داشت و سرانجام در جریان عملیات کربلای ۱۰ در منطقه ماووت عراق به شهادت رسید.

به مناسبت سالگرد این شهید خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس با یکی از نخستین فرماندهان توپخانه سپاه، سردار «محمد آقایی» از دوستان شهیدان حسن طهرانی مقدم و حسن شفیع زاده به گفت‌وگو نشسته است. سردار آقایی پس از تلاش‌های شهید حسن طهرانی مقدم در تاسیس توپخانه سپاه، مسوول توپخانه قرارگاه فتح شد. در کنار او حسن شفیع زاده، شهید علیرضا ناهیدی و عباس سرخیل مسوولیت توپخانه سه قرارگاه دیگر را برعهده داشتند. در ادامه قسمت دوم این گفت‌وگو را می‌خوانید.

دفاع‌پرس: اگرچه شهید حسن شفیع‌زاده به عنوان موسس توپخانه معرفی می‌شود، اما در برخی محافل تاسیس توپخانه سپاه را به شهید طهرانی مقدم نیز نسبت داده‌اند. نظر شما در این رابطه چیست؟

من هم به این موضوع اعتراض دارم، نشریه فکه در جدیدترین شماره خود شهید شفیع‌زاده را موسس توپخانه معرفی کرده است. البته من معتقدم شهدا نیازمند تعاریف ما نیستند بلکه لازم است حق برادر بزرگوارم شهید طهرانی مقدم که به گردن همه ما حق دارد ادا شود. لازم است تاریخ آنگونه که به وقوع پیوسته بازگو شود.

حقیقت آن است که وقتی شفیع‌زاده به شهادت رسید، محسن رضایی نامه تقدیری برای ایشان نوشت که زمان شهادت مسوولین یگان‌ها معمولا این تقدیرنامه نوشته می‌شد. در این نامه گفته شده است که آذربایجانی‌ها نقش مهمی در تشکیل توپخانه سپاه داشتند، این درست است، علتش به زمانی برمی‌گردد که توانستیم در عملیات‌ها توپ‌های زیادی را از عراقی‌ها به غنیمت بگیریم. از سوی شهید طهرانی مقدم مامور به جذب نیرو شدیم و نخبگانی که در توپخانه و ادوات بودند و یا در زمان سربازی در رسته توپخانه ارتش خدمت کرده بودند را بین پاسداران شناسایی کنیم و به کار بگیریم. یکی از افرادی که شهید شفیع زاده معرفی کرد سردار یعقوب زهدی است که ایشان هم اهل آذربایجان هستند، همه ما از سایر قرارگاه‌ها مامور به جذب این افراد شدیم. من در بین بچه‌های اصفهانی افرادی را پیدا کردم، غلامرضا یزدانی در بین نیرو‌های تهرانی جست‌وجو انجام داد و سرخیلی هم توپچی‌های خوزستانی را به کار گرفت.

حسن طهرانی مقدم، اما مقدم بر همه توپچی‌ها بوده و هست. همانطور که بنیانگذار موشکی است بنیانگذار توپخانه سپاه نیز هست. در رابطه با شهید شفیع زاده لازم به ذکر است که این شهید اهل آذربایجان با ایمان سترگی که داشت بال دیگر توپخانه بود و توانست توپخانه سپاه را به رشد، بالندگی و توسعه فیزیکی و کمی برساند.

حسن شفیع‌زاده بر اساس نقشه راهی که حسن طهرانی مقدم چیده بود توپخانه را به کمال رساند. در زمان شهید طهرانی مقدم تنها ۵۰۰ قبضه توپخانه داشتیم که به غنیمت گرفته شده بودند و ما خریدی نداشتیم. سال ۶۲ کم کم رایزنی با یکسری از کشور‌ها مثل چین، کره شمالی، اتریش و آلمان شرقی برای خرید توپ انجام شد که در این دیدار‌ها آقای محسن رفیق دوست و شهید طهرانی مقدم به همراه شهید شفیع‌زاده و رحیم صفوی حضور داشتنذ که تصاویر آن موجود است. در مذاکرات، شهید طهرانی مقدم هم حضور داشت، اما خرید‌های صورت گرفته در زمان شهید شفیع‌زاده صورت گرفت.

آموزش‌ها در زمان این شهید توسعه یافت و تخصصی‌تر شد. مراکز آموزشی از لحاظ کمی و کیفی تجهیز شدند. در دوران شهید شفیع‌زاده عملیات والفجر ۸ انجام گرفت که اوج بالندگی توپخانه سپاه در این عملیات دیده شد و توپخانه در اوج کارایی خودش بود. توپخانه سپاه برای اولین بار به صورت مستقل طرح‌ریزی آتش توپخانه عملیات را برعهده داشت، همه عقبه دشمن در عرض بصره تا فاو در دید و تیررس ما قرار گرفته بود و حتی اتوبوس‌های دشمن که از بصره به فاو در حرکت بودند را توانستیم بزنیم، چرا که از شلمچه در غرب تا دهانه خلیج فارس توپ چیده بودیم. دشمن عمقی نداشت.

میزان مهمات توپخانه در این عملیات در اوج خود بود. اگر در عملیات‌های قبل توپخانه چهار گلوله داشت در این عملیات بالای ۱۰۰ گلوله داشتیم و روزانه به ۳۰۰ هزار گلوله می‌رسید. بخشی از این گلوله‌ها متعلق به خودمان بود که تولیدش با شهید طهرانی مقدم و توسعه‌اش با شهید شفیع‌زاده بود.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi