شناسه خبر : 74776
چهارشنبه 24 ارديبهشت 1399 , 09:58
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مجله آمریکایی نیوزویک:

راهبرد فشار حداکثری و تغییر رژیم در ایران شکست خورد

رسانه‌های غربی معتقدند آمریکا اهرم‌های فشار خود علیه ایران را از دست داده و باید در سیاست خود تجدید نظر کند.
مجله نیوزویک در این زمینه با اشاره به بن‌بست سیاست‌های دولت آمریکا مقابل جمهوری اسلامی ایران نوشت: آمریکا باید از عراق، سوریه، یمن و دیگر درگیری‌های خاورمیانه که می‌تواند به افزایش نگرانی‌های منطقه‌ای و افزایش احتمال درگیری ناخواسته با ایران منتهی شود، کنار بکشد. همچنین به‌جای تهدید و اجبار، سیاست خارجی بر مبنای دیپلماسی را پیش بگیرد و به‌جای برتری‌جویی، صلح را هدف خود قرار دهد.
گزینه تغییر نظام هرگز نباید روی میز قرار می‌گرفت، با این حال سال‌های متمادی در گوشه و کنار ساختار حاکم برسیاست خارجی آمریکا محبوبیت داشته است. «جان بولتون» مشاور امنیت ملی اخراجی بی‌شرم‌ترین کسی بود که خواستار این تغییر رژیم بود، از سوی دیگر «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا با این مفهوم بیگانه نیست.
تهاجم به خاک ایران مشابه جنگ عراق نخواهد بود و از هر نظر بدتر خواهد بود. خطر اصلی این نیست که تهران آمریکا را شکست دهد بلکه، خطر اصلی این است که به پرهزینه‌ترین و بزرگ‌ترین جنگی تبدیل شود که می‌تواند خون ما را بخشکاند.
باید درک کنیم که تحریم‌های سنگین اعمال شده تحت راهبرد فشار حداکثری در تغییر دادن موضع تهران شکست خورده است و به‌خصوص در برهه شیوع ویروس کرونا جامعه ایران را در نقطه تقابل با ما قرار داده است. این کار نیازمند ارزیابی مجدد اولویت‌های سیاست خارجی آمریکا است. پس از نزدیک به دو دهه درگیری در سطح منطقه که بیش‌تر زیان داشته تا سود، زمان آن رسیده که این جنگ‌های طولانی و نسل به نسل، کاملاً به پایان برسند.
در همین حال پایگاه اینترنتی ریسپانسیبل استیت کرفت در تحلیلی خاطرنشان کرد ایران همه اهرم‌های آمریکا را از بین برده است. دولت ترامپ در حال از دست دادن گزینه‌های پیش رویش برای برگزاری مجدد مذاکرات است. دولت ترامپ به اندازه‌ای ناامید و مستأصل شده است که در تلاش برای متقاعد کردن اعضای شورای امنیت سازمان ملل است که آمریکا اولین طرفی نبود که از برجام خارج شد.
درسی که آمریکا گرفت، واضح است: وحشیگری دیپلماتیک هزینه‌هایی حتی برای یک ابرقدرت دارد. مشخص‌تر اینکه: بار دیگر به توافق هسته‌ای ملحق شو و برای مذاکره مجدد بر سر آن، پافشاری نکن. دولت ترامپ طی سه سال گذشته، همه حسن نیت‌های بین‌المللی در قبال آمریکا را از بین برده و از توافقات بین‌المللی خارج شده است. آمریکا از هم پیمانان خود نیز دست کشیده و به دیکتاتورها نزدیک شده است.
آمریکا در ارتباط با ایران دیگر اهرمی در اختیار ندارد. با اینکه تحریم‌های آمریکا سبب وارد شدن آسیب‌هایی شده، اما آمریکا نتوانسته است ایران را وادار به تسلیم در برابر درخواست‌‌های خود کند. مذاکره ایران با آنکه با مشکلاتی مواجه است، اما همه اهرم‌های آمریکا را از بین برده و این در حالی است که اهرم‌های خودش همچنان دست نخورده باقی مانده است. تهران در واکنش به اقدامات ترامپ می‌تواند از تعهدات خود در قبال برجام دست بکشد و این کار را هم انجام داده است. ایران می‌تواند از برجام دست بکشد یا اینکه از ان‌پی‌تی خارج شود و به توافقنامه پادمان خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پایان دهد. اینها و دیگر گزینه‌ها همچنان برای ایران وجود دارد و این کشور تاکنون از این اهرم‌ها استفاده نکرده است و آماده استفاده از آنها در صورتی است که آمریکا همچنان به وحشیگری دیپلماتیک خود ادامه دهد.
ترامپ با این تصور که می‌تواند به توافق هسته‌ای دیگری با ایران دست پیدا کند، خود را به دردسر انداخت و اکنون در حال التماس کردن است.
از سوی دیگر «انستیتو واشنگتن» نیز در گزارشی ضمن ارزیابی پرتاب موشک ماهواره‌بر ایران نوشت: پیشرفت موفقیت‌آمیز ایران در زمینه موشکی و فضایی، قواعد بازی نظامی- سیاسی با ایالات متحده آمریکا را تغییر داده است.
ایران پس از چندین تلاش، پرتاب موفقیت‌آمیز نخستین ماهواره خود را به مدار توسط نیروی سپاه اعلام کرد. علیرغم اهمیت عملی و علمی این دستاورد، این پرتاب نشانگر توانایی ایران در ساخت موشک حامل سوخت مایع و جامد است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi