شناسه خبر : 74801
پنجشنبه 25 ارديبهشت 1399 , 11:58
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بازرسی‌های سرزده را برجام به آمریکا هدیه داد


نماینده روسیه در سازمان ملل تاکید کرد: آمریکا با خروج از برجام، هرگونه حقی درباره این توافق را از دست داده است.
دویچه‌وله در گزارشی نوشت: اظهارات واسیلی نبنزیا در کنفرانس خبری ویدیویی روشن کرد دولت ترامپ برای پیشبرد هرگونه اقدام برای تحمیل تحریم‌های بیشتر علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد، جایی که روسیه هم حق وتو دارد، با مشکل روبه‌رو خواهد شد. این جمع‌بندی خبرگزاری فرانسه از سخنان اخیر سفیر روسیه در سازمان ملل است.
معامله تسلیحاتی با ایران بر اساس قطعنامه شورای امنیت که در سال 1394 در ارتباط با توافق هسته‌ای به تصویب رسید، برای بازه زمانی پنج سال ممنوع شد. مهرماه امسال (اکتبر) این تحریم‌ها به پایان می‌رسند.
ایالات متحده در اواخر ماه آوریل، پیش‌نویس قطعنامه جدیدی را در اختیار برخی اعضای شورای امنیت قرار داد که هدف از آن تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران بدون محدودیت زمانی است.
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل تحریم‌ تسلیحاتی علیه ایران را «محصول جانبی» توافق هسته‌ای می‌داند که به گفته او، برای مدت زمان مشخصی تعریف شده است.
این مقام روسی گفته است: «این تحریم در ماه اکتبر به پایان می‌رسد و این مسئله برای ما روشن است. دلیلی برای اعمال تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران نمی‌بینم.»
از این مقام روسی همچنین در مورد این موضوع بحث‌برانگیز که آیا دولت ترامپ احتمالا از امکان فعال کردن «مکانیسم ماشه»، مندرج در توافق برجام، استفاده خواهد کرد یا خیر سوال شد.
واسیلی نبنزیا در پاسخ به این پرسش تاکید کرد: «برای فعال کردن مکانیسم ماشه شما باید یکی از طرف‌های برجام باشید و آمریکا در 8 مه 2018 با افتخار اعلام کرد که از این توافق بیرون می‌آید و در را هم پشت سرش بست.»
او ادامه داد: «حالا آمده‌اند، در می‌زنند و می‌گویند، یک لحظه صبر کنید، یک چیز کوچک را در برجام فراموش کردیم، بگذارید برگردیم، این تغییر را انجام می‌دهیم و دوباره می‌رویم بیرون.»
نبنزیا تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه را «مضحک» نامید و تاکید کرد: «برای من این مسئله کاملا روشن است. آنها عضو نیستند و حق استفاده از ابزارهای ارائه شده در برجام را ندارند.»
او همچنین خطاب به دولت ترامپ پرسید، از بازگرداندن تمامی تحریم‌ها «چه سودی عایدشان می‌شود؟» به گفته نبنزیا: «فعال کردن مکانیسم ماشه به معنای پایان برجام خواهد بود.»
نبنزیا معتقد است، با فعال کردن این گزینه «سرزده‌ترین بازرسی‌ها» که تاکنون از یک کشور انجام شده، متوقف خواهد شد. سفیر روسیه در سازمان ملل می‌گوید: «پرسش من این است که آیا آمریکا به چنین پیشامدی علاقه‌مند است؟»
 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi