شناسه خبر : 74812
شنبه 27 ارديبهشت 1399 , 09:16
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نیروی دریایی ارتش در خشکی هم به دشمن امان نداد

عملیات «بیت‌المقدس» از جمله عملیات‌های مهم دوران دفاع مقدس بود که نیروی دریایی ارتش در آن نقش‌آفرینی کرد و با حمله به دشمن توانست یکی از عوامل موفقیت آن عملیات شود.

 

.سرهنگ «قاسم اکبری‌‌مقدم» در مقاله‌ای برای خبرگزاری دفاع مقدس ضمن اشاره به ماموریت‌های نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس به نقش این نیرو در عملیات بیت المقدس پرداخت که در ادامه قسمت دوم این مقاله تقدیم می‌شود:

در طول هشت سال دفاع مقدس نیروی دریایی ارتش علاوه بر بکارگیری یگان‌های عملیاتی مختلف خود در پهنه دریا، با استفاده از تفنگداران دریایی (نیرو‌های زبده عملیات ویژه دریایی)، غواصان، هواناو‌ها و بالگرد‌های این نیرو در عملیات‌های متعددی در خشکی بر ضد دشمن شرکت کرد.

از جمله این عملیات‌ها می‌توان به حماسه مقاومت ۳۴ روزه دفاع از خرمشهر اشاره کرد که با حضور و مقاومت دلیرانه تکاوران دریایی به همراه سایر یگان‌ها و نیرو‌های مردمی در خرمشهر، رؤیای صدام مبنی بر فتح سه روزه خرمشهر به کابوسی هولناک برای وی مبدل شد. عملیات پشتیبانی از جزیره آبادان که در دوران محاصره بطور مستمر انجام شد، موجب تقویت نیرو‌های مستقر در این منطقه و افزایش استقامت آنان در مقابل دشمن و در نهایت شکست دشمن در تصرف این منطقه شد.

از جمله عملیات‌هایی که نیروی دریایی ارتش در آن نقش‌آفرینی کرده است، عملیات بیت‌المقدس و فتح خرمشهر است.

عملیات بیت‌المقدس با هدف آزادسازی خرمشهر و خارج کردن اهواز از برد توپخانه دشمن، کشاندن جنگ به داخل خاک عراق و تهدید بصره و... بطور مشترک توسط سپاه و ارتش با تشکیل سه قرارگاه عملیاتی (نصر، قدس و فتح) در طی چهار مرحله طرح‌ریزی، از دوم دی سال ۱۳۶۰ تا سوم خرداد ۱۳۶۱ با رمز «یا علی ابن ابی طالب (ع)» با موفقیت اجرا شد.

در طراحی عملیات بیت‌المقدس، تهاجم از طریق عبور از رودخانه کارون و پیشروی به سوی مرز بین‌المللی و سپس آزادسازی شهر خرمشهر مد نظر قرار گرفت و چنین استدلال می‌شود که حمله به جناح دشمن، که عمدتاً به سمت شمال آرایش گرفته بود، عامل موفقیت عملیات است. هم چنین، شکستن خطوط اولیه دشمن و عبور از رودخانه و گرفتن سرپل در غرب کارون تا جاده آسفالته اهواز – خرمشهر به عنوان اهداف مرحله اول و ادامه پیشروی به سمت مرز و تأمین خرمشهر به عنوان اهداف مرحله دوم تعیین شدند. نیروی دریایی در این عملیات با تشکیل یک گروه رزمی از تکاوران دریایی منجیل به همراه پنج گردان دریایی با هاورکرافت‌ها و بالگرد‌های نیروی دریایی حضور گسترده‌ای داشت.

بر همین اساس، محور‌های عملیاتی هر یک از قرارگاه‌ها به ترتیب زیر مشخص شد:
۱- محور شمالی؛ قرارگاه قدس (با عبور از رودخانه کرخه).
۲- محور میانی؛ قرارگاه فتح (با عبور از رودخانه کارون و پیشروی به سمت جاده اهواز – خرمشهر).
۳- محور جنوبی؛ قرارگاه نصر (با عبور از کارون و پیشروی به سمت خرمشهر).

در طرح عملیاتی کربلای ۳ (بیت‌المقدس)، مأموریت پشتیبانی و عبور نیرو‌های تحت کنترل عملیاتی قرارگاه‌های نصر و فتح از رودخانه‌های کرخه‌کور، کارون و منطقه آبادان و همچنین مسئولیت پدافند از منطقه عملیاتی آبادان به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران واگذار شد.

عملیات در منطقه آبادان

در عملیات بیت‌المقدس، مأموریت کلی پدافند از جزیره آبادان به پایگاه دریایی خرمشهر واگذار و پایگاه مذکور با بکارگیری یک گردان تکاور دریایی، دو گردان تفنگدار دریایی و گروه رزمی آبادان - خرمشهر با همکاری و هماهنگی تیپ نیرو‌های ویژه هوابرد، یگان ژاندارمری و سپاه پاسداران آبادان و خرمشهر، ضمن پدافند از جزیره آبادان، اجرای آتش‌های ایذائی روی مواضع دشمن در سراسر کرانه اروندرود می‌کردند به طوریکه که در تاریخ دوم خرداد ۱۳۶۱ با اجرای آتش سنگین و مداوم، موجب عقب‌نشینی نیرو‌های دشمن از خرمشهر شدند. همچنین در آخرین لحظات عملیات، گردان تکاور دریایی با عبور از رودخانه کارون با یگان‌های دشمن درگیر شده و منجر به خروج دشمن از بخش ساحلی خرمشهر شدند.

در نتیجه اقدامات نیروی دریایی، یک دکل مخابراتی، یک رادار ساحلی بزرگ که شمال خلیج فارس را کنترل می‌کرد، دو کشتی باری حامل مهمات در نزدیکی فاو، تعداد زیادی سنگر و مواضع جنگ‌افزار دشمن در کرانه اروندرود منهدم و همچنین در عملیات هجومی تکاوران دریایی تعدادی از نفرات دشمن کشته و ۱۵۰ نفر اسیر که توسط قایق به آبادان منتقل شدند.

پشتیبانی عملیات عبور از رودخانه کارون و کرخه کور

بمنظور پشتیبانی یگان‌‎های عبورکننده از رودخانه‌های کرخه کور و کارون، قرارگاه عملیاتی نداجا در لشکر ۹۲ زرهی اهواز تشکیل و این قرارگاه یگان‌های خود را (یک گردان شناور هجومی از یگان‌های تکاور با ۳۰۰ فروند قایق و تجهیزات کامل، یک گروه ۴۵ نفره غواص با وسائل وتجهیزات کامل، تعداد ۵۰ نفرملوان و ۱۶۰ نفر قایقران) سازماندهی و تحت کنترل عملیاتی لشکر ۹۲ زرهی اهواز، به قرارگاه‌های تحت امر قرارگاه کربلا اعزام و در پشتیبانی قرارگاه‌های قدس، فتح و نصر قرار گرفتند.

با اعلام شروع عملیات از سوی قرارگاه کربلا، عملیات گسترده و عبور هجومی نیرو‌های تحت امر قرارگاه‌های فتح و نصر از رودخانه کارون آغاز و یگان‌های شناور هجومی نیروی دریایی ارتش که مسئولیت تأمین سر پل در غرب کارون را بعهده داشتند، امکان استقرار پل‌های شناور برروی رودخانه جهت عبور تجهیزات سنگین را فراهم کردند. در تاریخ دهم اردیبهشت ۱۳۶۱ در ساعات اولیه عملیات، ملوانان نیروی دریایی ارتش، واحد‌های نیروی زمینی (نفرات، تانک‌ها و ماشین‌آلات سنگین) را از رودخانه کارون عبور داده و متعاقب آن مجروحین، یگان‌های خودی و اسرای عراقی را به ساحل شرقی کارون حمل کردند. در مدت عملیات، غواصان نداجا ضمن استقرار در پل‌ها نسبت به بازیابی خودروها، تخلیه اجساد و سایر تجهیزات از رودخانه کارون، با یگان‌های مهندسی نیروی زمینی ارتش همکاری کردند.

یگان‌های شناور هجومی آبی ـ خاکی نیروی دریایی ارتش نقش مؤثری را در پشتیبانی و موفقیت عملیات قرارگاه‌های فتح و نصر ایفا کرده و حدود ۱۵ هزار نفر از رده‌های هجومی لشکر‌ها و تیپ‌های تحت امر قرارگاه‌های مذکور را با توجه به آتش شدید دشمن، به منطقه سر پل در غرب کارون ترابری کردند.

در پایان جا دارد یادی کنیم از ۴۸ هزار لاله گلگون کفن ارتش و همچنین شهدای نیروی دریایی، شهیدان مهناوی‌یکم «بهرام شهبازلی»، ناو استواریکم تکاور «داریوش رفعت»، ناو استوار یکم «اسماعیل جمالی» و تمام کسانی که برای حفظ کیان و تمامیت ارضی میهن عزیزمان ایران، در اوج گمنامی و سلحشوری، بی‌هیج ادعایی رفتند تا پروانه‌وار شمع وجود خویش را در راه دفاع از ارزش‌های والای انقلاب اسلامی نثار کنند.

روحشان شاد و یادشان گرامی.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi