شناسه خبر : 74818
شنبه 27 ارديبهشت 1399 , 09:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سکوت رادیویی ارتش عراق پس از آزادی خرمشهر

هنگام ورود بچه‌ها به خرمشهر، اصلاً بیسیمی از عراقی‌ها فعالیت نمی‌کرد؛ یک سکوت رادیویی مطلق ۴ تا ۱۰ روز در کل منطقه حاکم بود. اصلاً هیچ ارتباطی نبود.

 

سکوت رادیویی ارتش عراق پس از آزادی خرمشهرعملیات مهم و سرنوشت‌ساز بیت‌المقدس در دهم اردیبهشت‌ماه ۱۳۶۱ به‌منظور آزادسازی بخش‌هایی از خاک ایران که در تصرف عراق بود با همکاری سپاه و ارتش انجام شد. در این میان یگان‌ها و واحد‌های مختلف نظامی همچون ادوات، توپخانه، زرهی و شنود خوش درخشیدند و توانستند در حوزه کاری خود اقدامات منحصربه‌فردی را با تمامی کمبود‌ها و سختی‌ها انجام دهند. عملکرد موفق واحد شنود در عملیات فتح‌المبین سبب شد تا این واحد نوپا با نام واحد جنگ الکترونیک از عملیات بیت‌المقدس تا پایان جنگ نقش‌آفرینی کند.

سردار علی اسحاقی که در آستانه عملیات بیت‌المقدس مسئول واحد جنگ الکترونیک از سوی فرماندهی کل سپاه انتخاب شد، در کتاب تاریخ شفاهی خود با عنوان «جنگ الکترونیک» که توسط انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شده است، به سکوت رادیویی ارتش عراق پس از آزادی خرمشهر اشاره می‌کند و می‌گوید:

هنگام ورود بچه‌ها به خرمشهر، اصلاً بیسیمی از عراقی‌ها فعالیت نمی‌کرد. یک سکوت رادیویی مطلق ۴ تا ۱۰ روز در کل منطقه حاکم بود. اصلاً هیچ ارتباطی نبود. عراقی‌ها منطقه را تخلیه کرده و فرار کرده بودند. ارتباطات خیلی دور را می‌گرفتیم. عراقی‌ها خودشان رفته بودند در عماره و القرنه با خانواده‌هایشان با تلفن تماس گرفته بودند. ما ارتباط این‌ها را داشتیم که تعریف می‌کردند و می‌گفتند شما این تبلیغات عراقی‌ها را باور نکنید.

ایرانی‌ها آمدند همه را له کردند. حالا رژیم عراق چاخان هم می‌کرد و می‌گفت اگر نیرو‌های ما این‌طرف شط العرب مقاومت نکرده بودند، الآن ایرانی‌ها تا خانه‌های شما تا بغداد آمده بودند! این مکالمات، ارتباط تلفنی بود که در مراکز ماکروویو العماره و البصره انجام می‌شدند. بین عماره و بصره هم مرکزی داشتند که نظامی‌های عراقی می‌رفتند و ارتباط برقرار می‌کردند و ما آن‌ها را دریافت می‌کردیم، ولی در منطقۀ عمومی خرمشهر ما ارتباط رادیویی و بیسیمی از عراقی‌ها نداشتیم.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi