شناسه خبر : 74832
شنبه 27 ارديبهشت 1399 , 16:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

معرفی بخشی از شهدای دفاع مقدس شهر سقز

دلاوران شهید کردستان، پاره تن وطن

شهرستان سقز ۶۱۱ شهید، ۸۶۶ نفر جانباز و ۱۳۶ آزاده تقدیم ایران اسلامی کرده است.

فاش نیوز -  شهرستان سقز 611 شهید، 866 نفر جانباز و 136 آزاده تقدیم ایران اسلامی کرده است. بر اساس اعلام واحد ایثارگران تیپ 228 ارتش 94 تن از شهدا جزو شهدای ارتش هستند. در اولین بخش از معرفی شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران در شهرستان سقز، که به همت واحد ایثارگران تیپ 228 ارتش گردآوری شده است، 10 شهید معرفی شده است.

1-  شهید ابراهیم آزادی
شهید ابراهیم آزادی در دوم مهرماه 1344در روستای "گاوکج علیا" واقع در دهستان خورخوره از توابع شهرستان سقز از پدر و مادری متدین و با تقوا به نام های محمد و خدیجه دیده به جهان گشود.
او از همان کودکی به لحاظ شرایط خاص روستا و دور بودن از امکانات رفاهی، با الفبای رنج و زحمت آشنا گردید و پس از پشت سر گذاشتن دوران کودکی، در مدرسه بدون امکانات و تازه تأسیس روستا تا پنجم ابتدایی تحصیل کرد.
او سپس در کنار اعضای خانواده به کار دامداری و کشاورزی مشغول شد. گذر زمان و شرایط زندگی از ابراهیم مردی ساخت که کوله باری از تجربه و حس مردم دوستی را با خود به همراه داشت.
 او برای دفاع از اسلام و مقابله با دشمنان وطن راهی خدمت مقدس سربازی گردید و سرانجام در 22 تیرماه 1367 بر اثر درگیری با دشمن بعثی، در منطقه فکه به درجه رفیع شهادت نائل آمد و پیکر مطهرش در زادگاهش آرام گرفت.

2-  شهید احمد ابراهیمی
شهید احمد ابراهیمی در چهارم دی ماه سال 1343 هجری شمسی در دامان خانواده ای مزین به زینت گرانبهای عشق محمدی، در روستای "کانی سفید"، از توابع گل تپه شهرستان سقز متولد شد و طبق سعادت را مهمان کاشانه ای محقر در روستایی کوچک کرد.
شهید ابراهیمی به امر کارگری و دامپروری اشتغال یافت و در راستای تأمین معاش خانواده از هیچ کوششی فروگذار نکرد. او دست های پینه بسته ی پدر را بر روی دیده ی می نهاد و بر آن دست های رنج کشیده بوسه می زد.
احمد در سال 1366 جهت انجام خدمت مقدس سربازی به ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوست و در لشکر 28 حمزه مشغول به خدمت شد و در راستای دفاع از حریم میهن و پاسداری از نظام جمهوری اسلامی ایران تمام توان خود را به کار گرفت.
سرانجام این سرباز گرانقدر وطن در سومین روز از بهار سال 1367 در یک عملیات، بر اثر اصابت تیر مستقیم نیروهای بعثی، در منطقه "زبیدات" خوزستان به درجه رفیع شهادت نایل آمد و پیکر مطهرش در زادگاهش به خاک سپرده شد.

3-  شهید حسین احمدیان
شهید حسین احمدیان در دومین روز از فصل زمستان سال 1345 هجری شمسی در روستای "ماهیدر علیا" از توابع شهرستان سقز به دنیا آمد.
او پس از سپری کردن دوران کودکی، قدم به عرصه تعلیم گذاشت و راهی دوره ابتدایی گردید.
تحصیلات خود را تا پنجم ابتدای پشت سر گذاشت و سپس عازم خدمت مقدس سربازی در ارتش جمهوری اسلامی ایران شد.
او سرانجام در حین نبرد با بعثی ها، در تاریخ 30 اسفندماه 1366 در منطقه "نهر عنبر" مورد اصابت ترکش خمپاره دشمن قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد و پیکر مطهرش در زادگاهش به خاک سپرده شد.

4-  شهید محمد صالح آهنگری
شهید محمد صالح آهنگری در دوم خرداد ماه سال 1345 در شهرستان سقز دیده به جهان گشود .
محمد صالح دوران خردسالی و نوجوانی خود را پشت سر گذاشت و در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، راهی خدمت مقدس سربازی گردید.
 او دوران خدمت خود را در تیپ 58 ذوالفقار آغاز کرد و به منظور دفاع از خاک کشورش راهی جبهه های نبرد حق علیه باطل گردید. شهید آهنگری در طول دوران خدمت سربازی و در جبهه های نبرد فداکاری ها و رشادت های فراوانی از خود نشان داد و سرانجام، سال 67 در زادروز ولادتش، در منطقه عملیاتی "مهران"، هنگام درگیری با دشمن بعثی، جاوید الاثر شد و آرزوی زیارت پیکرش بر دل ها ماند.

5-  شهید عثمان اسلامی
شهید عثمان اسلامی در یکم شهریورماه سال 1349 در خانواده ای مذهبی در شهرستان سقز پا به عرصه گیتی نهاد و با تولدش شادی را برای پدر و مادر خود به ارمغان آورد.
او دوران کودکی را در دامان پدر و مادر سپری نمود و سپس راهی مدرسه ابتدای شد و تحصیلات خود را تا پنجم ابتدایی ادامه داد. پس از آن به یاری والدینش در امور کشاورزی مشغول شد.

عثمان در هنگام جنگ تحمیلی، به تکلیف شرعی و اسلامی خود عمل کرد و عازم خدمت مقدس سربازی شد. او در سال 1365 خدمت خود را در ارتش آغاز کرد و از طریق تیپ 58 ذوالفقار وارد جبهه های نبرد شد. شهید اسلامی قصد داشت تا پس از پایان خدمت سربازی ازدواج کند؛ اما خواست خداوند متعال این بود که او را به سوی خود بخواند و آن شهید گرانقدر در 31 تیرماه 1367 در منطقه عملیاتی، بر اثر تک دشمن بعثی، جاوید الاثر گردد.

6-  شهید محمد آبدرم
شهید محمد آبدرم، در بیستم خردادما
ه سال 1326 در خانواده ای مذهبی در شهرستان سقز دیده به جهان گشود. دوران کودکی خود را در دامان پدر و مادری دلسوز و مهربان پشت سر گذاشت و سپس برای کسب علم و دانش روانه مدرسه شد.
او تحصیلات خود را تا اخذ مدرک دیپلم ادامه داد و سپس در سال 1354 به استخدام ارتش درآمد و پس از طی دوره دانشکده افسری، با درجه ستوان سومی فارغ التحصیل و با گذراندن دوره مقدماتی اردنانس، به هوانیروز کرمانشاه منتقل شد. او در سال 1356 ازدواج کرد که ثمره ی ازدواجش یک فرزند پسر بود. شهید آبدرم در جریان انقلاب و همزمان با فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر ترک پادگان ها، پادگان را ترک کرد و پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، دوباره به ارتش بازگشت و در لشکر 88 زاهدان مشغول به خدمت شد. او که از بینش اسلامی بالایی برخوردار بود، همزمان با خدمت در ارتش، تحصیلات خود را ادامه داد و موفق به اخذ مدارک لیسانس گردید. محمد تمام توان خود را در حفاظت از آرمان های انقلاب و اسلام به کار گرفت و در کمال شرافت و افتخار کوشید تا سربازی فداکار برای انقلاب و میهن باشد و این فداکاری را با اهدای خون و سپر کردن سینه در مقابل گلوله منافقان به اثبات رسانید. آن شهید گرانقدر در 31 مرداد ماه 1358 در یک ماموریت، هنگام حرکت از سنندج به سمت سقز با منافقان کوردل درگیر و بر اثر اصبات گلوله شربت سرخ شهادت نوشید.

7-  شهید محمد امانی
شهید محمد امانی، در 20 شهریور ماه سال 1345 هجری شمسی در خانواده ی متدین و مذهبی در روستای "بازی آباد"، از توابع شهرستان سقز دیده به جهان گشود. او پس از سپری نمودن دوران کودکی، روانه مدرسه شد و تحصیلات خود را تا سال پنجم ابتدایی ادامه داد و پس از امرار معاش، به کار های کشاورزی همت گماشت. سال 1366 عازم خدمت مقدس سربازی گردیده و به لشکر 77 خراسان پیوست.
شهید امانی در راستای تحقق اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی و مبارزه با دشمنان از هیچ کوششی فروگذار ننمود و بارها به جبهه های حق علیه باطل شتافت.
او سرانجام در 22 تیرماه 1367 در منطقه "فکه"، استان خوزستان، بر اثر اصابت ترکش خمپاره دشمن بعثی، به درجه رفیع شهادت نایل و پیکر مطهرش در زادگاهش به خاک سپرده شد.

8-  شهید محمد امین احمدی
شهید محمد امین احمدی در سوم خردادماه 1358 در روستای "میرده” از توابع شهرستان سقز دیده به جهان گشود. دوران کودکی خویش را پشت سر گذاشت و سپس مشغول به تحصیل در دوره ابتدایی گردید. او تا چهارم ابتدایی درس خواند و سپس به امر کشاورزی پرداخت. محمد امین جهت گذراندن خدمت سربازی به ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوست و در لشکر 81 زرهی کرمانشاه مشغول به خدمت شد.
سرانجام آن شهید گرانقدر در 19 اسفندماه 1378 و در سن 20 سالگی بر اثر انفجار مین کار گذاشته شده توسط منافقان کوردل در منطقه قصر شیرین دعوت معبود خویش را لبیک گفت و به شهادت رسید؛ پیکر مطهرش در زاگاهش به خاک سپرده شد.

9-  شهید محمد رحیم ایصافی
شهیدمحمد رحیم ایصافی در هفتم شهریورماه سال 1347 در روستای "کندولان"، از توابع شهرستان سقز متولد شد و با تولدش غنچه های شادی را بر رخسار پدرش محمود و مادرش طوبی شکوفا ساخت.
او تحصیلات خود را در مقطع ابتدایی آغاز کرد و تا کلاس چهارم ابتدایی را پشت گذارد و سپس به کارهای کشاورزی و دامپروری مشغول شد.
محمد رحیم در سال های دفاع مقدس، از طریق ارتش جمهوری اسلامی ایران و در لباس مقدس سربازی راهی جبهه های نبرد حق علیه باطل گردید و همگام با سایر رزمندگان اسلام به مبارزه با دشمنان اسلام و مزدوران بعثی پرداخت.
رحیم تمام توان خود را در راه مقابله با دشمنان اسلام و قرآن به کار گرفت و با عزمی راسخ، در خدمت خالصانه به میهن و انقلاب اهتمام ورزید.

اوسرانجام پس از ایثار و فداکاری های فراوان، در 21 تیرماه 1367 در منطقه عملیاتی "نهر عنبر" دهلران، بر اثر اصابت ترکش خمپاره دشمن به درجه رفیع شهادت نایل شد.

10-  شهید محمدرسول احمد زاده
شهید محمدرسول احمد زاده در سوم آبان ماه سال 1343 در دامان خانواده ای مذهبی در روستای "چاپان علیا"، از توابع شهرستان سقز دیده به جهان گشود. او پس از پشت سر گذاشتن دوران طفولیت، راهی مدرسه شد اما پس از گذشت سه سال، به دلیل مشکلاتی از قبیل کمبود امکانات، از ادامه تحصیلات محروم ماند و دوشادوش والدینیش به کار های کشاورزی مشغول شد.

محمدرسول در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران راهی خدمت مقدس سربازی گردید و خدمت خود را در لشکر 21 حمزه آغاز کرد. او همگام با سایر رزمندگان اسلام، در خطوط مقدم مجاهدت و مبارزه با عوامل کوردل دشمن قرار گرفت و با خدمتی خالصانه به نظام و میهن اسلامی، عشق خود به دین و میهن را به اثبات رسانید.

او سرانجام در 21 تیرماه 1367 در منطقه عملیاتی "زبیدات" خوزستان، هنگام درگیری با دشمن بعثی، جاوید الاثر گردید.

به کوشش سحر مرادی

اینستاگرام
سلام فاش نیوز ممکنه یه شعر درباره ارتحال امام تو سایت چاپ کنی ؟ با تشکر
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi