شناسه خبر : 74847
یکشنبه 28 ارديبهشت 1399 , 10:02
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نشست رؤسای ستاد‌های گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس برگزار شد

نشست رؤسای ستاد‌های گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهاد‌های کشوری با حضور رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

 

نشست رؤسای ستاد‌های گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس برگزار شدبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نشست رؤسای ستاد‌های گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهاد‌های کشوری ظهر امروز (شنبه) با حضور رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در این نشست، دکتر علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، محمدرضا سوقندی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران، رشید جعفرپور نماینده وزارت علوم تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود ملک‌دار معاون امور طلاب و دانش آموختگان مدیریت حوزه‌های علمیه، سیدعبدالحمید احمدی معاون امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، علیرضا دلخوش مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امورخارجه، دکتر سیدکمال تقوی‌نژاد معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر سیدعیسی حسینی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی، حمید تفرشی مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور ایثارگران، یعقوب مرادی مشاور وزیر نیرو در امور ایثارگران، خانم نرگس کریمی مشاور امور ایثارگران معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، دکتر محمدمهدی رحمتی رئیس مرکز بسیج رسانه ملی سازمان صداوسیما، حسن قشقایی فرمانده بسیج وزارت کشور، حسن اکبری فرمانده بسیج وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، محمدحسین چراغی فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت صنعت، علیرضا زمانی فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت امور اقتصاد و دارایی، حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حریزاوی معاون راهبردی استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد اسفندیار معاون ارتباطات و رسانه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، احمد صالحی آرا رئیس مرکز شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین حجت‌الله ذاکر معاون فرهنگی و اجتماعی رسیدگی به امور مساجد، حسین کاشانی‌پور مدیر کل آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، امیرحسین مسرور قائم مقام امور ایثارگران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مهندس اسماعیل رمضانی مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر، علی قربانی نماینده شهرداری تهران،  حضور داشتند.

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این نشست با اشاره به اهمیت برگزاری هر چه با شکوه‌تر چهلمین سالگرد دفاع مقدس اظهار داشت: یکی از برنامه‌های ما در آموزش و پرورش برگزاری طرح «شمیم نور» در راستای آشنایی دانش آموزان با راهیان نور و فرهنگ دفاع مقدس است که تقاضا داریم بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در خصوص رونمایی از این طرح حضور پر رنگی داشته باشد تا بستر قوی در جهت تقویت سفرهای راهیان نور دانش آموزی برای ماه‌های آتی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در هفته دفاع مقدس باید برنامه‌ها و ویژه برنامه‌هایی را در حوزه ملی داشته باشیم، افزود: برگزاری نمایشگاه‌های دستاورهای دفاع مقدس نیز یکی از راهکارهای انتقال ارزش‌های دفاع مقدس است که در آموزش پرورش نیز به آن اهتمام ورزیده می‌شود. 

کاظمی با اشاره به استفاده از ظرفیت فضای مجازی در روزهای مواجه با کرونا گفت: اکنون شبکه شاد با 11 میلیون مخاطب در دسترس آموزش و پرورش است که بهره‌گیری از این شبکه در راستای انتقال ارزش‌های ناب دفاع مقدس می‌تواند با ارائه تولید محتوای فاخر صورت گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود ملک‌دار معاون امور طلاب و دانش آموختگان مدیریت حوزه‌های علمیه نیز در این نشست گفت: پیرو دستورالعمل ابلاغ شده در خصوص برگزاری چهلمین سالگرد گرامیداشت دفاع مقدس در سطح حوزه‌های علمیه کشور 2 ستاد توسط آیت الله اعرافی در دو سطح شکل گرفت که یک ستاد مرکزی متشکل از نهادهای مختلف حوزه‌های علمیه اعم از مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، سازمان بسیج طلاب و روحانیون، جامعةالمصطفی العالمیه، جامعة الزهرا، دفتر تبلیغات مرکز خدمات و سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس است و یک ستاد هم در سطح استان‌ها تدبیر شده که 9 عضو دارد و دستورالعمل آن نیز ابلاغ شده است.

وی افزود: در خصوص اجرای برنامه‌های ابلاغ شده، ما به جهت اینکه فرصت را از دست ندهیم با تشکیل ستاد مرکزی از سوم خرداد تا نهم خرداد تعداد 9 برنامه را در جهت ترویج فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس تدوین و تصویب و به استان‌ها نیز ابلاغ کردیم و برای مابقی برنامه‌ها نیز به صورت پیش‌نویس تهیه شده که پس از تدوین به اطلاع ستاد برگزاری گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس می‌رسانیم.

حجت‌الاسلام ملک‌دار در ادامه برگزاری فراخوان مقاله در حوزه دفاع مقدس را یکی از راه‌های جذب خواص عنوان کرد و گفت: همچنین انجام چند پژوهش محتوایی با موضوعات خاص دفاع مقدس می‌تواند در پایان سال به‌صورت یک کتاب ارزشمند چاپ شود و از آن به عنوان یک سند محتوایی ماندگار استفاده کرد.

معاون امور طلاب و دانش آموختگان مدیریت حوزه‌های علمیه تصریح کرد: باید تلاش کرد تا در هر استان نهادهایی متولی برگزاری کنگره‌هایی با موضوع دفاع مقدس راه اندازی شوند و همچنین جهت برگزاری یک کنگره ملی با موضوع دفاع مقدس نیز می‌تواند به‌طور مستقل انجام گیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دفاع مقدس متکی بر معنویت بود، خاطرنشان کرد: ما باید در این حوزه برنامه‌ای برای تبیین و گسترش معنویت دفاع مقدس در جامعه تدوین و اجرا کنیم؛ چراکه امروز جامعه ما تشنه معنویت است.

دکتر سید عیسی حسینی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی در ادامه این نشست گفت: وزارت راه و شهرسازی یکی از وزارتخانه‌های مهم در عرصه فنی و مهندسی دفاع مقدس بوده است که در همان ایام با تشکیل ادارات کل قسمت‌های مختلفی از فنی و مهندسی سعی کرد تا بخش نسبتا زیادی از مسئولیت پشتیبانی عرصه دفاع مقدس را بر عهده بگیرد.

وی با بیان اینکه آمار مجموعه ایثارگران این وزارتخانه نشان از نقش مهم این مجموعه در دوران دفاع مقدس دارد، افزود: وزارت راه و شهرسازی بیش از 7 هزار و 511 ایثارگر را در مجموعه خود دارد که از این تعداد بیش از هزار و 670 جانباز و 604 آزاده و 3 هزار و 588 نفر رزمنده و 480 شهید را تقدیم آرمان‌های انقلاب اسلامی کرده است.

سید عیسی حسینی تصریح کرد: در سطح استان‌ها نیز این وزارتخانه هزار و 592 ایثارگر را داشته که 103 شهید و 302 جانباز و تعداد رزمندگان نیز 500 نفر می‌باشند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه امروز در عرصه سازندگی از تجارب هشت سال دفاع مقدس استفاده می‌کنیم، افزود: در سال جاری و همزمان با گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس تشکیل نمایشگاه را در دستور کار داریم که در دو سطح متمرکز در تهران و غیرمتمرکز در سازمان‌های ادارات کل تابعه برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: همچنین در پایانه‌های مسافربری اعم از زمینی، ریلی، دریایی، هوایی نیز ظرفیت برگزاری نمایشگاه‌های دفاع مقدس را داریم.

سید عیسی حسینی ادامه داد: همچنین چاپ کتاب تبیین نقش وازت راه و شهرسازی در هشت سال دفاع مقدس را نیز در دستور کار داریم که از مجموع ادارات کل، داده‌ها را جمع آوری و در حال تدوین و چاب این کتاب هستیم. همچنین نقش سازمان بنادر و دریانوردی را نیز به عنوان یک نهادی که نقش کلیدی در دوران دفاع مقدس داشته است را مورد توجه قرار داده ایم.

دکتر سید کمال تقوی‌نژاد معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیز با اشاره به حضور فداکارانه کادر درمانی کشور در مواجهه با ویروس کرونا، گفت: کاری که همکاران شما در بخش بهداشت و درمان و در مواجهه با بیماران کرونایی انجام دادند به نوعی بازتولید ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود، بذل جان مهم‌ترین ارزشی است که در کشور ما در سال‌های نه چندان دور توسط مدافعان کشور اتفاق افتاده است و بودند افرادی که جان خود را در دوران دفاع مقدس در طبق اخلاص گذاشتند و ما امروز نیز شاهد همین اتفاق در کادر درمانی و پزشکی کشور در مواجهه با ویروس کرونا هستیم.

تقوی‌نژاد ادامه داد: در حوزه سلامت جمعیت ایثارگر وزارت بهداشت حدود 45 هزار نفر را در برمی گیرد؛ از این تعداد 8 هزار و 700 رزمنده، 8 هزار نفر فرزند شهید و 6 هزار و 400 نفر جانباز بالای 25 درصد را در مجموعه بهداشت و درمان کشور داریم.

وی با اشاره به برنامه های وزارت بهداشت در چهلمین سالگرد گرامیداشت دفاع مقدس گفت: امسال تکریم خانواده های شهدا، انتشار کتاب و معرفی شهدای دفاع مقدس در حوزه سلامت، فضاسازی در دانشگاهها، غبارروبی مزار شهدا و برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش ها با محوریت موضوع دفاع مقدس را در دستور کار خود قرار داده ایم. همچنین امسال ویزیت رایگان بیماران در مناطق محروم را خواهیم داشت.

تقوی‌نژاد در پایان گفت: درخواستی که داریم اینست که برای شهدای مدافع سلامت امسال یک سرفصلی باز شود و یا یک روز خاص در نظر گرفته شود تا  ان شالله به دین ترتیب از این عزیزان و خانواده هایشان تجلیل شده باشد.

دکتر علی اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در این نشست اظهار داشت: 15 ستاد در سطح نیروهای مسلح شکل گرفته است که با همه این عزیزان جلسه گذاشته شده و برنامه‌هایشان تدوین شده است، همچنین 31 ستاد در سطح استان‌ها با مسئولیت استانداران محترم تشکیل شده است و بالغ بر 400 ستاد در سطح شهرستان ها کار برگزاری چهلمین سالگرد گرامیداشت دفاع مقدس را دنبال می کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به بحث کرونا قرار بر این شد تا از ظرفیت‌های فضای مجازی و رسانه‌ای در این رابطه استفاده شود و برنامه‌هایی که برگزاری آن به تجمع نیاز دارد را به نیمه دوم سال انتقال می‌دهیم.

دکتر جعفری افزود: در برنامه های چهلمین سالگرد گرامیداشت هفته دفاع مقدس باید نسل جوان را جامعه هدف قرار دهیم درباره  حسب تدبیری که سرلشکر باقری و سردار کارگر مورد توجه داشتند ان شا الله امسال مقرر شده است تا از همه خانواده های شهدا، جانبازان، ایثارگران تجلیل به عمل بیاید.

علیرضا دلخوش مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امورخارجه نیز در این نشست اظهار داشت: آنچه که ما در وزارت خارجه در سطح بین المللی از دفاع به دنبال آن هستیم بحث پروژه برندسازی دفاع مقدس در عرصه بین المللی است.

وی با اشاره به اینکه مخاطبان بین المللی به شاخص هایی اهمیت می دهند که با توجه به نگاه ملی ما به موضوع دفاع مقدس آن شاخص‌ها از درجه اعتبار کمتری برخوردارند، گفت: مثلا خوش رفتاری با اسرا، رعایت قوانین جنگ در عین قربانی بودن در برابر جنایات جنگی، از مسائلی است که نظام بین‌المللی نسبت به آن توجه ویژه دارد و ما نیز باید روی این مسائل مانور بیشتری بدهیم.

مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امورخارجه گفت: براساس دستورالعمل وزارت امور خارجه بر روی موضوعات ذیل کار می کنیم؛ نخست دفاع از سرزمین، دوم دفاع از اعتقادات، سوم عنصر ایثار، چهارم قربانی بودن در برابر سلاح ها ممنوعه، پنجم دستگیری و تنبیه بانییان ارائه سلاح های شیمیایی به دشمن بعثی، ششم اثرگذاری بر اسرای عراقی به طوریکه علاقه ای به بازگشت نداشتند، هفتم سوءرفتار با اسرای ایرانی که گاها منجر به شهادت آنان می شد.

محمدرضا سوقندی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران نیز در این نشست گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق برنامه ای که ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرده است، 5 هفته را به صورت تخصصی برگزار خواهیم کرد که شامل هفته های 7، 11، 17، 18، 26 و 37 می شود که این هفته ها نامگذاری شده است و در مابقی هفته ها نیز ما نقش همکاری را در برگزاری چهلمین سالگرد گرامیداشت دفاع مقدس خواهیم داشت.

وی افزود: برای کلیه بخش های وزارتخانه به صورت تک رقمی برنامه تعریف کرده ایم که شاید حدود 150 برنامه است که بر روی این برنامه ها توافق شده است.

سوقندی در خصوص نمایشگاه ها گفت: برای اینکه همکاری بهتری در حوزه نمایشگاه ها صورت گیرد ما نمایشگاه ها را به چند گروه تقسیم کردیم که یکسری در حوزه تخصصی فرهنگ و هنر هستند و شامل نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی می شوند.

وی افزود: حوزه دیگر نمایشگاه های هنری و نمایشگاه های تولیدات رسانه های دیجیتال می باشد و نمایشگاه های دیگری هستند که نمایشگاه های تخصصی دستگاه های دولتی محسوب می شوند، برای مثال این نمایشگاه ها به نقش وزارت راه و شهرسازی و یا وزارتخارجه در دوران دفاع مقدس خواهند پرداخت.

سوقندی ادامه داد: یکسری از نمایشگاه ها تخصصی دفاع مقدس هستند مثل نمایشگاه اسناد و مدارک، یا نمایشگاه نیروهای مسلح که در خصوص این نمایشگاه ها می خواهیم یکسری شاخص ها و دستورالعمل ها را تدوین کنیم تا بعد از سال هم این نمایشگاهها تداوم داشته باشند.

علیرضا زمانی فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت امور اقتصاد و دارایی، نیز در این نشست گفت: در وزارت اقتصاد یک همایش ملی را با موضوع سیاست های اقتصادی دفاع مقدس و نقش آن در جنگ اقتصادی برگزار کردیم که تقریبا 110 مقاله در سطح علمی و ترویجی به دبیرخانه ما ارائه شد که ان شاالله در هفته دفاع مقدس مقالات را در به مخاطبان ارائه خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حریزاوی معاون راهبردی استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی، در این نشست با تاکید بر نقش محوری مردم در دوران دفاع مقدس، اظهار داشت: در برگزاری برنامه های چهلمین سالگرد گرامیداشت دفاع مقدس باید نقش مردم پررنگ دیده شود و بنظرم بهتر است که در تمامی کمیته های درنظر گرفته شده یک شاخه مردمی لحاظ شود.

رشید جعفرپور نماینده وزارت علوم تحقیقات و فناوری، در این نشست گفت: ما در وزارت علوم در خصوص برگزاری گرامی‌داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس ستادی را تشکیل دادیم و نمایندگان دانشگاههایی که به صورت ستادی عمل می کنند مثل پیام نور، علمی کاربردی و فنی حرفه ای را عضو این ستاد کردیم.

وی افزود: هفته های دفاع مقدس، پژوهش، استاد و هفته دانشجو، شهدای دانشجو و شهدای هسته ای و دهه فجر را به صورت خاص مورد توجه قرار داده ایم تا برنامه های چهلمین سالگرد گرامیداشت دفاع مقدس را به طور ویژه در این بازه زمانی برگزار کنیم.

جعفرپور اضافه کرد: ما تاکید داریم که برنامه های محتوایی را در فضای مجازی به مخاطبان ارائه بدهیم با توجه به اینکه آمارها نشان می دهند در ایام مواجهه با ویروس کرونا 86 درصد دانشجویان آموزشها را به صورت مجازی دنبال کرده اند.

جعفرپور افزود: همچنین به دنبال برگزاری سومین کنگره ملی شهدا در سطح کشور نیز هستیم.

همچنین یعقوب مرادی مشاور وزیر نیرو در امور ایثارگران، در این نشست گفت: هفتمین کتاب دفاع مقدس و خدمات وزارت نیرو را در حال تدوین هستیم و زیرساخت های یادمان های دفاع مقدس را تاکنون به نحو مطلوبی ایجاد کرده ایم و 4 یادمان را به عنوان معین قرار داده ایم و همچنین یادمان فکه را آماده بهره برداری و افتتاح کرده ایم. ما سه گنجینه دفاع مقدس را در تهران، قصرشیرین و آبادان به زودی کلنگ زنی خواهیم کرد.

مرادی افزود: وزارت نیرو علمکرد خوبی را در دوران دفاع مقدس داشته است و 530 شهید و یک شهید وزیر را تقدیم انقلاب کرده و در حال حاضر 21 هزار ایثارگر در صنعت آب و برق کشور مشغول خدمت رسانی هستند.

نرگس کریمی مشاور امور ایثارگران معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با تاکید بر اجرای برنامه های ملی در حوزه دفاع مقدس گفت: اگر مخاطبان، دفاع مقدس را از نگاه دوربین، قلم و از زبان هنر مشاهده کنند، قطعا اثرگذاری بیشتری بر روی آنانم خواهد داشت و حس بیشتری را منتقل خواهد کرد و این برای انتقال ارزشها به نسل جوان ضرورت دارد.

وی تصریح کرد: باید ناگفته های جنگ تبیین شود؛ چراکه اگر ما به این موضوعات نپردازیم دشمنان و غرض ورزان وارد این عرصه شده و تعابیر سو و انحراف آلودی خواهند داشت.

سیدعبدالحمید احمدی معاون امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، نیز در این جلسه گفت: وزارت ورزش حدود 14 هزار هیئت ورزشی را دارد که این ظرفیت خوبی برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس محسوب می شود.

وی با اشاره به ظرفیت های مردمی وزارت ورزش گفت: این مجموعه 28 هزار باشگاه را در ذیل دارد و در دوران دفاع مقدس پنج هزار شهید ورزشی تقدیم انقلاب اسلامی کرده است و همچنین 135 شهید مدافع حرم را نیز در دفاع از حریم اهل بیت تقدیم کرده است.

احمدی ادامه داد: اکنون بیش از هزار و 800 ورزشکار ایثارگر را در حوزه ورزش داریم و امسال دومین کنگره ملی شهدای ورزشکار را در سطح کشور برگزار خواهیم کرد. همچنین از 17 تا 23 خرداد که هفته فرهنگ پهلوانی است نیز برنامه تکریم و تجلیل از خانواده های شهدای پهلوان را خواهیم داشت.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi