شناسه خبر : 74955
چهارشنبه 31 ارديبهشت 1399 , 14:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارش اختصاصی فاش نیوز از جشنواره بین المللی کتاب ایثار و شهادت (سرخ نگاران)

جشنواره بین المللی کتاب ایثار و شهادت "سرخ نگاران" با حضور ریاست بنیاد برگزار شده و از برگزیدگان آثار به صورت مجازی تجلیل به عمل آمد...

فاش نیوز - جشنواره بین المللی کتاب ایثار و شهادت "سرخ نگاران" با حضور ریاست بنیاد برگزار شده و از برگزیدگان آثار به صورت مجازی تجلیل به عمل آمد.

 به گزارش خبرنگار فاش نیوز، جشنواره بین المللی کتاب ایثار و شهادت "سرخ نگاران" در بخش ادبیات داستانی بزرگسال، کودک و نوجوان، تاریخ شفاهی و مستندنگاری با حضور ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاونین، مدیران کل بنیاد مراکز استان ها و شخصیت های لشکری و کشوری برگزار شد و از برگزیدگان آثار به صورت مجازی تجلیل به عمل آمد.

این برنامه که در شرایط کرونایی به صورت ویدیو کنفرانس در مراکز استان ها پخش می شد، با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و سپس سرود ملی جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

حجت الاسلام محمدحسن کاویانی راد، مدیر فرهنگی و آموزشی بنیادشهید و امور ایثارگران ضمن خیرمقدم به حاضرین، هدف از این جشنواره را شناسایی آثاری بیان کرد که مستقیما در عرصه ایثار و شهادت تولید شده و یا به زبان های دیگر ترجمه شده است؛ بنابراین مجموعه تصمیم گرفته در قالب یک جشنواره این فرآیند را محقق سازد.

وی ادامه داد: ارزیابی کیفی در این عرصه نیاز دومی بود که باید صورت می گرفت؛ بنابراین، نگارش در باب ایثار و شهادت را نمی شد به هر کسی سپرد. لذا زمینه تشویق همت های بلندی را فراهم نمودیم که نام و یاد شهیدان را بر روی کاغذ و صفحات تاریخ این مرز و بوم می نگارند و ثبت می کنند و کمترین حق آنان این است که از طریق بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان متولی اصلی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت مورد تجلیل و تکریم قرار گیرند.

وی درباره آثار ارایه شده به جشنواره نیز گفت: 4500 اثر در فرآیند جمع آوری آثار مورد بررسی قرار گرفت که از میان آن 4070 اثر به مرحله داوری رسید و در نهایت 5 نفر به عنوان نویسندگان برتر تولیدات دو و سه ساله ایثار و شهادت انتخاب شدند که امروز از این نویسندگان تجلیل می شود.

وی افزود: علاوه بر این 5 نفر، 3 اثر ترجمه شده، 30 اثر و 30 نویسنده نوقلم نیز به رسم تجلیل و تشویق فعالیت در این عرصه از سایر استان ها مورد تجلیل و قدردانی قرار خواهند گرفت.

سپس حجت الاسلام محمدعلی شهیدی محلاتی در سخنان خود با اشاره به جشنواره "سرخ نگاران" گفت: با توجه به شرایط امروز جامعه و بسته بودن مساجد و محدویت هایی که در ماه رمضان وجود داشت، بنیادشهید و امورایثارگران به این مسئله ورود پیدا کرد و یکی از این برنامه ها همین جشنواره "سرخ نگاران" است؛ زیرا شهدای ما هم با قلم و هم با خون خود توانستند ایثار و شهادت را  که مقام معظم رهبری هم بر آن بسیار تاکید دارند در جامعه رشد بدهند و ما هم باید بکوشیم خواسته مقام معظم رهبری را اجرایی کنیم.

معاون وزیر ارشاد اسلامی نیز که در این جشنواره حضور داشت با ابراز خرسندی ازاین کار ارزشمند، گفت: اصولا جان مایه ی هر فرهنگی ادبیات آن است که اگر ادبیات را از آن فرهنگ بگیریم گویی حافظه را از یک انسان، اجتماع و یا امت گرفته ایم. ادبیات در هر فرهنگی نه تنها محور توسعه، بلکه محور توسعه همه بخش هاست. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمام مراحل و چرخه زنجیره این جشنواره از آغاز تا پایان به عنوان دستگاه تخصصی حوزه کتاب اعلام آمادگی می کند.

شهیدی که با قلم و قدم بهشتی شد

بخش بعدی این برنامه رونمایی از یک اثر ارزشمند و نفیس معنوی و هنری، شامل دستخط و نگارش سرلشگر شهید "شریف اشراف" بود که استعداد هنری خود را در خفقان طاغوت، در زمان خدمت در ارتش، با دستخط خود مکتوب و مجموعه ای ارزشمند را به یادگار گذاشت که اندکی پس از نگارش آن به درجه رفیع شهات نایل شد.

آنچه حایزاهمیت  است آن که مدت 10 سال کتابت و نوشتن این کتاب طول کشیده و درست دوماه پس از اتمام کار، شهید شریف اشراف به درجه رفیع شهادت نایل آمده است.

این کتاب پس از رونمایی  از سوی همسر شهید، "شریف اشراف" به نماینده بنیادشهید و امور ایثارگران به امانت سپرده شد تا آن را به مقام معظم رهبری اهدا شود.

شهید سرلشکر "شریف اشراف" را بهتر بشناسیم

امیر سرتیپ دوم، دکتر محمدرضا پولادی، رئیس سازمان حفظ آثار و  ارزش های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران در معرفی این شهید گفت: شهید شریف اشراف جزو مظلومترین شهدای ارتش است که درسال 1316 درشیراز متولد می شود که در دوره طفولیت پدر و مادر خود را از دست داده و تحت تکفل عمه بزرگوارخود رشد می کند. دوران تحصیل را در شیراز سپری و بعد به دانشکده افسری وارد می شود. دانشکده افسری که آن زمان به فرموده مقام معظم رهبری، فیضه ارتش بوده است. این دانشگاه افسری  1804  شهید تقدیم نظام اسلامی کرده که تعداد زیادی از آنان استخدام شوندگان قبل از انقلاب بوده اند که شهید شریف اشراف از جمله آنان است.

وی در ادامه افزود: این شهید بزرگوارعشق و علاقه بسیاری به اسلام، قرآن و اهل بیت(ع) داشته و درسال 1347 کتابت قرآن را آغاز کرده است. او قابلیت های فراوانی داشته و با آن که افسر گارد شاهنشاهی (جاویدان) و بسیار منظم و منضبط، با دانش و آگاهی و بصیرت در زمان خود بوده، هیچ مسجدی در اطراف تهران نبوده که ساخته بشود و این شهید حتی به قدر یک آجر در ساخت آن سهم نداشته باشد. او شب های جمعه به اتفاق همسرش به زیارت حضرت معصومه(س) درقم مشرف می شده و درهمان سفرها همسرش به او پیشنهاد کتابت قرآن را می دهد.

شهادت این شهید به او الهام شده بود. ماموریت کردستان که به وی محول می شود، زمان حرکت، به همرزمانش می گوید این سفر، سفر آخر است و در این سفر به آرزویم خواهم رسید و در وصیت نامه ی خود نیز ذکر کرده که من با تمام وجود کوشیدم تا فرمان امام عزیز را به جان بخرم. بعد از مرگم عکس کوچک مرا درقسمت قلب تمثال حضرت امام(ره) جای دهید تا تسکین بخش روحم باشد.

گفتمی است این شهید معزز در عمر کوتاه 42ساله ی خود توانست اثرات بسیار مثبتی از خود برجای بگذارد که کتابت قرآن کریم از جمله آن است.

 

تجلیل از نویسنده "سهم من از عاشقی"

همچنین در جشنواره "سرخ نگاران" از میان آثار برگزیده، از کتاب ارزشمند "سهم من از عاشقی" که به قلم جانباز نخاعی، رمضانعلی کاووسی به رشته تحریر در آمده است، با نظر هییت داوران در بخش مولفین جانباز تجلیل و قدردانی به عمل آمد. همچنین کتاب "گردان نهم"، به قلم گلعلی بابایی، در بخش داستانی مورد تجلیل قرار گرفت.

 

رونمایی از "فصل عاشقی"

بخش پایانی جشنواره "سرخ نگاران" به رونمایی از اثر هنری "فصل عاشقی" با حضور علیرضا بهرامی، شاعر، مجید مظفری، دکلمه خوان و همچنین فاضل جمشیدی، خواننده اثر، اختصاص یافت و قرار شد در عیدبزرگ فطر از صداوسیمای جمهوری اسلامی، رونمایی عمومی این اثر انجام شود.

صنوبر محمدی

اینستاگرام
بنده با 15 اثر از دفاع مقدس نتونستم تو این جشنواره شرکت کنم یعنی هرکاری کردم نتونستم ارسال کنم. چون میدانستم همیشه و همه جا اسم های تعیین شده پیشگام هستند، انگار دیگه هیچ کسی دیگر نیست رد پای گل علی در همه جشنواره ها هست.
کار خوبی است که بصورت معرفی کتاب ؛ فرهنگ ایثار و شهادت را ترویج میکنند. البته کار نویسندگان کتاب را میگویم. از مسئولین کشوری و بنیاد که قطع امید کرده ایم.
خانم صنوبر محمدی خداوند خیرتان بدهد که گزارشی به این کاملی نوشته اید.
فاش نیوز متشکریم
اقای ش م ر ...بزرگوار
.. سلام علیکم .. شمارا نمیشناسم . بعنوان یک کاربر ،، با خواندن متن انتقادی شما...
شما برای خدا، بنگارید و برای خدا منتشر کنید .. به تکلیف خود عمل کنید ... اینکه در جشنواره مطرح شوید یا نشوید .خیلی مهم نیست انشالله در جشنواره اخروی ثبت شوید که ماندگارتر و ابدی تر است .چون ما ابدیت در پیش داریم ... و دنیا گذراست ..و فانی..
برادر گرامی اقای ش م ر
طبق فرموده خودتون شما نتونستید اثارتون رو به جشنواره ارسال بفرمایید پس چطور توقع داشتید انتخاب بشید!!! و اینطور دیگران را متهم می کنید که یه عده همیشه پیشگام دریافت جوایز هستند!!!
چشمها را باید شست برادر
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi