شناسه خبر : 74965
چهارشنبه 31 ارديبهشت 1399 , 12:07
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دموکرات‌ها هم خواستار افزایش تعهدات برجامی ایران هستند

دموکرات‌ها نیز مانند جمهوری‌خواهان دولت ترامپ، خواستار حذف بند موسوم به «غروب آفتاب» از برجام هستند.
جیک سالیوان از اعضای کلیدی دولت اوباما و از مذاکره‌کنندگان با ایران در مذاکرات برجام، که اکنون در کمپین انتخاباتی دموکرات‌ها حضور دارد، در مصاحبه با اندیشکده هادسون به موضع دموکرات‌ها درباره برجام پرداخت.
او گفت: «دولت بعدی آمریکا (در صورت پیروزی بایدن) باید بلافاصله پس از بازگشت به برجام روند مذاکره درباره توافق‌نامه بعدی را آغاز کند. توافق‌نامه بعدی باید زمانبندی محدودیت‌ها موسوم به بند غروب را تمدید کند. همچنین باید تلاش شود عناصر دیگری را هم در توافق تقویت کنیم.»
به گزارش نامه‌نیوز، اظهارات سالیوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این اظهارات، در حقیقت نحوه مواجهه دموکرات‌ها با توافق هسته‌ای را تبیین می‌کند. نباید فراموش کرد که درصورت پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر امسال، سالیوان نقش مهمی در حوزه سیاست خارجی آمریکا ایفا خواهد کرد. سالیوان قبلا نیز تاکید کرده بود که دموکرات‌ها در صورت پیروزی در انتخابات، نباید به سادگی به برجام بازگردند. او تاکید کرده بود این بازگشت، باید به قیمت کسب امتیازات بیشتر از ایران صورت گیرد. در حقیقت، بایدن و مشاورانش طرفدار «بازگشت مشروط» به برجام بودند.
اما این بار سالیوان، ابعاد این بازگشت مشروط را به‌گونه‌ای واضح‌تر تبیین کرده است. از دید او، در ابتدا ایران باید پیش‌شرط حذف بند غروب آفتاب (منقضی شدن تحریم‌های هسته‌ای ایران در سال 2025) را بپذیرد و متعاقب آن، مذاکرات را با آمریکا بر سر توافق جدید (توافق جایگزین برجام) آغاز کند. در اینجا برای سالیوان و همراهانش اهمیتی ندارد که این توافق جدید تحت عنوان «برجام اصلاح‌شده» مدنظر قرار گیرد یا نام دیگری بر روی آن گذاشته شود!
دموکرات‌ها خواستار آن هستند تا به صورت گام به گام و در قالب یک توافق جدید، محدودیت‌هایی را علیه فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران اعمال کنند. با این حال اصرار آنها بر روی حذف بند غروب آفتاب (به صورت خاص) نشان می‌دهد که هر دو حزب آمریکا خواستار اعمال محدودیت‌های فرازمانی علیه ایران در برجام هستند.
 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi