شناسه خبر : 75115
شنبه 10 خرداد 1399 , 15:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جانباز قهرمان عرصه ورزش و کشاورزی

جانباز نخاعی که در مزرعه بیل می زند!

جانباز نخاعی، مهندس سبزعلی رضایی، متولد ۱۳۴۹ شهرستان لردگان از توابع استان چهارمحال و بختیاری (بام ایران) و شهرکرد است. سرزمینی که آب و هوای بسیار سرد اما مردمانی خونگرم دارد.

فاش نیوز - جانباز نخاعی، مهندس سبزعلی رضایی، متولد 1349 شهرستان لردگان از توابع استان چهارمحال و بختیاری (بام ایران) و شهرکرد است. سرزمینی که آب و هوای بسیار سرد اما مردمانی خونگرم دارد. وی در سال 1366 و درسن 16سالگی دانش آموز کلاس سوم راهنمایی بوده که به جبهه اعزام و درمنطقه ی عملیاتی فاو، نزدیک دریاچه نمک بر اثر شلیک مستقیم گلوله دشمن، از ناحیه نخاع مجروح و از آن زمان تاکنون نشان لیاقت جانبازی و دفاع از میهن را بر دوش دارد.

 روستازاده ای فعال که پیش از مجروحیت نیز درکنار پدر به کار کشاورزی مشغول بوده، پس از مجروحیت و بازگشت به روستا نیز کار کشاورزی را با وجود ویلچرنشینی، با جدیت و پشتکار بیشتری ادامه می دهد و با آنکه دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق اداری است و 30سالی در استانداری استان و در واحد بازرسی مشغول به کار بوده است اما همچنان در روستای پدری خود (روستای کجامویی) ساکن است.

وی می گوید: زمین کشاورزی که متعلق به پدر است و من هم با حفر چاه کشاورزی در همان زمین به کشاورزی مشغول هستم و سود حاصل از کشت لوبیا، جو، گندم و حبوبات نیزصرف اقوام می گردد.

وی با آنکه به گفته خودش یک جانباز قطع نخاع کامل است اما با ورزش و تمرین زیاد توانسته دستان خود را قوی تر نگه دارد به طوری که با کار در مرزعه و بیل زدن زمین و کاشت و درو محصول که کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است، آن را به سهولت انجام می دهد.

وی علاوه بر آن که یک کشاورز فعال است در شورای روستا نیز فعالیت دارد و در زمینه بهسازی روستا نیز قدم هایی برداشته است.

این جانباز ارزشی پتانسیل عجیبی دارد چنانکه می گوید: در زمان مجروحیت به قدری فعالیت هایم زیاد بود که بریس به پاهایم می بستم تا به راحتی بتوانم با واکر حرکت کنم و حتی درحال تمرین  بودم که بتوانم با عصا راه بروم اما متاسفانه با عمل جراحی  که روی ستون فقراتم انجام دادند باعث شد از تمرین و فعالیت دور بمانم و نتوانم فعالیت اولیه ام را داشته باشم.

وی با تاسی از ضرب المثلی که "دیگران کاشتند و ما خوردیم، ما بکاریم تا دیگران بخورند" با زمین کشاورزی و آبی که در اختیار دارد درصدد است تا با اجرایی کردن طرح های گلخانه ای، سهمی در اشتغالزایی بیشتر روستاییان فراهم آورد.

این جانباز گرانقدر علاوه بر کشاورزی و باغداری، با ورزش نیز ارتباط بسیار خوبی برقرار کرده و در رشته های گوناگون، اعم از تنیس روی میز، بسکتبال با ویلچر و ویلچررانی مقام هایی را کسب کرده است به طوری که در تنیس روی میز، مقام استانی دارد و با تمرینات مداوم و منظم و گروهی در رشته بسکتبال با ویلچر به همراه دیگر جانبازان استان موفق به کسب مقام منطقه 2 کشوری شده اند و در مسابقات ویلچررانی نیز مقام چهارم کشوری را کسب کرده است.

 او حتی در دوران قرنطینه خانگی ورزش را رها نکرده و تمرینات مرتب ورزشی، جزو برنامه های روزانه ایشان در خانه بوده و هست.

جانباز رضایی که در انجمن جانبازان نخاعی استان چهارمحال و بختیاری نیز فعالیت دارد با ارایه آمار 30 جانباز نخاعی این استان، با ابراز تاسف از دست دادن و شهادت 10 تن از جانبازان نخاعی در سال های اخیر، با توصیه به تمامی جانبازان نخاعی برای روی آوردن به امر ورزش، تاکید دارد که با فعالیت ورزشی، انجام امور زندگی به نحو شایسته تری ممکن می شود و نیاز به همراه را تا حدود زیادی مرتفع می سازد.

این جانباز موفق عرصه کشاورزی و ورزش درسال 1370 و در سن 17 سالکی ازدواج کرده و دارای دو فرزند پسر و یک فرزند دختر است.

مهندس رضایی دراین باره می گوید: زمانی که مجروح شدم، مدتی در آسایشگاه جانبازان شهرکرد بودم که تصمیم به ازدواج گرفتم. آن زمان بسیاری از جانبازان آسایشگاه مجرد بودند که با تصمیم من، دیگر جانبازان هم به به این کار تشویق شدند؛ این شد که بسیاری از آنها هم متاهل شدند.

به کوشش صنوبر محمدی

download

download

download

اینستاگرام
نظریه موافق نظر فاش بگذارید در غیر این صورت حقایق سانسور میشود
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi